גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השמש של סולאר בספרד שקעה - בישראל היא עדיין זורחת

חברת Solaer צמחה בקצב מרשים במשך שנים, יחד עם כל התעשייה הסולארית בספרד, הודות לסובסידיות חסרות תקדים ■ כשהשוק שם הגיע למיצוי, החברה החלה לשלוח זרועות לישראל

כיצד מצליחה חברה בעלת הון עצמי של 3,000 אירו להגיע בתוך ארבע שנים למחזור מכירות של יותר מ-200 מיליון אירו? התשובה טמונה בתעשיית ייצור החשמל הסולארי בספרד, אחת התעשיות התזזיתיות ביותר בעולם כיום.

מ-2005 ועד סוף 2008 זינקה חברת Solaer בזכות תמריצים וסובסידיות חסרי תקדים מהממשלה הספרדית, עד שהתעשייה הסולארית שם הגיעה לרוויה. עכשיו, לאחר שהתרגלה לצמיחה, מחפשת החברה אפיקי הכנסה בארץ רווית שמש אחרת - ישראל.

לאחרונה ביקר בישראל איגנאסיו ארגנזה אלווארו, מנכ"ל, מייסד ובעלים משותף ב-Solaer, שנחשבת לאחת מכוכבות הטרנד הסולארי בספרד. אלווארו זיהה את ההזדמנות הענקית שטמן התחום הסולארי בספרד ב-2005 עד שקפא על שמריו ארבע שנים מאוחר יותר. בראיון ל"גלובס" הוא מסביר למה הגיע דווקא לישראל כדי למצוא שובע לרעב הספרדי.

"גרמניה, השוק הגדול בעולם, היא תחרותית מדי", אומר אלווארו. "צרפת מעניינת מבחינת התעריפים אבל היא מוגבלת יחסית. לעומת זאת, ישראל מזכירה לי את ספרד של 2005. היא נמצאת באותו קו רוחב של האיים הקנריים, והשמש כאן מייצרת 15% יותר מאשר בספרד".

"לא האמנתי כשראיתי את המספרים"

נוסף לישראל, Solaer נמצאת במגעים להשקעות גדולות בהודו ובבולגריה. בהודו אלה רק בדיקות היתכנות, אך בבולגריה כבר נחתמו חוזים להקמת מתקנים בהספק כולל של 25 מגוואט. השלוחה הישראלית שהוקמה ל-Solaer בארץ תהיה שותפה בשני המיזמים.

במשך חמש שנים ניהל אלווארו סניף מקומי של מורגן סטנלי במחוז אסטוריאס בספרד, עד שב-2001 החליט שהוא בשל לפתוח עסק עצמאי בתחום בנקאות ההשקעות. ארבע שנים לאחר מכן הוא גילה את הסקטור הסולארי והבין שהוא מכרה זהב. "נחשפנו לתחום הסולארי כשחיפשנו אפיקי השקעה חדשים שיהיו אטרקטיביים עבור הלקוחות שלנו", אומר אלווארו. "כשראיתי את המספרים פשוט לא האמנתי".

ב-2004 עברה בפרלמנט חקיקה לעידוד ייצור חשמל ממקורות אנרגיה סולאריים. החקיקה הספרדית הבטיחה את התמריצים וההטבות הגדולים ביותר שהוצעו עד היום ליזמים סולאריים בעולם. התעריף המקורי לרכישת החשמל עמד על 45 סנט (כ-2.25 שקלים) לקוט"ש למשך 25 שנה. לשם השוואה, התעריף המקביל בישראל עמד על 2.04 שקלים למשך 20 שנה.

הבדל נוסף בין ישראל לספרד נעוץ בהתנגדות הקשה שיש בישראל להקמת מתקנים קרקעיים. עד כה לא אושרה בישראל הקמת מתקנים כאלה, אפילו לא באופן עקרוני, על רקע הסתייגויות של משרדי הביטחון והחקלאות, ארגונים סביבתיים וחברות מתחרות המתמחות בהתקנה על גגות. בספרד, לעומת זאת, ניתנה דווקא עדיפות לקרקע, מתוך ראייה שמתקנים גדולים יותר הם בעלי כדאיות כלכלית גדולה יותר.

"העוגה בישראל מספיק גדולה"

"ב-2005 יזמים בספרד יכלו להגיע בקלות לתשואות של 11%-12% על ההשקעה הכוללת, לא רק על ההון העצמי", אומר אלווארו. "הקרקע הייתה זולה ועלויות המימון נמוכות, כי הבנקים הסכימו להעמיד אשראי בגובה 80% מההשקעה במרווחי ריבית של 2.5% על הליבור. ההוצאה המשמעותית היחידה הייתה עלות המערכות, שעמדה אז על 3.8 סנטים לוואט וירדה מאז ל-1.5 סנטים".

אלווארו הנלהב מיהר לחפש שותפים עסקיים ולהקים חברה להתקנת מערכות סולאריות. "אף אחד לא הבין אז על מה מדובר. לבעלי הקרקעות הייתי צריך להסביר איך הטכנולוגיה הפוטו-וולטאית עובדת ואיך תאי הסיליקון הופכים אנרגיית אור לחשמל. הם פשוט לא האמינו שזו טכנולוגיה מדעית. התחלנו לגייס אנשי מקצוע מהתחום, כמו מהנדסים. אמרתי להם בפגישות: 'אתם לא יודעים מה יש לכם ביד. זה זהב ואנחנו הולכים למכור כמו משוגעים'".

החברה הקטנה שהקים אלווארו עם שני שותפים נרשמה ב-2005 והתחילה לעבוד עם הון עצמי של 3,000 אירו שהזרימו אלווארו (50%) ושני שותפיו (25% כל אחד). "עבדנו כמו מטורפים. בתוך שנה הגענו למכירות של 25 מיליון אירו. ב-2007 שילשנו ל-78 מיליון אירו ובשנה שעברה מכירותינו היו 210 מיליון אירו", אומר אלווארו.

עד היום Solaer הקימה 29 מתקנים סולאריים קרקעיים בדרום ספרד בהספק של בין חצי ל-12 מגוואט. ההספק הכולל של החשמל שמייצרים המתקנים שלה הוא 60 מגוואט וההשקעה הכספית הכוללת היא 400 מיליון אירו. לדברי אלווארו, "השוק הספרדי כבר התבגר. היום בנקים לא מוכנים לתת מימון והתעריפים נמוכים מאוד. הממשלה סובלת ממשבר אמון ולבנקים אין כסף. גם ההליכים האדמיניסטרטיביים הפכו מסובכים יותר. זה לא כמו גרמניה, שם עם מסמך אחד בלבד אפשר לצאת לדרך".

יזמים ישראלים משוכנעים שהביורוקרטיה כאן היא הכי גרועה בעולם.

אלווארו: "הרגולציה שלכם בסך הכול בסדר. אתם מדינה די יציבה. יש כאן שילוב כמעט מושלם של שמש, תעריפים נוחים, יציבות רגולטורית ובעיקר, כסף פנוי. בכל העולם יש מחנק אשראי והבנקים לא רוצים לראות את היזמים. כאן הבנקים משדרים מסר הפוך. העוגה גדולה מספיק לכולם".

ומה לגבי המציאות הפוליטית?

"זה נכון שקשה לשכנע משקיעים בספרד להשקיע כאן ישירות בגלל מה שרואים בטלוויזיה. דווקא יש לנו משקיע בחברה בספרד שרוצה להשקיע גם בישראל, אבל זה בגלל שהוא יהודי".

בשוק פועלות עשרות חברות. איזה יתרון יש לכם על פניהן?

"ידע וניסיון. יש לנו מתקנים קרקעיים שמייצרים 60 מגוואט".

נתח של 10% תוך חמש שנים

לצורך פעילותה בישראל הקימה Solaer חברה-בת בשם Solaer ישראל, בראשות אלון שגב, שהוא גם שותף בבעלות על החברה. שגב הכיר את אלווארו ב-2007 כשנסע לעבוד בתעשייה הסולארית הספרדית. מאז הקמתה באוקטובר 2009 הספיקה החברה- הבת להתקין בישראל 13 מערכות PV (פוטו-וולטאיות) קטנות בהספק 50 קילוואט כל אחת על גגות בתים. החברה מתכננת לעלות מדרגה למתקנים בינוניים בהספק של 630 קילוואט, ולצורך כך היא מנהלת מגעים עם קבוצה עסקית גדולה הפעילה בתחום האנרגיה והתשתיות.

בספרד התקנתם כמעט רק מתקנים קרקעיים, בישראל עדיין אין אפילו תוכנית מתאר להקמת מתקנים כאלה. זה לא מתסכל?

"זה נכון שהכסף הגדול נמצא בקרקע, אבל אנחנו מבינים שכרגע זה מסובך להקים מתקנים כאלה בישראל. אנחנו לא ממהרים. התחלנו עם הקטנים, אנחנו ממשיכים לבינוניים ואחר-כך נגיע לגדולים. יש כאן פוטנציאל עצום ומבחינתנו, אם נגיע בתוך חמש שנים לנתח שוק של 10% בישראל, נהיה מאוד מרוצים".

השוק הסולארי בספרד: מנסיקה להתרסקות

השוק הסולארי בספרד נחשב לשני בגודלו בעולם אחרי גרמניה. מבחינת קצב ההתקנות הוא כנראה השוק התזזיתי בעולם. קצב הגידול של התקנת מערכות סולאריות במדינה עלה בתוך שנים ספורות במאות אחוזים, רק כדי לצנוח ביותר מ-95% בשנה שעברה.

ב-2008 זינקה ספרד למקום הראשון בעולם בקצב התקנת מערכות סולאריות לייצור חשמל, עם 2,600 מגוואט שהותקנו במהלך השנה - הספק השווה לזה של תחנת הכוח הגדולה ביותר בישראל. ואולם, הגל הסולארי נבלם בפתאומיות ב-2009: רק 69 מגוואט של מערכות סולאריות הותקנו במהלך השנה כולה.

באיגוד האירופי לאנרגיה סולארית (EPIA) מציינים מספר סיבות למחלה הספרדית: הכבדה ניכרת בהליכים הביורוקרטיים לקבלת רישיונות, עיכובים בהקצאת מכסות התקנה, והפחתת התעריפים המשולמים ליצרנים. כל אלה, נכתב בדו"ח השנתי של האיגוד, הביאו למצב שבו יזמים רבים החליטו לעכב ביצוע פרויקטים שכבר זכו באישורים המתאימים.

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה