יש ישראל אחרת

הטור הפותח של עורכת "ליידי גלובס" לגיליון המיוחד - "50 המשפיעות 2010"

זה היה ממש לקראת השלמת הגיליון. עברנו על הרשימות, הנימוקים, סיפורי המשפיעות, הראיונות הקטנים - כל אחת בתחומה.

פתאום נפלה שתיקה בחדר. "אני מתרגשת", מלמלה אחת מחברות הצוות.

"האמת, גם אני". לחשתי.

חייכנו. זה היה רגע של ריגוש מתוק שעמד באוויר, תחושת צמרמורת שלא התאמצנו לכבוש. משהו חזק עלה מבין העמודים. לריכוז הזה היה כוח משלו.

לבחירות שנעשו השנה, כמו בשנים קודמות, ואולי אף יותר, יש גוון ערכי עז. ערכיות בכל תחומי החיים - עוברת כחוט השני ברשימה.

העבודה על הפרויקט מתקיימת כמעט מדי יום במהלך השנה במערכת "ליידי גלובס". מהלכים משמעותיים שמובילות נשים הם מענייננו המרכזי. אנחנו שוקדים על איתור ואיסוף החומרים במשך כל השנה, מאמץ שמגיע לשיאו בחודשים האחרונים שלפני פרסום הגיליון השנתי.

חקר מנהיגות נשים הוא עיסוקנו השוטף, וכל גילוי של מנהיגות כזו מהווה מודל והשראה.

פרויקט דירוגי מעצם טיבו אינו מלאכה פשוטה, מאחר והוא צריך לציית לכללים של היררכיה. הדבר מורכב כשמדובר במצוינות הפועלת בשדות תוכן שונים, מצוינות שלא ניתן לכמת. במיוחד אינה טריוויאלית הבחירה באשת השנה.

השנה, מטבע הדברים, גרפה זכייתה של פרופ' עדה יונת בנובל תשומת לב רבה. בספטמבר 2008 הצגנו את הכימאית, שחקרה את מבנה הריבוזום, בצמרת דירוג המשפיעות. זה היה שנתיים לפני שכל המדינה התוודעה ל"עדה יונת". השנה ייחדנו לזכייתה מעמד מיוחד, מעל לדירוג, כאשת העשור.

אשת השנה ל-2010 היא זהבית כהן, מנכ"לית אייפקס ישראל. היא הובילה שלוש עסקאות ענק, שהעמידו אותה בראש המנהיגות הכלכלית של ישראל.

יהיה מי שישאל מדוע יש צורך ברשימה נפרדת לנשים. מדוע אנחנו מקיימים דירוג מובחן ועצמאי. לצוות שלנו, שערך גם את גיליון "איש השנה" של גלובס, יש לכך תשובה חד משמעית. מה היה משקלן של הנשים בדירוג 50 המשפיעים? שמונה נשים, וגם זה הרבה מאוד לעומת שנים עברו. המנהלות בדירוג ה-50 הכללי באות רובן ככולן מתחום אחד: פיננסים. האם כל יתר העשייה צריכה להיוותר בחוץ?

אין לנו כל ספק שהדירוג של הנשים המשפיעות מאפשר הצגה מגוונת, עמוקה ומקיפה יותר של המנהיג ת הנשית בישראל.

ועם כל זאת, עדיין, כמו בכל שנה, ישנן נשים המכהנות בתפקידי מפתח, שלא נכללות בדירוג הנוכחי. ביקשנו להציג בעיקר מנהיגות שהובילו השנה מהלכים בעלי משקל סגולי. הנחיצות ברענון הרשימה הייתה אחד האילוצים שבהרכבתה. יש מספר גדול של דמויות שזו להן השתתפות ראשונה בדירוג. אפילו בעשירייה הראשונה אנו עדים להפתעות.

מדינת ישראל, כפי שהיא משתקפת מפועלן של נשים אלה, המייצגות אומץ, יושרה, סקרנות אינטלקטואלית ומצוינות שיטתית - היא ישראל היפה והבונה. זו שאנחנו עורגים שוב לחוות. והיא כאן, ממש בקרבנו, גם אם אין לה כמעט זכר בתקשורת הכללית.

כשנחשפים לעלילות הישגיהן של המנהיגות המאכלסות דפי גיליון זה, אין אלא לתמוה על כי רבות מהן הינן בלתי מוכרות לציבור הרחב, למרות תרומתן האדירה והייחודית, בעיקר בתחום המדע, בקנה מידה עולמי.

אלמוניותן היא תעודת עניות לתרבות הישראלית. תרבות המקדשת סלבריטאי-הבל על חשבון עיסוק בדמויות שמקדמות את הרפואה, המדע, הסביבה, החברה והכלכלה בישראל - זו תרבות שראוי להוקיע ולקעקע.

אנו מקווים שגיליון זה הוא תרומה כלשהי בכיוון הזה.

קריאה מהנה ומשכילה, ושנה טובה

vered-r@globes.co.il