שינוי במכרז סולקנים עלה לחברת החשמל ב-32 מיליון דולר

חברת החשמל: גם כך ההצעה שנבחרה היא הזולה ביותר ■ מכרז הסולקנים הוא מרכיב מרכזי בפרויקט הפחתת הפליטות שבו משקיעה חברת החשמל 2 מיליארד דולר

חברת החשמל תשלם 32 מיליון דולר נוספים לספקית ציוד כבד מדרום-קוריאה תמורת סולקנים (מתקנים לצמצום פליטות חלקיקים מזהמים מארובות תחנות הכוח בחדרה ובאשקלון - ע"ב), וזאת בעקבות שינוי שנעשה במכרז שפרסמה. חברת דוסאן מדרום קוריאה הודיעה אתמול כי תספק לחברת החשמל ארבעה סולקנים. מחיר העסקה עומד על 172 מיליון דולר.

חברת דוסאן (Doosan Heavy Industries) זכתה בדצמבר 2009 במכרז לאספקת שני סולקנים לחדרה ואופציה לשניים נוספים לאשקלון. היא הציעה מחיר שנחשב נמוך מאוד - 140 מיליון דולר בלבד - ואולם דוסאן פתחה מחדש את הצעתה לאחר שהתברר כי תקן רעידות האדמה במסמכי המכרז היה לא מעודכן.

השר לאיכות הסביבה מאיים

בשיחות עם דוסאן הכירה חברת החשמל בעלויות הכרוכות בהתאמת הסולקנים לתקן החדש, וכתוצאה מכך התייקר מחיר הסולקנים בשיעור ניכר.

מכרז הסולקנים הוא מרכיב מרכזי בפרויקט הפחתת הפליטות שבו משקיעה חברת החשמל 2 מיליארד דולר. השר להגנת הסביבה הוציא צווים אישיים המחייבים את מנכ"ל החברה, עמוס לסקר, לעמוד בלו"ז נוקשה להשלמת הפרויקט או להסתכן בהעמדה לדין פלילי.

"גלובס" דיווח לאחרונה כי מנהל מחוז הצפון במשרד להגנת הסביבה הזהיר את לסקר כי הוא עומד להפר את הצו אם לא תושג התקדמות ממשית בפרויקט עד ספטמבר. על פי הלו"ז המקורי שקבעה חברת החשמל, היה הסולקן הראשון אמור להתחיל לפעול בספטמבר 2011. ואולם מהודעתה של דוסאן אתמול עולה כי הסולקנים יסופקו רק ב-2012.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "אין מדובר בטעות במסמכי המכרז, אלא בשינוי אקסוגני שהובא לידיעת המטפלים במכרז רק לאחר שהוגשו הצעות המחירים למכרז על בסיס שוויוני, על פי תקן רעידות אדמה הקודם.

"הסכום הסופי, כפי שמופיע במסמכי החוזה החתום בין החברות, כולל רק את העדכון שנדרש להתאמת המתקנים לעמידה בתקן רעידות אדמה החדש, שהתקבל כאמור, לאחר הגשת המחירים בשלב המכרז. התאמת עמידות המתקנים לתקן החדש כללה תוספות הנדסיות משמעותיות ביותר אשר נבדקו בקפידה ע"י צוות טכנו-כלכלי מקצועי ונמצאו תואמות את מחירי השוק. ראוי לציין, כי גם לאחר תוספות אלו, נותרה הצעת חברת דוסאן זולה ביחס ליתר ההצעות שהיו במכרז, שלא כללו התאמה לתקן החדש.

"אשר ללו"ז של האספקות בחוזה, הרי שאף הוא עודכן לאור העיכוב שחל בחתימה הסופית עקב ההתאמות לתקן רעידות אדמה חדש. יצוין כי לו"ז זה תואם את לו"ז הפרויקט הכללי".