אביב גלעדי תובע את לניר ובעלי מיזם הלוויין הכושל ברומניה

מפעילת חברת הלוויין הקורסת ‏Boom‏ קיבלה רישיון לשדר ברומניה את משחקי הכדורגל של הליגה הספרדית והליגה האיטלקית, אך לא שילמה את שהתחייבה - כ-2.7 מיליון אירו לעונה

הסתבכות אנשי העסקים הישראליים בחברת הלוויין הרומנית Boom ממשיכה לגרור תביעות. ל"גלובס" הגיעה תביעה של חברת SecretLine הקפריסאית, אשר אחד מבעליה הוא איש העסקים אביב גלעדי. סך התביעה הוא 8.9 מיליון שקל, על חובות שלא שולמו בגין תוכן שסופק.

הנתבעות הן בעלי המניות הגדולים בחברת הלוויין - אלרן השקעות שבבעלות גדי ודורי דנקנר, ליוורמור השקעות שבשליטת נועם לניר וקרן ההשקעות RP קפיטל.

ל"גלובס" נודע כי אחד השותפים בחברה התובעת - SecretLine - הוא לא אחר מאשר רפי ברבר, מייסד ושותף לשעבר בקרן RP.

Boom מצויה כיום בהליכי פשיטת-רגל, לאחר שצברה הפסדים של מאות מיליוני שקלים ונקלעה לקשיי נזילות.

לפי התביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב באמצעות עו"ד בני חורף ממשרד יגאל ארנון, SecretLine העבירה לחברת DTH, מפעילת Boom, רישיון משנה בלעדי לשדר ברומניה את משחקי הכדורגל של הליגה הספרדית והליגה האיטלקית וכן אירועי ספורט נוספים.

לפי ההסכם, ההתחייבות לתשלום בגין כל עונה היא 2.7 מיליון אירו בקירוב, אך התמורה, לפי התביעה, לא שולמה מעולם - על אף ש-DTH החלה לשדר את אירועי הספורט בהתאם לרישיון.

מ"סמארטי" ועד ערוץ 9

לפי התביעה, בעלי המניות של Boom חתמו על כתב ערבות לחובות DTH כלפי התובעת, וזו הסיבה בגינה תובעת SecretLine את 3 בעלי המניות הגדולים בחברת הלוויין. ל"גלובס" נודע כי החלק של ליוורמור בערבות הוא 300 אלף אירו (כמיליון וחצי שקל).

ואולם זו אינה התביעה היחידה נגד החברה. ל"גלובס" נודע כי גם חברת ענני תקשורת, שמפיקה את ערוץ הילדים הרומני "סמארטי" עבור חברת הלוויין, היא אחת מהנושים, ולפי ההערכות היא תובעת ממנה כמיליון אירו.

"הופ!" הישראלית, שנמנית גם היא עם נושי החברה הרומנית, הגישה נגדה תביעה בגובה של כמיליון אירו. שתי החברות ממשיכות לשדר את ערוציהן בפלטפורמה של Boom.

גופים נוספים שנמצאים בקשרים עסקיים עם Boom הם ערוץ 9 וחברת יסמין טי.וי שהעניקה שירותי ייעוץ לחברה.

בין נושי DTH ניתן למצוא גם את יורוקום, שפתחה בהליכים נגדה, לאחר שחברת הלוויין נכשלה בפירעון חובה. בנוסף, חברה-בת של יורוקום דיווחה בזמנו על יתרת חוב של 1.9 מיליון דולר של DTH כלפיה.

בום טראח!

לפני כ-4 שנים וחצי ביקרנו במשרדי חברת Boom ברומניה. גדי ודורי דנקנר, בעלי השליטה באלרן השקעות, חנכו את השקת חברת הלוויין הרומנית והזמינו עיתונאים מישראל להתרשם מהחזון שלהם בשוק הטלוויזיה הרומני.

קרוב ליום שלם בילינו במשרדי החברה. גדי ודורי דנקנר הסבירו לנו כי השם Boom נבחר כיוון שעבור תושבי רומניה הוא מסמל שגשוג מהיר, הצלחה מסחרחרת, נוק-אאוט וכדומה.

4 שנים עברו - והדבר היחיד שנותר מהחברה הוא כישלון מהדהד ועשרות מיליוני דולרים שעלו באש. Boom קיבלה נוק-אאוט, וכך גם בעלי המניות בה ושאר נושיה.

Boom היא סיפור של כישלון צפוי מראש. לא רק בגלל העובדה שהקמת מפעיל לוויין דורשת השקעות הון אדירות ומניבה רווחים רק לאחר שנים ארוכות (ראו מקרה yes), חברת Boom נכנסה לשוק הלוויין הרומני כשזה היה רווי במפעילים.

ברומניה פועלות שתי חברות כבלים גדולות ומאות חברות קטנות. בנוסף, עם כניסת Boom פעלו בענף 4 חברות לוויין שלהן היה בעל בית עם כיסים עמוקים. שתיים מהן היו בבעלות שתיים מחברות הכבלים הגדולות ברומניה; השלישית היתה בבעלות קבוצה של מפעילי כבלים קטנים; ואילו הרביעית היתה בבעלות "בזק" הרומני.

לעומתן, Boom היתה בבעלות בעלי מניות עם אינטרס פיננסי טהור - אלרן השקעות הקימה את החברה מתוך תקווה כי תימכר בעתיד לאחד ממפעילי הכבלים או הלוויין ברומניה, וכך גם שאר שותפיה - מילומור סחר שהיתה בעבר בשליטת פרדי רובינסון - וקרן ההשקעות RP קפיטל.

לפני כ-3 שנים הצטרף לשלושה איש העסקים נועם לניר, בעל השליטה בחברת ההשקעות ליוורמור, והשקיע בה 18 מיליון דולר. ליוורמור הכירה לאחרונה במחיקת השקעתה בחברה, וכך שרפה 67 מיליון שקל בקירוב.