רשות החשמל: "התעריף הפך לשעיר לעזאזל בחברת החשמל"

רשות החשמל: "למה לא מדברים על הכישלון של ההנהלה בהעברת תוכנית ההתייעלות מצפן?"

"מהלך טקטי שנועד להסיט את האש מכשלי חברת החשמל", כך כינו היום (ד') ברשות החשמל את העתירה שהגישה נגדם אתמול חברת החשמל.

גורמים ברשות, הגוף המפקח על משק החשמל בישראל, אמרו ל"גלובס" כי "תעריף החשמל הפך להיות השעיר לעזאזל הקבוע בחברת החשמל. למה לא מדברים על הכישלון של ההנהלה בהעברת תוכנית ההתייעלות מצפן? כל המדינה מדברת על ניפוח הפנסיה - האם לזה אין חלק במצב?".

אותם גורמים הוסיפו כי "הופתענו מאוד מההליכה של חברת החשמל לבג"ץ, אבל זו עוד דרך עקיפה להתמודד עם המציאות. במקום לאיים דרך ביהמ"ש או להפעיל לחץ דרך הממשלה אנחנו קוראים לחברה לבוא ולהראות לנו היכן יש טעויות בתעריף. עד היום הם לא עשו את זה".

החברה עתרה לבג"ץ בדרישה לחייב את הרשות לפעול על פי "נהלים שקופים וברורים" וטענה כי הרשות נשלטת בידי הדרגים המקצועיים שאינם מספקים תמונה מלאה למקבלי ההחלטות. רשות החשמל מנוהלת ע"י אמנון שפירה, שנגדו מתנהל הליך הדחה ביוזמת שר התשתיות הלאומיות ד"ר עוזי לנדאו. לצדו של שפירה חברים במועצת הרשות ארבעה דירקטורים הממונים על ידי שרי האוצר והתשתיות.

הוויכוח בין הגופים החריף מאוד מאז החליטה הרשות בפברואר על הפחתת התעריפים ב-10%-16% כתוצאה מעדכון בסיס התעריף, הנוסחה שלפיה מחושבת עלות החשמל המוכרת. מנכ"ל החברה עמוס לסקר תובע להעלות את תעריפי החשמל ב-16% ולהזרים לחברה 5 מיליארד שקל, כתנאי לכך שתבצע את תוכניות הפיתוח שנקבעו לה. החברה עצרה השקעותיה בבניית תחנות כוח חדשות ע"פ החלטת הדירקטוריון לאור מצבה הפיננסי המידרדר.

ברשות אמרו היום כי "אפילו גופים כמו הבנק העולמי, שנשכרו ע"י חברת החשמל, מצביעים על חוסר התייעלות היסטרית במיליארדים, ברמות של 25% ביחס לכוח הקנייה של המטבע הישראלי. זאת חברה שלא עומדת בלו"ז. חברה שמפגרת 55 חודשים בהקמת תחנת כוח או רוכשת גנרטור 10 שנים לפני התקנתו - זה לא מקובל בשום מקום שמתנהל לפי כללים עסקיים".