"רוכשי הדירות צריכים להפנים שאם לפני שלוש שנים היו מחירים נמוכים, המחירים של היום הם הנכונים"

שלום שי, מנכ"ל ובעלי חברת הבנייה דונה: "מחיר אמיתי של דירה ממוצעת היום הוא 1.1 מיליון שקל, ואני לא צופה ירידה; בעצם המחירים יכולים אולי לרדת רק בגלל דיבורים ופסיכולוגיה"

"אין שום סיכוי שמחירי הדירות יירדו. בעצם הם יכולים אולי לרדת רק בגלל דיבורים ופסיכולוגיה", אומר בראיון ל"גלובס" שלום שי, מנכ"ל ובעלי חברת הבנייה דונה, חברה צנועה וכמעט שאינה מוכרת שרכשה כאן בשנה וחצי האחרונות קרקעות ב-400 מיליון שקל, מתוכן תשעה מגרשים במסגרת מכרזי מינהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון.

לדבריו, למחירים אין לאן לרדת בשל עלויות הבנייה הגבוהות. "עלות בניית דירה היום, כולל מע"מ, עומדת על כ-600 אלף שקל", אומר שי. "תוסיפי לכך את מחיר הקרקע והוצאות הפיתוח, ותקבלי מינימום של מיליון שקל עלות ישירה. אז אם אני מוכר דירה במודיעין ב-1.1 מיליון שקל, אני לא עושה הון עתק על המכירה. הרוכשים צריכים להפנים שאם לפני שלוש שנים היו מחירים נמוכים, המחירים של היום הם הנכונים. מחיר אמיתי של דירה ממוצעת היום הוא 1.1 מיליון שקל, ואני לא צופה ירידה. אם תהיה ירידה, היא לא תהיה עניינית. אם כן תהיה ירידה משמעותית יותר, אחר כך יהיה תיקון".

גלובס: לא נסחפת קצת כשרכשת כל כך הרבה קרקעות בכל כך הרבה כסף?

שי: "ראשית, מדובר בקרקע ל-1,200 יחידות דיור במקומות שאנחנו מאמינים בהם, כמו קריית גת וצור יצחק, מקומות בהם דירת 4 חדרים לא עולה יותר מ-1.4 מיליון שקל. אני מאמין בדירות למגורים, דירות עממיות, כי הביקוש להן גדול יותר מדירות יוקרה וגם הסיכון העסקי נמוך יותר. אנחנו לא מהחברות הפלצניות שקונות קרקע בפארק צמרת בתל אביב, שם כיום כ-40% מהדירות ריקות ומחפשים להן שוכרים.

"שנית, יש לנו גם הון עצמי וגם מימון מבנקים, אז אני לא צריך להנפיק אגרות חוב. את השנה שעברה סיימנו עם רווח נקי של 40 מיליון שקל אחרי מס - ואנחנו קיימים כבר משנת 1991 - אז בוודאי שאנחנו יכולים לעמוד בזה, אנחנו יכולים גם לקחת על עצמנו עוד כמות כזו של מכרזים. האמנתי שאזכה בכל המכרזים הללו ואנחנו רוצים לרכוש קרקעות לעוד 700 עד 800 יחידות דיור. אבל אנחנו נישאר חברה פרטית; אין סיבה לפנות לפיננסים".

לאחרונה זכתה דונה במכרזים לבניית פרויקטי מגורים באשדוד, יבנה, צור יצחק, קרית גת, ירושלים (לרבות פסגת זאב ונווה יעקב), ושערי תקווה. בימים אלה החלה לשווק את פרויקט "דואט תל אביב" הממוקם ברחוב הלח"י בדרום העיר. מדובר בשני בניינים בני 10 קומות ובהם 80 יחידות דיור מעל קומת מסחר.

מחירי זכייה במכרזים בירושלים משקפים כ-800 אלף שקל קרקע לדירה. זה נראה לך הגיוני?

שי: "ברור ש-800 אלף שקל ליחידת קרקע זה יקר, אבל בירושלים האוכלוסייה גדלה והמדינה לא מוציאה קרקעות, אז יש התנפלות, וכך עולים המחירים. יוצא ש-800 אלף שקל פתאום נחשב סביר, כי אין קרקעות.

"לכן יצאתי למקומות כמו קרית גת, שם יש יותר שפע של קרקעות. מאד קשה לצאת מהסיכון כשערך הקרקע יורד מ-800 אלף שקל ל-500 אלף שקל ליחידת קרקע; כשזה 70 אלף שקל ליחידת קרקע, כמו בקרית גת, אין כל כך סיכון".