רוביני רואה עתיד שחור: "הסיכוי לתחתית כפולה גבוה מ-40%"

"נביא הזעם" מעריך כי ל'פד' נגמרה התחמושת ■ הוא מזהיר מפני מיתון נוסף בארה"ב וטוען כי המחצית השנייה של השנה תהיה שלילית למדי ■ "יכול להיות שנגמור כמו יפן", הוא מזהיר, ומתכוון ל"עשור אבוד"

"הסיכויים כעת לתחתית כפולה גבוהים מ-40% ולקובעי המדיניות יש אופציות לתמרץ את הכלכלה" כך העריך היום (ה') "נביא הזעם" נוריאל רוביני בראיון לרשת CNBC.

לדעתו הנתון שיפורסם מחר, האומדן השני לצמיחת התמ"ג ברבעון השני, יעודכן כלפי מטה לצמיחה של 1.2% לעומת הקריאה הראשונה שהייתה ל-2.4% (הקונצנזוס בשוק מצפה לעדכון התמ"ג ל-1.4%). לדעתו הצמיחה במה שנותר מהשנה תהיה קרובה יותר ל-0% מאשר ל-1%.

רוביני הוסיף כי כל השיפורים שנרשמו לאחרונה בנתוני המאקרו נבעו מהתאמה ברמות המלאים. לדבריו, "הרוח הגבית שאפיינה את המחצית הראשונה של השנה צפויה להפוך לרוח נגדית במחצית השניה של השנה". בנוסף ציין רוביני כי התמריץ ("Boost") שקיבל שוק התעסוקה במחצית הראשונה מקיומו של מפקד האוכלוסין, ייעלם.

כמו כן הוא מציין כי תוכניות הקלות במס שהסתיימו ואשר היוו תמריץ לכלכלה, כגון מזומן בעבור גרוטאה ותוכנית הסובסידיות לרוכשי הדירות בפעם הראשונה לא יהיו יותר גורם תומך בצמיחה.

בהתייחסו למדיניות המוניטרית, הסצנריו גרוע יותר לעומת השנה שעברה, מאחר שכל התחמושת שהיתה בידי ה'פד' - רובה נגמרה.

"בטווח הקצר, יכול להיות שנגמור כמו יפן", אמר רוביני, תוך שהוא מתכוון ל"עשור האבוד" שעבר על יפן בשנות ה-90 לאחר התפוצצות בועת הנדל"ן שם, אז סבלה הכלכלה היפנית מצמיחה רעועה ודפלציה.