מותחים הגבולות: חברות היי-טק שולחות עובדים לחו"ל ללא ויזה

חברות היי-טק ישראליות מנסות לשלוח עובדים לעבוד בחו"ל בלי אשרת עבודה - חלקן במטרה לחסוך וחלקן מבורות

כחלק מהרצון לצמצם עלויות, ולעיתים גם בשל חוסר מודעות, חברות היי-טק לא מעטות נוהגות לשלוח את עובדיהן לחו"ל בלא שהוסדרה להם אשרת עבודה כחוק. בשנה האחרונה חברות אלה נתקלו בבעיה בנושא, לאחר שמדינות רבות בעולם הגבירו את הפיקוח על כניסות עובדי היי-טק לשטחן, בלא שהם מצוידים באשרות עבודה מתאימות.

החמרת האכיפה לא פסחה גם על הונג קונג, אליה נשלחים מדי שנה מאות עובדי חברות היי-טק ישראליים לשם ביצוע עבודות כמן פיקוח על איכות הייצור, התקנות, מכירות, לוגיסטיקה, בקרת משלוחים והכשרה מקצועית של עובדים מקומיים.

"שיעור בלתי מבוטל מקרב העובדים שנשלחים להונג קונג לא מצויד באשרת עבודה", אומר עו"ד עמית עכו, מומחה לדיני ניוד מומחים בעולם, ושותף במשרד עוה"ד קן תור & עכו. "לאחרונה' היו מספר מקרים בהם נקטו שלטונות ההגירה הסינים סנקציות חמורות כנגד עובדי היי-טק שהגיעו לעבוד בהונג קונג ללא אשרת עבודה מתאימה. כך, נדחתה כניסתו של מנהל ישראלי בכיר לאחר שעבר חקירה מעמיקה בביקורת הגבולות, בנוגע למהות שהייתו בהונג קונג חלק ניכר מהשנה שחלפה. במקרה אחר נאסר על החברה-הבת המקומית להציב עובדים בהונג קונג למשך זמן ארוך".

עכו אומר כי מעסיקים ישראלים רבים ששולחים את עובדיהן לביצוע עבודות ברחבי העולם, ובכלל זה גם להונג קונג, אימצו בעניין זה את "שיטת מצליח" - חלקן מבורות וחלקן מתפיסה שגויה, כי עבודה לפרק זמן קצר או עבודה שהתשלום עליה נעשה בישראל איננה מחייבת אשרת עבודה.

"יש חברות היי-טק שהגדילו לעשות ושלחו עובדים מטעמן לעבוד תקופה של מספר ימים או שבועות בחו"ל, תוך שהן הנחו את העובדים כיצד עליהם לשוחח עם ביקורת הגבולות כדי להימנע מלשלם אשרת עבודה", אומר עכו.

פרק הזמן הדרוש לקבל אשרה כזו, לצד הסרבול, גורם לחברות לקחת את הסיכון, מתוך מחשבה כי הפקחים בביקורת הגבולות לא ישימו לב שמדובר בכניסה לשם עבודה, ולא למטרה אחרת.

"במהלך השנה האחרונה ניכר כי מדינות רבות, ובכללן סין, ישראל וארה"ב הגבירו את הפיקוח על דפוס פעולה זה", אומר עכו. "לכן, מומלץ ביותר לחברות שלא ליטול כל סיכון, בין השאר, עקב חרב הסנקציות המונפת מעליהן".

באשר להונג קונג, את הבקשה לוויזת עבודה יש להגיש בקונסוליה הסינית. על הבקשה לכלול, בין היתר, מסמכי זיהוי של המעסיק אצלו עתיד העובד לעבוד ולצרף מסמכים נוספים כמו דו"ח פיננסי, רשימת עובדים, תיאור עיסוק החברה והעובד.