"היתרי הבנייה למתקנים סולאריים קרקעיים ניתנו שלא כדין"

פנייה לשר הפנים ישי להפקיע את הסמכויות של ועדות התכנון המקומיות שנתנו את ההיתרים

חברת Solar By Yourself פנתה לשר הפנים, אלי ישי, בדרישה להפקיע את סמכויותיהן של ועדות התכנון המקומיות שנתנו היתרי בנייה שלא כדין להקמתם של מתקנים סולאריים קרקעיים.

לטענת החברה, חוות דעת משפטית של משרד הפנים קבעה כי להיתרי בנייה כאלה אין תוקף חוקי, ומשום כך לשר הפנים יש סמכות להפקיע את סמכויות הוועדות ולפזרן. ב-SBY מציינים כדוגמאות היתרי בנייה שניתנו לחברת ערבה פאוור להקמה של מתקן סולארי ליד קיבוץ קטורה בערבה, וההיתר שניתן לקיבוץ חצרים בדרום.

"אין תוכנית תקפה"

תכנית מתאר ארצית חדשה שמסדירה את הקמתם (תמ"א 10/ד/10) של מתקנים סולאריים קרקעיים נמצאת בימים אלה בהליכי אישור מתקדמים במועצה הארצית לתכנון ולבנייה. בפנייתה לשר הפנים, מציגה SBY חוות דעת של הלשכה המשפטית של משרד הפנים, ממנה עולה כי לא ניתן להוציא היתרי בנייה להקמה של מתקנים ושל תחנות כוח סולאריים, כל עוד אין תכנית תקפה המסדירה את הוצאתם.

עו"ד אפרת דון יחיא סטולמן, שכתבה את חוות הדעת, הוסיפה כי ניתן עקרונית להכיר בהיתרי בנייה שהוצאו במקרים שבהם קיימת כבר תכנית המאפשרת את הוצאתם, בכפוף לבחינה פרטנית של נסיבות המקרה. הכוונה בעיקר למתקני גגות.

"פרשת איקאה 2"

לדברי האדריכל ליאור דץ מ-SBY, "מדובר בפרשת איקאה 2 ובמצב שבו חברות מנסות לקבוע עובדות בשטח במטרה ללחוץ על מקבלי ההחלטות לאשר להן את המתקנים בדיעבד".

מנכ"ל ערבה פאוור ג'ון כהן אמר בתגובה כי כל ההליכים להקמת המתקן הסולארי נעשו על-פי החוק. גורמים בערבה פאוור אמרו ל"גלובס" כי טענותיה של SBY באות ממניעים עסקיים ובמטרה "לעצור את המהפכה הסולארית". לדבריהם, "כבר בעבר הוגשה תלונת סרק בנושא דומה, שנדחתה בבית המשפט".