תושבי נווה-צדק נגד כרישי הנדל"ן: "לא ל'מגדלי בבל' בשכונה"

עתרו נגד החלטת המועצה לתכנון ולבנייה לאפשר לאינטרקולוני להקים 150 יח"ד במגדל במתחם ליבר ■ טוענים כי זה נוגד את אופי השכונה: "האם תועלת למעטים מצדיקה נזק לרבים כל-כך?"

תושבי שכונת נווה-צדק בתל-אביב לא מוכנים לשתוק לנוכח בנייתם של מה שהם מכנים "מגדלי בבל" בשכונתם. אתמול (ב') הם עתרו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ביוני לאפשר לחברת אינטרקולוני, הידועה כ"אמריקן קולוני", להקים 150 יחידות דיור במתחם ליבר הנכלל במתחם המסילה שעל גבול פלורנטין-נווה-צדק.

‏עתירתם של תושבי נווה-צדק, שהוגשה באמצעות עמותת תושבים למען נווה-צדק המיוצגת בידי עו"ד און צוק, מתנגדת להחלטת המועצה הארצית שדחתה בדיונה האחרון בנושא את הערר שהגישה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל-אביב.

כזכור, הוועדה המקומית תל-אביב ביקשה בערר כי ייעוד הפרויקט יהיה מורכב מחלופה אחת, שבה מרבית השטח (75%) יהיה מיועד למשרדים, ואילו היתרה (25%) תהיה מיועדת למגורים, שכן לדעתה שימוש למגורים במגדלים אינו תואם את אופי השכונה ואיננו הגיוני לבנייה על ציר של מערכת הסעת המונים, אלא יש להקצות שטחים למשרדים ולתעסוקה.

אלא שהמועצה הארצית חשבה אחרת ודחתה את הערר של הוועדה המקומית, ובכך איפשרה ליזמים לבחור ייעוד מבין 3 חלופות שונות של מגורים, משרדים וחלופה מעורבת, תוך קביעה כי בפרויקט יוקמו 150 יחידות דיור. יצויין כי לפי מתכונת זו אמור הפרויקט להיבנות במגדל שגובהו יתנשא לגובה של 100 מטר - כ-29 קומות.

‏התושבים מבקשים מבית המשפט לזמן את המועצה הארצית, היזמים, הוועדה המחוזית והוועדה המקומית ולחייב אותם לדון בתכנון כולל של מתחם המסילה בשכונת נווה-צדק, לרבות בנייה של מגדלים רבים סביב שכונת נווה-צדק, "ולמנוע בנייה של מגדלי בבל בשכונה וסביבותיה ללא כל תכנון כולל מקדים של בנייה לגובה".

‏לטענתם, המועצה הארצית והוועדה המחוזית מתעלמות ממדיניות עיריית תל-אביב, שכאמור מצדדת בשימוש עיקרי של משרדים במתחם. התושבים אף טוענים כי הדיון במועצה הארצית התנהל כשאין בפניה את כל החומר והעובדות.

"בהתאם לחומר שהניחו הוועדות בפני המועצה הארצית, מתוכננים לקום כ-3 מגדלים בסביבת נווה-צדק", מציינים התושבים. "ברם, לאמיתו של דבר מתוכננים לקום מכל צדדיה של שכונת נווה-צדק כ-20 מגדלים ומתחמים, שעתידים להוסיף לשכונה ולסביבותיה אלפי יחידות דיור חדשות".

‏התושבים כותבים כי הבסיס לתכנון מתחם המסילה, המהווה בסיס לתכנון של כל המגדלים המתוכננים להיבנות באזור שכונת נווה-צדק, שם את התושבים ללעג. "הרכבת הקלה, שמהווה בסיס לתכנון מתחם המסילה וליתר הבנייה המאסיבית המתוכננת באזור", הם כותבים, "אינה פרויקט שעתיד לצאת לפועל ב-10-15 השנים הקרובות, וזאת בהתאם לפרסומים של עיריית תל-אביב. למרות זאת הרכבת הקלה מהווה בסיס לקידום כל תוכניות הבנייה באזור. האם תועלת למעטים מצדיקה נזק לרבים כל-כך?"