רוצים דירה בדרום נווה-צדק? מעתה ניתן להוציא היתרים באזור

התוכנית מתירה חזית מסחרית עם שימושים ללא מטרדים צפונית-מערבית לרחוב שבזי: ברחובות שמרלינג, רוקח, חברת ש"ס, מגדל, שלוש ועין-יעקב

מעכשיו ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה למגורים, מלונאות ומסחר בנוה צדק שבתל אביב. ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז תל אביב נתנה היום תוקף לתוכנית "תפרי נוה צדק" שחלה על האזור הדרום-מערבי של שכונת נוה צדק, שידועה כשכונה העברית מהראשונות שהוקמו מחוץ לחומות יפו ושנחשבת לשכונה הראשונה של תל אביב.

אזור תפרי נוה צדק הוא האזור שנמצא מערבית לרחוב שבזי, מה שבעבר היה ידוע כשכונת נוה שלום. תוכנית תפרי נוה צדק, בקידומה של עיריית תל אביב, משמרת את אופי המתחם ומרחיבה אותו לאזורים שבמשך שנים הוקפאו לבנייה, תוך הכרזה על המתחם כמיועד לשימור לאור חשיבותו ההיסטורית והאדריכלית.

התוכנית מגדירה את אופי הבינוי במתחם כך שיכיל בניינים בני שתי קומות ועליית גג, כשבשולי השכונה, לאורך דרך ברנט, רחוב קויפמן ורחוב המרד, תותר בנייה של שלוש קומות מגורים ועליית גג בבניינים עם חזית מסחרית.

התוכנית מתירה חזית מסחרית עם שימושים ללא מטרדים צפונית-מערבית לרחוב שבזי: ברחובות שמרלינג, רוקח, חברת ש"ס, מגדל, שלוש ועין יעקב.

בנוסף קובעת התוכנית שיש לשמר את צירי המבט אל הים מרחובות שמרלינג, מגדל וחברת ש"ס ואל יפו העתיקה מרחוב יחיאלי.

קיפאון בנייה של עשרות שנים

תוכנית תפרי נוה צדק משנה את ייעוד המתחם מאזור לתכנון בעתיד לייעודים של מגורים, מלונאות ומסחר. התוכנית הקודמת, שאותה מחליפה התוכנית החדשה, הגבילה את אפשרויות הוצאת היתרי הבנייה במתחם לשם הבטחת התאמת הבנייה לתכנון העתידי, שבא לידי ביטוי במימוש התוכנית החדשה. התוכנית החדשה מתאשרת לאחר קיפאון בנייה של עשרות שנים באזור.

שכונת נוה שלום, לפי התוכנית, תשומר בשימור מחמיר למבנים ולאופי הרחובות המקוריים, לרבות גובה המבנים. השימור המחמיר יתייחס רק לחזיתות המבנים ולקונטור שלהם, אבל תתאפשר תוספת זכויות למגורים ככל שניתן יהיה לממש אותן. התוכנית קובעת שהמבנים שמסומנים לשימור ישומרו בהתאם לתיק תיעוד מפורט ושהבנייה והשימושים בהם שטעונים אישור, יאושרו לאחר היוועצות ביחידת השימור של העירייה. בית הכנסת של חוני המעגל ובית המדרש בשעונה יסומנו כבעלי הגדרות מיוחדות תחת שימור מחמיר.

כן קובעת התוכנית שמתחם שערי תורה, הידוע כמתחם הרב קוק, יישאר בבעלות פרטית, אבל בשל ערכיו יוקמו שימושים בעלי אופי ציבורי בקומת הקרקע. מדובר במתחם בעל משמעות היסטורית, יהודית, לאומית וחינוכית להבנת מורשת חידוש ההתיישבות בארץ ישראל בשלהי המאה ה-19. באופן כללי קובעת התוכנית שגודל הדירות באזור יהיה כ-80 מ"ר וגודל חנויות המזון הקמעונאי יהיה עד 100 מ"ר.