רוני חזקיהו לבנקים: בדקו את המודלים שלכם לאמידת סיכונים

ההנחיה יצאה בעקבות ביקורות שנערכו בבנקים ומהן התברר כי קיים צורך בתיקוף המודלים

המפקח על הבנקים רוני חזקיהו מנחה את הבנקים לבדוק ולתקף מחדש עד סוף השנה את המודלים שבהם הם משתמשים לצורך אמידת סיכונים, תמחור אשראי ומוצרים וקביעת שווי הוגן של ניירות ערך ומכשירים פיננסיים - כך עולה מטיוטת חוזר שהוציא בנק ישראל והגיעה לידי "גלובס".

ההנחיה יצאה בעקבות ביקורות שנערכו בבנקים ומהן התברר כי קיים צורך בתיקוף המודלים. "בנק עשוי לחשוב כי יש לו תובנה מיוחדת לגבי התנהגות השוק ושההנחות שלו טובות יותר מאשר מידע פומבי זמין. לכן הבנקים צריכים להיות מסוגלים לספק הסבר ברור לבחירתם במודל", אומר חזקיהו.

בבנק ישראל מזהירים ממודלים מוטעים ש"לשימוש בהם עלולות להיות השלכות רציניות על מוניטין ורווחי הבנקים". לדברי חזקיהו, "תיקוף מודל הוא עניין יקר בעיקר לבנקים קטנים, אך הסתמכות על מודל שאינו מתוקף היא פרקטיקה עסקית לא טובה".

בשנים האחרונות השימוש במודלים תופס והולך חלק חשוב בתהליכי קבלת ההחלטות בבנקים. מודלים ממוחשבים משמשים כיום כבדרך שגרה לדירוג אשראי של לווים, ניהול נכסים והתחייבויות, ניהול סיכוני מסחר ואומדן שווי של מכשירים פיננסיים. למשל, מודלים חוזים את שיעור הפירעונות המוקדמים של הלוואות משכנתה עבור כל שינוי אפשרי בשערי ריבית.

"ההיגיון הפנימי של רוב המודלים הוא לרוב מופשט ומוגבל ונדרשת מומחיות על מנת ליישם את תוצאות המודל מחוץ להקשר הצר. לכן קיים חשש שמקבלי החלטות יסתמכו על מודלים מוטעים, אומדנים מוטעים ופרשנות מרחיבה מדי של תוצאות המודל", אומר חזקיהו.

הנחיות חזקיהו לתיקוף המודלים

1. על ההנהלה הבכירה לאשר רשמית את כל המודלים המשמשים לתמחור ולניהול סיכונים, הן את הגישה התפיסתית והן את ההנחות המרכזיות.

2. על בנק לערוך השוואה שגרתית בין ההנחות ההתנהגותיות של המודל להתנהגות התיק בפועל (back testing). דו"חות על כך ייכללו בדו"חות להנהלה הבכירה של הבנק.

3. צוות לא תלוי ושונה מהצוות שבנה את המודל יבדוק באופן שוטף את תקפותו.

4. מודל לא יוכל להיכנס לעבודה ללא אישור רשמי של יחידת התיקוף.

5. בנק יבצע בקרה על המידע המוזן למודל ויוודא כי טעויות בהזנת המידע מטופלות בזמן סביר.

6. לגבי בנקים העובדים עם מודל של ספק, בנק ישראל קובע כי הם צריכים לוודא שהמודל עובד כמובטח ולדרוש שהספק ייתן את כל המידע הנדרש על אופן בניית המודל והדרך שבה הוא מתוקף.