קבוצת אילת-אילות - זכיינית המרכז הטכנולוגי לאנרגיות מתחדשות

הממשלה היק צתה למרכז הטכנולוגי 57 מיליון שקל ל-5 שנים, והקבוצה הזוכה מחויבת להשקיע במרכז לפחות את אותו היקף השקעה

בתום הליך תחרותי בו התמודדו שתי קבוצות, בחרה הוועדה המקצועית למרכז הטכנולוגי לאנרגיות מתחדשות, בראשות המדען הראשי במשרד התמ"ת, ד"ר אלי אופר, את הצעת קבוצת "מרכז טכנולוגי לאנרגיה מתחדשת בערבה" כהצעה הזוכה לקבלת הזכיינות להקמת המרכז הטכנולוגי לאנרגיות מתחדשות ולהפעלתו.

המרכז הטכנולוגי, שימוקם באזור חבל אילות, צפוי לתרום משמעותית לפיתוח הכלכלי והטכנולוגי ולאפשר את ניצול היתרונות הגיאוגרפיים שיש לאזור זה להציע.

עם החברות שמרכיבות את הקבוצה הזוכ נמנות אורמת, אלביט מערכות ורפא"ל.

ד"ר אופר מסר היום כי התקציב הממשלתי שיוקצה למרכז הטכנולוגי עומד על 57 מיליון שקל ל-5 שנים, והקבוצה הזוכה מחויבת להשקיע במרכז לפחות את אותו היקף השקעה, באופן שסך תקציב המרכז יעמוד על לפחות 114 מיליון שקל.

במרכז הטכנולוגי יופעלו 3 מסלולים: המסלול הראשוני לעידוד שיתופי פעולה בין האקדמיה לתעשייה; המסלול המתקדםלתמיכה ביוזמות טכנולוגיות והבאתן לשלב הוכחת היתכנות טכנולוגית וגיוס השקעות המשך מגופי השקעה פרטיים ומשקיעים אסטרטגיים; מסלול שטחי ניסוי, שיאפשר ניסויים להוכחת היתכנותם של טכנולוגיות מתחומי האנרגיות המתחדשות.

המרכז הטכנולוגי יעודד יזמות טכנולוגית בתחומי אנרגיות מתחדשות, על ידי יצירת מערך סיוע שיאפשר ליזמים טכנולוגיים בראשית דרכם לפתח את המיזם, משלב המחקר והפיתוח ועד לשלב הוכחת ההיתכנות בשטחי ניסוי ותוך שיתוף פעולה בין מוסדות אקדמיה, מכוני מחקר והתעשייה.

לדברי שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן-אליעזר, "המרכז הטכנולוגי הינו חלק מהפעילות האסטרטגית של הממשלה לחיזוק הנגב והערבה, תוך ניצול התנאים הייחודיים הקיימים באזורים אלו המאפשרים מו"פ מתקדם בתחומי האנרגיות המתחדשות. כמו כן, משרד התמ"ת רואה חשיבות רבה ביצירת כלים חדשים להגדלת היקפו ושיפור איכותו של המחקר והפיתוח בישראל".

ד"ר אלי אופר מסר עוד כי "הקמת המרכז הטכנולוגי מהווה נדבך חשוב בפעילות לשכת המדען הראשי למיצובה של ישראל כמובילה עולמית בפיתוח טכנולוגיות לצרכים העולמיים בתחומי האנרגיות המתחדשות, המים ואיכות הסביבה".

ד"ר אופר הוסיף כי "במסגרת זו, צפוי לצאת בחודשים הקרובים קול קורא נוסף להפעלתו של מרכז טכנולוגי לפיתוח טכנולוגיות מים, אשר יקום בשדה בוקר. למרכז הטכנולוגי למים הוקצה תקציב ממשלתי של 35 מיליון שקל ל-5 שנים".