איגוד המובילים: "השביתה האיטלקית בנמל אשדוד נמשכת"

בהסתדרות חוששים כי המדינה מנסה להחזיר בדלת האחורית רפורמה שמחלישה את כוחם של העובדים

לפני קצת יותר משבוע רעשה המדינה בשל חצי יום שביתה בשדה התעופה בן גוריון, אך מסתבר כי בנמל אשדוד מתקיימת כבר כמה שבועות "שביתה איטלקית", שאיש כמעט לא שמע עליה - כך לפחות טוענים באיגוד המשתמשים בתובלה הימית.

"שיבושי עבודה בנמלים אמנם אינם מצטלמים טוב כמו עיצומים בשדה התעופה, המעכבים אלפי נוסעים, אבל הנזק שלהם למשק גדול הרבה יותר", אמר היום (א') יו"ר האיגוד, גד שפר. "אין בכוונתנו, כאיגוד המשתמשים בהובלה ימית, להתייחס לנושאי הסכסוך, אך מן הראוי כי ממשלת ישראל תדאג להובלה ימית סדירה. 98% מסחר החוץ של ישראל עובר בדרך הים, ומחובת הממשלה לדאוג לסדירותה של הובלה זו", הוסיף שפר. לדבריו, 17 אניות ממתינות מחוץ לנמל משום שהעובדים מבטלים משמרות באופן מפתיע. שפר קורא לשר התחבורה, ישראל כץ, להתערב לאלתר כדי לפתור את הסוגיה.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הורה בתחילת החודש לעובדי הנמלים לחזור לעבודה מלאה, ואולם באיגודי המובילים טוענים כי ועדי העובדים ממשיכים בשלהם. בהסתדרות, לעומת זאת, סבורים כי אין כל שביתה איטלקית. "נכון לעכשיו אין שום עיצומים, חד משמעית", טוען יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, בשיחה עם "גלובס". "כנראה שיש גרורות מהעיצומים של אוגוסט, או שאולי בנמל לא עובדים בקצב שהמובילים היו רוצים לראות", הוא מוסיף.

רשות חדשה

על מה בדיוק המהומה? על פי רפורמה חדשה שמתוכננת בנמלי הים, חברת נמלי ישראל (חנ"י) אמורה לגבות את דמי התשתית מלקוחות הנמלים - בניגוד למצב הנוכחי שבו כל נמל גובה בעצמו את העמלות מהלקוחות. כך, באופן אירוני, אותה מדינה שביקשה לפרק את רשות הנמלים ולהעניק עצמאות מלאה לכל אחד מנמלי הים, מבקשת כעת להעניק סמכויות גבייה לחברת נמלי ישראל - שהופכת לרשות הנמלים החדשה.

העובדים מתנגדים, ומשום כך פתחו בשביתה האיטלקית. אדרי טוען כי העברת סמכויות גבייה לחנ"י משמעותה אימוץ בדלת האחורית של רפורמת ה"לנד-לורד" - רפורמה שתכליתה העברת הבעלות של חלק מרציפי הנמלים והשטחים הנלווים להם אל חנ"י, כדי זו תוכל להעביר אותם לידיים פרטיות. את הרפורמה הזאת הצליחה ההסתדרות לסכל, ואילו אדרי מבהיר היום: "לא ניתן לאף אחד להחזיר את עניין הלנד לורד בדלת האחורית". לדבריו, הרפורמה בנמלים, שגובשה ב-2005, קבעה כי חנ"י תוקם לצורך פיתוח הנמלים, אך בשום אופן לא דובר על כך שהיא תפעל מול לקוחות הנמלים. ברגע שיעניקו לה עוד ועוד סמכויות, כך חוששים בהסתדרות, יפחת כוחם של הנמלים ובאופן טבעי גם כוחם של עובדי הנמלים.