הבונים וולטר קווק מיליארדר בלי שיניים

התחלה: קווק פינג שאונג וולטר נולד בהונג קונג ב-1950. הוא נשוי לוונדי לי. קווק הוא בנו הבכור של קווק טאק סנג, איל נדל"ן ומיליארדר ממוצא סיני. יש לו שני אחים צעירים ממנו: תומס וריימונד, שירשו ביחד איתו את חברת הנדל"ן הענקית Sun Hung Kai Properties, לאחר מות אביהם מהתקף לב בשנת 1990. וולטר שימש מנכ"ל ויו"ר החברה.

פרויקטים מפורסמים: תחת הסלוגן "בונים בתים עם לב" בנתה החברה במשך השנים שורה ארוכה של בנייני מגורים יוקרתיים, בנייני משרדים ומלונות בהונג קונג ובסין. בין השאר בנתה את מרכז הסחר הבינלאומי ואת מלון ריץ קרלטון בשנחאי, ואת מרכז הסחר הבינלאומי בהונג קונג - הבניין הגבוה בעיר, הכולל שטחי משרדים, דירות מגורים, מרכז מסחרי וקניון ענקי. המשפחה היא נוצרית דתית, ובשנה שעברה פתחו בהונג קונג פארק שעשועים ובו העתק של תיבת נוח, כולל חיות מלאכותיות בגודל טבעי.

חטיפה: ב-1997 נחטף קווק על ידי כנופיית הגנגסטרים Cheung Chi Keung. הוא שוחרר שבעה ימים לאחר מכן לאחר שאשתו שילמה כופר שגובהו הוערך ב-600 מיליון דולר הונג קונגי, בשטרות של אלף דולר. מנהיג הכנופיה נעצר שנה לאחר מכן והודה כי החזיק את קווק קשור עיניים בתוך קונטיינר עשוי עץ במשך ארבעה ימים. הכופר הועבר לו בתיקים והוסע בשתי מכוניות מרצדס. לאחר החטיפה העביר קווק את ניהול החברה בפועל לאחיו הצעירים, אך הוסיף להחזיק בתואר יו"ר ומנכ"ל.

שערורייה: לאחר החטיפה חזר קווק בהדרגה לפעילות. בתקופה זו, אומרים, חזרה לחייו חברתו לשעבר, עו"ד אידה טונג (הוריו אסרו עליו להינשא לה). לפי המסופר, היא הפעילה עליו לחץ לקבל החלטות עסקיות נועזות, מבלי להיוועץ באחיו, והוא אף הכניס אותה לדירקטוריון החברה.

אמא לבקשת האחים, על רקע פרשת טונג, נכנסה לתמונה אמם, Kwong Siu-hing, המחזיקה ב- 41.53% מהחברה (אשר שוויה כיום כ-37 מיליארד דולר) באמצעות קרן משפחתית. היא דרשה מקווק לקחת חופשה ארוכה מהחברה המשפחתית, ובמאי 2008, בגיל 79, החליפה אותו כיו"ר ומנכ"ל החברה.

החברה פרסמה אז הודעה שהוא יוצא לחופשה מסיבות אישיות, לאחר 18 שנים בתפקיד היו"ר. למחרת ירדה מניית החברה בחדות בגלל הדיווח המעורפל. החברה פרסמה הודעה שנייה שלפיה העבודה תימשך כסדרה וכי וולטר יחזור לאחר החופשה לתפקידיו, אולם זה לא קרה עד כה.

בעבר הגיש תביעה כנגד אחיו, וביקש מבית המשפט צו שיאפשר לו להשתתף בישיבות הדירקטוריון. הוא טען שאחיו העלילו עליו שהוא חולה נפש (סובל מפיצול אישיות) כדי לסלק אותו מדרכם, אולם לאחר מכן משך את התביעה. כיום הוא מכהן כדירקטור לא ביצועי. בני המשפחה אינם מרבים להתראיין ועד לפרשה האחרונה השתדלו מאוד לשמור על פרטיותם.

הון: שלושת האחים לבית קווק נמנים על עשירי העולם, ולאחרונה העריך המגזין "פורבס" את הונם ב-17 מיליארד דולר.