בגלל החשיפה לקידוחים: תשואת-חסר למדד נדל"ן כחול-לבן

מנגד, תרמו למדד תוכנית המיזוג של דרבן עם כלכלית ירושלים וההנפקה האפשרית של אפ"י אירופה ■ וגם: מה חדש בעסקת המיזוג בין מליסרון לבריטיש ישראל?

לאחר שמדד נדל"ן כחול-לבן סיים את השנה העברית שחלפה בתשואה של 37.2%, הוא החל את שבוע המסחר הראשון בתשע"א בעלייה של 0.8% - נמוך מהעלייה במדד הבורסאי המקביל לו, נדל"ן 15. לא שיש מה לדאוג לנדל"ן כחול-לבן; גם אם יקפא על שמריו מעכשיו ועד סוף 2010, הוא עדיין הניב תשואה אפקטיבית העולה על אחוז בחודש, פי 11.6 יותר ממקבילו.

מנופים פיננסים, שמובילה את התשואות בחתך הזה, צנחה השבוע ב-6.9%, רובם ככולם ביום חמישי. זאת, על רקע הקפאת אישורים בידי משרד התשתיות להעברת זכויות ברישיונות חיפושי נפט וגז. כיוון שהמניה משולה למעין נגזרת על הענף הרותח, מדד כחול-לבן מושפע באמצעותה מהתנודתיות בענף לחיוב ולשלילה.

מי שמיתנה את האפקט השלילי היא דרבן השקעות שבשליטת אליעזר פישמן, שקפצה בשיעור דומה כשנודע שהיא מתכוונת להתמזג לתוך כלכלית ירושלים, גם היא של פישמן, בעסקת הקצאת מניות. מי שצפויה ליהנות ממהלך זה היא מבני תעשייה, חברה נוספת באותה מטריה שנמנית עם המדד - המחזיקה ב-27.7% ממניות דרבן ומהווה חברה בת לכלכלית.

המטרה המוצהרת היא לאחד את החזקות הנדל"ן תחת כלכלית ירושלים ואת ההון העצמי תחת קורת גג אחת לשם ניצול הזדמנויות עסקיות בארץ ובעולם. היום (א') חל יום האקס לצורך חלוקת הדיבידנד בדרבן - וגם בבריטיש ישראל.

אפרופו דיבידנד ובריטיש ישראל, על-פי דיווחי S&P מעלות, מליסרון לא מתכוונת למשוך מבריטיש דיבידינד חריג ממקובל בחברה לצורך מימון רכישתה. לא שזה מרגיע את חברת הדירוג, שחוששת מהשפעות שליליות הנובעות מנטילת חוב נוסף. בינתיים, בריטיש ישראל מכרה 17 דונם מהקרקעות במתחם שורק (סמוך לאיקאה בראשון לציון) לחברה האם של צ'מפיון מוטורס, ותרשום רווח של 11 מיליון שקל.

ונקנח באפריקה ישראל, שמנסה להוציא לפועל שוב את תוכניתה הגנוזה מ-2006 להנפיק את החברה הנכדה אפ"י אירופה (החברה הבת של אפריקה נכסים) באחת מבורסות אירופה. זה הספיק לה כדי להיות התורמת המשמעותית ביותר לתשואת המדד השבוע.