מכה לעיני: סוכל ניסיון להכפיף האופוזיציה למוסדות ההסתדרות

החלטה מחודש יוני האחרון קבעה כי כלל הסיעות יהיו כפופות למוסדות העליונים של הארגון

בית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה), אחד מארבעת המוסדות העליונים של ההסתדרות, תיקן לאחרונה החלטה שהתקבלה לפני כשלושה חודשים, בעקבות ביקורת קשה שהעלתה חשש כי הנהגת ההסתדרות מנסה לקשור את ידי האופוזיציה.

ל"גלובס" נודע כי ב-9 ביוני אושר בבינ"ה תקנון חדש לסיעות הפוליטיות בהסתדרות, שעל פיו כלל הסיעות תהיינה "כפופות" למוסדותיה העליונים של הארגון. משום שכמעט כל סיעות ההסתדרות חברות בקואליציה של יו"ר ההסתדרות עופר עיני (מה שמעניק לו רוב עצום במוסדות העליונים), בסיעת חד"ש שבאופוזיציה ראו את המהלך כאנטי-דמוקרטי שנועד לחזק את עיני אף יותר.

בסיעה טענו כי הכפפת הסיעות הפוליטיות למוסדות העליונים, כמוה כהכפפת הכנסת לממשלה - כלומר ביטול העיקרון הבסיסי של הפרדת רשויות. "ההחלטה הזו עלולה היתה להביא לכך שהנהגת ההסתדרות תאיים בביטול המימון לסיעות מסוימות, או תבקש לאשר מראש את מצע הסיעות", כך אמר ל"גלובס" יואב גולדרינג, חבר בינ"ה מטעם סיעת חד"ש.

גולדרינג וחבריו בחד"ש איימו בצעדים משפטיים נגד ההחלטה שהתקבלה, וטענו כי היועץ המשפטי של הארגון, אלון לוין, מסכים גם הוא כי מדובר בהחלטה בעייתית. גם סיעות נוספות בהסתדרות הביעו הסתייגות ממנה, אף על פי שהצביעו בעדה. בעקבות הביקורת הגיש יו"ר בינ"ה, שלמה אביטן, הצעה מתוקנת שלא כללה את הנוסח שלפיו סיעות ההסתדרות "כפופות" למוסדות העליונים. הנוסח החדש התקבל על ידי כלל הסיעות, לרבות סיעת חד"ש.

דרך ללא אופוזיציה

הסיעה הפוליטית של עיני בהסתדרות, "עוגנים", מורכבת כמעט מכל הסיעות האורגניות: קדימה, עבודה, מר"צ, ש"ס ועוז. סיעת עוז נוסדה על ידי ח"כ חיים כץ, והיא היתה האופוזיציה החזקה ביותר ליו"ר ההסתדרות הקודם, עמיר פרץ. כפי שנחשף ב"גלובס", עיני ביטל סעיף בתקנון ההסתדרות שמנע מכץ לשמש גם חבר כנסת וגם יו"ר ועד עובדים (של התעשייה האווירית), ובכך נסללה דרכו של עיני לכהונה כמעט ללא אופוזיציה. סיעת הליכוד היתה תחילה באופוזיציה אבל נכנסה גם היא לקואליציה.

למעשה חד"ש יושבת כיום לבדה באופוזיציה, עם 8 חברים בלבד, לעומת 163 חברים בקואליציה של עיני.

מההסתדרות נמסר בתגובה: "בעקבות הערה מוצדקת של סיעת חד"ש על אופן הניסוח ומהות ההחלטה, החליט יו"ר בינ"ה לפנים משורת הדין להביא את ההחלטה המתוקנת להצבעה מחדש, למרות שההחלטה הראשונה כבר עברה. ההחלטה נוסחה מחדש, הובאה לאישור בינ"ה ועברה במתכונת מתוקנת בתמיכת כלל הסיעות, לרבות סיעת חד"ש. מוסדות ההסתדרות מקיימים דיונים דמוקרטיים בכל החלטה ויודעים לתקן את עצמם כנדרש, כפי שהוכח במקרה זה".