תביעת דיבה נגד אילנה דיין: "הוצגתי ב'עובדה' כרוצח נשותיי"

"האלמן הכפול" שמעון קופר תובע 5 מיליון שקל בטענה כי הוצג ב"עובדה" באופן "המעוות את המציאות ופוגע באמות-מידה בסיסות של יושר והגינות", כמי שביצע רצח כפול של שתי נשותיו

"האלמן הכפול" שמעון קופר תובע את אילנה דיין. קופר, אשר תחקיר בתוכנית "עובדה" מחודש מארס 2010 חשף כי שתי נשותיו מצאו את מותן באופן מסתורי, הגיש היום (ג') לבית המשפט המחוזי מרכז תביעת דיבה בסך 5 מיליון שקל נגד דיין, תחקירני התוכנית וזכיינית ערוץ 2 קשת.

באמצעות עוה"ד אלי הלם ונטלי יחיאלי-ברקוביץ טוען קופר כי הוא הוצג בתוכנית באופן שיקרי, המעוות את המציאות ופוגע באמות-מידה בסיסות של יושר והגינות, כמי שביצע רצח כפול של שתי נשותיו.

"התובע הוא אדם מן היישוב, שכל חטאו היה בגורל שזימן לו צירוף מקרים מצער וטרגי, כאשר שתי נשותיו, אותן אהב אהבה עזה, נפטרו - וב'עובדה' הוא הוצג באופן מעוות ומסולף ובדרכי תעמולה ומניפולציה כאילו הוא היה קשור למותן", נטען בכתב התביעה.

קופר מוסיף וטוען כי "באמצעות עריכה מתוחכמת ומניפולטיבית של חומרי הגלם יצרו הנתבעים את הרושם החד-משמעי כי קופר רצח את שתי נשותיו על מנת לזכות בירושותיהן, דבר הנוגד לחלוטין את המציאות".

התביעה, מציין קופר, "עוסקת ביכולתן של ה'מוזות' - התקשורת - לספר כזבים הדומים לגמרי למציאות, הכול כחלק מהמנגנון של הדרמה שתרתק אותנו למסך הטלוויזיה, שתגרום לנו להאמין, להתרגש, להזדהות עם הטוב, לכעוס על הרע".

במסגרת תביעתו מתייחס קופר גם אל חומרת הנזק שנגרם לו, לטענתו, כתוצאה משידור התוכנית. "לא יהיה זה מוגזם לומר כי ספק אם אי-פעם הוצגה בתקשורת הישראלית - בהיקף פרסום חסר תקדים - דיבה חמורה כל-כך כנגד אדם כלשהו. תוכן הפרסום הוא החמור ביותר שניתן להעלות על הדעת - רצח. בנוסף מואשם התובע ברדיפת-בצע שיטתית, בגידות ועוד", נכתב בתביעה.

בנוסף טוען קופר בתביעתו כי כתוצאה משידור התוכנית נשמעו קריאות לפגוע בו פיזית, והוא נאלץ להסתתר בביתו במשך חודשים כדי לשמור על חייו.

ממערכת "עובדה" נמסר בתגובה: "לא התקבלה אצלנו כל תביעה. אם תגיע, נתייחס אל טענותיו במסגרות המתאימות. בכל מקרה, המערכת עומדת מאחורי הכתבה".

התוכנית שבעטיה הוגשה תביעתו של קופר שודרה ב-25 במארס 2010 בערוץ 2. במסגרת התחקיר, שנערך על-ידי עמרי אסנהיים, הוצג מותן של שתי נשותיו של קופר כמסתורי. האישה הראשונה, אורית ז"ל, התאבדה לפני שנים רבות, והשנייה, ג'ני ז"ל, מתה כתוצאה מאירוע לב.