תוכנית חילוץ נוספת? "אין טעם לעשות דבר בפחות מטריליון ד'"

יאן אציוס הכלכלן הראשי של גולדמן זאקס, צופה המשך ירידת מחירי הבתים בארה"ב בשנה-שנתיים הקרובות ■ התמ"ג יצמח ב-1.5% במחצית השניה של השנה והאבטלה תעלה ל-10%

הפדרל ריזרב כניראה ירחיב את מדיניותו המוניטרית עוד על רקע חולשת הכלכלה האמריקנית, העריך יאן אציוס (Jan Hatzius), הכלכלן הראשי של גולדמן זאקס בניו יורק. "ה'פד', בסופו של דבר, יבצע עוד הרחבות נומניטריות שיהוו תמריץ לכלכלה, באמצעות רכישת נכסים וצעדים בלתי קונבנציונאליים נוספים" אמר בראיון רדיופוני. בהתייחסו לשאלה האם ה'פד' צריך לבצע רכישות נוספות של ני"ע, אמר אציוס "אין טעם לעשות שום דבר בהיקף הנמוך מטריליון דולר".

אציוס שדיבר לפני פרסום נתוני הנדל"ן הקשים שהצביעו על צניחה של 27.2% במכירות הבתים הקיימים ביולי, העריך כי מחירי הבתים עלולים ליפול קצת פחות מ-4% בממוצע ברחבי המדינה בשנה-שנתיים הקרובות, וזאת מאחר ומלאי הבתים נותר מנופח. "בסופו של דבר המנבא הטוב ביותר ביחס למה שיקרה למחירי הבתים הוא באמת היקף ההיצע הנכנס לשוק, ויש עוד הרבה ממנו".

אציוס מעריך כי התמ"ג בארה"ב יצמח בקצב שנתי של 1.5% במחצית השניה של השנה וכי האבטלה תעלה ל-10% בשנה הבאה לעומת 9.5% כיום.

מובילי המדיניות המוניטרית בארה"ב החליטו ב-10 באוגוסט, לצד ההחלטה להותיר את הריבית ברמתה האפסית, לחזור ולבצע רכישות של אג"ח ממשלתיות לאחר יותר משנה, ואמרו כי ימשיכו להחזיק במאזני הבנק המרכזי ני"ע בהיקף שלא ירד מ-2.05 טריליון דולר, זאת על מנת שלא לתת לכסף לצאת מהמערכת הפיננסית, עם פקיעתן של אגרות החוב מגובות המשכנתאות שהוחזקו ע"י ה'פד' ומועד פרעון הגיע. ההחלטה היתה על רקע מה שהגדיר ברננקי כ"קצב ההתאוששות בתוצר ובתעסוקה שהאט בחודשים האחרונים".

התשואות על האג"ח של ממשלת ארה"ב צנחו בתגובה להאטה בצמיחה, על כך אמר אציוס "בשלב זה שוק האג"ח סוחר בדיסקאונט חלק ניכר מההאטה שאני חושב שנראה בנתונים. בטווח הזמן הקצר, הלחץ יגרום לירידה נוספת בתשואות האג"ח. זאת, כאשר התשואות על האג"ח ל-10 שנים מצויות בשפל של 17 חודשים 2.466% והתשואות לשנתיים נגעו בשפל של כל הזמנים 0.454%.

דברי נכאים נוספים שנשמעו היום על מצבו של השוק היו אלה של נשיא ה'פד' של שיקגו, צ'ארלס אוונס שאמר בכנס העוסק בשוק הדיור באינדיאנפוליס "נדמה שההתאוששות תהיה מתונה במיוחד" ולדבריו "המדיניות הכמותית של הפדרל ריזרב - מתאימה".אוונס הדגיש כי "הסכנה של מיתון חוזר בארה"ב עלתה באופן משמעותי בחצי השנה האחרונה". עם זאת ציין כי "מיתון חוזר הוא לא התרחיש הסביר ביותר, אך אני חושש בשל חולשתה של ההתאוששות הכלכלית".

נציין כי השבוע צופים בשוק כי נתוני משרד המסחר ביחס לצמיחת התמ"ג ברבעון השני שיפורסמו ביום ו' יפלו ויצביעו על צמיחה של 1.4% לעומת האומדן הראשון שהיה לצמיחה של 2.4%.