תיקון לחוק הגבלים עסקיים: עיצום כספי מרבי של 10% מהמחזור

תזכיר חוק שהפיצה רשות ההגבלים מציע לקשר בין היקף הפעילות של החברה המפירה לבין הסנקציה שתוטל ■ בנוסף מוצע להטיל קנס עד מיליון שקל על אדם פרטי שהיה מעורב בהפרה

תיקון לחוק הגבלים עסקיים ממליץ על קביעת עיצום כספי מרבי של 10% ממחזור המכירות של חברה מפירה - כך עולה מתזכיר חוק שהפיצה היום (א') רשות ההגבלים העסקיים בין משרדי הממשלה.

בהצעת החוק מציע הרשות מנגנון של עיצומים כספיים שאמורים לתת לה כלים יעילים, המאפשרים תגובה אפקטיבית למגוון רחב של הפרות חוק, בהתאם לחוקים העוסקים באכיפה כלכלית.

בנוסף, ההצעה להטיל קנסות על חברה מפירה מאפשרת לקשר בין היקף הפעילות של החברה לבין הסנקציה שתוטל עליה.

כמו כן, הצעת החוק מאפשרת הטלת קנס כספי (עד מיליון שקל) על אדם אשר היה מעורב בהפרת החוק, כמו גם על איגוד עסקי.

הצעת החוק קובעת, מעבר להטלת קנסות כספיים, גם הליך מוגדר להטלתם, הכולל עיון בחומר הראיות שעליו התבססה הטלת הקנס וכן הליך שימוע. החוק גם מציע להסדיר את הביקורת השיפוטית הן על עצם הטלת הקנס ועל גובהו בדרך של הגשת ערר לבית הדין להגבלים עסקיים.

מערך האכיפה של הרשות מתחלק לשניים: פלילי ואזרחי-מינהלי, אשר מוסדרים שניהם בחוק הגבלים עסקיים. לטענת הרשות, אימוץ מנגנון של קנסות כספיים לתוך החוק יחזק את שני ההליכים וצפוי להוביל לחיזוק משמעותי של האכיפה בתחום, במיוחד במקרים בהם מדובר בהפרות שאינן מתאימות להגשה של כתב אישום פלילי.