אורמת טכנו' וסולר מילניום הגרמנית יתמודדו במכרז אשלים

הודעה על ההתמודדות המשותפת נשלחה ערב החג לוועדת המכרזים בראשותו של סגן החשב הכללי ■ שתי החברות סיכמו על הקמת חברת פרויקט ייעודית (SPC)

אורמת טכנולוגיות וסולר מילניום הגרמנית סיכמו על התמודדות משותפת במסגרת מכרז אשלים להקמת תחנות כוח סולאריות בהיקף 1.5 מיליארד דולר. הודעה על ההתמודדות המשותפת נשלחה ערב החג לוועדת המכרזים בראשותו של סגן החשב הכללי באוצר גיל שבתאי.

על-פי ההודעה, סיכמו שתי החברות על הקמת חברת פרויקט ייעודית (SPC) שהבעלות עליה תתחלק לפי 67% לאורמת טכנולוגיות ו-33% לסולר מילניום. חתימת ההסכם עם אורמת מקדמת את סיכויי ההצלחה של המכרז הענקי באשלים בכך שהיא מאפשרת להקים מחדש את הקבוצה בהשתתפות סולר מילניום, שהתפרקה לאחר עזיבתן של אלקטרה ומנרב הנדסה. באורמת טכנולוגיות אישרו את הידיעה.

המכרז באשלים, בהיקף מוערך של 1.25 מיליארד דולר, נחשב לפרויקט הדגל של המדינה בתחום האנרגיות המתחדשות. מדובר במכרכז להקמת שתי תחנות כוח בטכנולוגיה תרמו סולארית בהספק של 100 עד 125 מגוואט כל-אחת ותחנה בטכנולוגיה פוטו-וולטאית בהספק 30 מגוואט.

אורמת הפועלת בשנים האחרונות בעיקר בתחום תחנות הכוח הגיאותרמיות נכנסה בתקופה האחרונה למספר מיזמים סולאריים: החברה הקימה תחנת כוח סולארית באריזונה המופעלת בטורבינה אורגנית מתוצרתה. באוקטובר הודיעה אורמת על חתימת הסכם שותפות עם חברת סאנדיי להקמת מתקני ייצור פוטו-וולטאים קטנים על גגות בהשקעה של 720 מיליון שקל. תרומתה העיקרית של אורמת לשותפות עם סולר מילניום היא הניסיון הרב שצברה בהקמת תחנות כוח המופעלות באנרגיה מתחדשת ברחבי העולם. כמו כן יש לאורמת יכולות בתחום גיוס המימון הנדרש להקמת התחנה, הנאמד בכחצי מיליארד דולר. לפי ההערכות תתמודד הקבוצה על מתחם A שבו מתוכננת בנייתה של תחנת כוח תרמו סולארית בהספק 100 עד 125 מגוואט.

בנוסף לקבוצת סולר-מילניום ואורמת מתמודדות במכרז אשלים קבוצת סימנס-סולל עם שיכון ובינוי, קבוצת יחיד של חברת אבנגואה הספרדית וקבוצה שלישית של חברת ברייטסורס הישראלית-אמריקנית שאמורה לחתום עם הסכם להתמודדות משותפת עם אלסתום הצרפתית.

המכרז באשלים מקודם על-ידי אגף החשב הכללי באוצר המייחס חשיבות רבה להצלחתו. בין היתר יזם החשב הכללי מתן ערבויות מדינה במטרה לסייע למתמודדות בהשלמת הסגירה הפיננסית לפרויקט. מכרז אשלים מעורר עניין רב בחו"ל בשל היקפו ובשל העובדה כי החברה שתזכה בו תוכל לצבור ניסיון מעשי חיוני לצורך התמודדות על פרויקט דזרטק (Desertec) מיזם בהיקף 400 מיליארד אירו להקמת תחנות כוח סולריות בסהרה שיספקו עד 2050 כ-15% מצריכת החשמל של אירופה.