חצי מהאמריקנים שנכנסו לתוכנית המשכנתאות של אובמה - נשרו

כ-630 אלף איש אשר ניסו להפחית את תשלומי המשכנתא החודשיים שלהם באמצעות תוכנית הממשל - נפלו ממנה עד יולי ■ הלווים מכנים את התוכנית "סיוט בירוקרטי"

כמחצית מבעלי הבתים אשר נכנסו לתוכנית הדגל של ממשל אובמה להקלה על משלמי המשכנתאות - נשרו ממנה. דו"ח חדש של משרד האוצר האמריקני שפורסם היום (ו') חושף כי כ-630 אלף איש אשר ניסו להפחית את תשלומי המשכנתא החודשיים שלהם באמצעות תוכנית הממשל נפלו ממנה עד יולי, מדובר בכ-48% מ-1.3 מיליון בעלי הבתים שהצטרפו אליה מאז מארס 2009. ביוני היווה שיעור הנוטשים את התוכנית 40%.

הדו"ח מעריך כי יתכן שהיקף עיקולי הבתים בארה"ב יגדל במחצית השניה של השנה, ויחליש את שוק הדיור.

כ-421.8 אלף איש שהם כ-32.3% מאלה שהחלו בתוכנית, זכו במיחזור קבוע של משכנתאותיהם וממשיכים לעמוד בתשלומים.

רבים מהלווים התלוננו כי התוכנית "סיוט בירוקרטי". הם טענו כי הבנקים במקרים רבים ותכופים מאבדים את מסמכיהם, ואז טוענים כי הלווים לא הביאו את המסמכים הדרושים.

במערכת הבנקאית טוענים כי הלווים לא מביאים את המסמכים והדרושים וגם מאשימים את ממשל אובמה בכך שלחץ עליהם בתחילה להחתים את הלווים ללא שדרשו תחילה מהלווים להציג בפניהם הוכחות על הכנסותיהם. מאוחר יותר, כאשר הבנקים פנו לאסוף את המידע, רבים מבעלי הבתים המצויים בקשיים, נמצאו לא כשירים לקבלת ההלוואות מה שהביא להוצאתם מהתוכנית.

בממשל אובמה מתווכחים עם טענת הבנקים כי לחצו עליהם, ומגינים על התוכנית באומרם שהגורמים המלווים הביאו להורדת העלויות ללווים באופן משמעותי יותר מהתשלומים החודשיים שנאלצו לשלם לפני השקת התוכנית. כמו כן טוענים בממשל כי חלק מחברות המשכנתאות הגדולות המשתתפות בתוכנית הציעו תוכניות אלטרנטיבות לאלו שלא עמדו בתנאי התוכנית ונפלו ממנה.

התוכנית של ממשל אובמה עוצבה כך שתעזור לבעלי הבתים שנתקלו בקשיים פיננסיים בכך שתפחית את עלות התשלומים החודשיים שלהם. בעלי בתים אשר עומדים בדישות התוכנית יכולים למחזר את המשכנתא בריבית נמוכה עד כדי 2% למשך 5 שנים וכן לקבל ריביות אטרקטיביות לתקופות ארוכות יותר.