עדר כבשים תועה

כמה פעמים תתאכזבו מההצמדות לכל אותן כותרות? מתי תבינו שזו לא הדרך לנהל תיק מניות?

כאשר עקבתי ביום שישי אחרי הפרסומים במדיה הפיננסית, במקביל להתנהגות מדדי המניות, התנהגות שמשקפת את התנהגות המשקיעים הקולקטיבית, לא יכולתי שלא לדמות את ההתנהגות הקולקטיבית של המון המשקיעים לזו של עדר כבשים מפוחדות ולא כל כך נבונות.

לרגע רץ העדר מבוהל לכיוון אחד, לרגע רץ העדר נרגש לכיוון אחר ובסך הכל, די דורך במקום. העדר לא נושא במלוא האשמה. צוות הבוקרים שמוביל אותו נותן לו הנחיות סותרות תוך שימוש באמצעי הגברה מהחזקים ביותר שיש. כך, בצהריים מזהיר רוביני מפני קטסטרופה נוספת וצופה הפתעה לרעה בנתון שיתפרסם בערב, ובערב יש דווקא הפתעה לטובה והאבא הטוב ברננקי מבטיח לעזור ככל יכולתו.

באותו עמוד באתר גלובס אני יכול לראות ברגע מסוים את התמונה של ברוקרים (הבדל של ר' מבוקרים...) מחייכים בניו יורק ואת הכותרת של כתבה שאומרת: "המשקיעים בפחד: משכו 7.1 מיליארד ד' בשבוע מקרנות מנייתיות". קריאה של מכלול הכתבות תציף ים של נתונים סותרים.

צר המקום של טור זה מלהרחיב ולבאר את התופעה ולכן אגיע ישר לשורה התחתונה: אם אתם לא רוצים להתנהג כמו עדר כבשים לא נבונות (ואני משתמש בהגדרה עדינה), תחליטו לבד מה אתם עושים ואיך אתם עושים עם תיק המניות שלכם ואל תתייחסו לכל התמונות, כותרות, ציפיות, אכזבות, נבואות, סיפורי אימה, תרחישי צמיחה וכיו"ב.

כמה פעמים תתאכזבו מההצמדות לכל אותם הבזקי מדיה בשביל שתבינו שזו לא הדרך לנהל תיק מניות. כמה משאבים מנטאליים ומשאבי זמן והפסדים כספיים נגרמים לכם כאשר אתם חלק מעדר הכבשים הלא נבונות?

צפי לפתיחה חיובית

ה-S&P 500 נמצא במסלול אופקי-יורד לטווח הבינוני ובמגמת עליה לטווח הקצר. הממוצעים הנעים מצביעים על מגמת הטווח הארוך (ירידה) והגרף והאינדיקטורים מצביעים על מגמת הטווח הקצר (עליה). לתחילת שבוע המסחר תיבחן תמיכה ב-1,060-1,062. המהלך מעל אזור זה היה סימן חיובי וירידה מתחתיו תיחשב סימן שלילי. מהלך מעל 1,067 יחזק את מגמת העליה לטווח הקצר. מהלך מתחת ל-1,047 ילמד על התגברות מגמת הירידה לטווח הבינוני. נתוני פתיחת השבוע הם בכיוון של עליה.

ת"א- 25 נתמך, בסיכום שבועי (עם החלקה יומית ביום רביעי) באזור התמיכה שצוין ביום ראשון: 1,134-1,140. אני הייתי מגדיר את 1,132-1,134 כרמת המבחן לתחילת שבוע המסחר. כפי שזה נראה על פי נתוני יום חמישי (ווול סטריט בוודאי לא קלקלה ביום שישי), הסיכוי לעליה גבוה יותר. מהלך מעל 1,140 יאשר זאת. התנגדות ב-1,140 ומהלך מתחת ל-1,132 ילמדו על סיכוי להתפתחות גל יורד משמעותי.