האם איש הצללים של עופר עיני יהיה יו"ר ההסתדרות הבא?

הערכות: עיני לא יתמודד בבחירות להסתדות שיתקיימו ב-2012, ואבי ניסנקורן יחליפו ■ "ניסנקורן מקובל על כל הגורמים, הוא ההמשך הטבעי"

אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות ואיש הצללים של עופר עיני בשנים האחרונות, יחליף את עיני בתפקיד יו"ר ההסתדרות בעוד כשנה עד שנה וחצי. כך מעריכים אנשי מפתח במסדרונות השלטון ובעולם העבודה.

על פי ההערכות, עיני לא יתמודד בבחירות שיתקיימו ב-2012. למעשה הוא כבר "מכין את הקרקע" ומחזק את הלגיטימציה של ניסנקורן בקרב ועדי העובדים ובתוך מנגנוני ההסתדרות. ככל הנראה, עיני יפנה לעסקים פרטיים, אלא אם יתקשה לוותר על החיידק הפוליטי.

בינתיים, שבועיים אחרי שהשבית את נתב"ג ואותת שהוא לא רק איש של מילים, ניסנקורן מתרכז בכמה נושאים קריטיים: בשבועות הקרובים הוא צפוי לחתום על הסכם שכר חדש במגזר הציבורי, להשלים את הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל ולנהל מטעם ההסתדרות את השלב הרגיש ביותר של הרפורמה המתוכננת במשק החשמל - המו"מ על תוספות השכר, על הפנסיה ועל מספר העובדים שיצטרכו ללכת הביתה.

"אני לא רואה היום בהסתדרות מישהו שמתאים יותר לתפקיד יו"ר הארגון מאשר ניסנקורן", קובע גורם בכיר במשרד האוצר. "גם כשהוא היה עו"ד פרטי, עוד הרבה לפני שהתמנה ליו"ר האגף לאיגוד מקצועי, הבנו מהר מאוד שהוא האיש שאיתו סוגרים דברים. שי תקן ואריאל יעקובי (היועמ"ש של האגף לאיגוד מקצועי ויו"ר הסתדרות עובדי המדינה, בהתאמה) היו תמיד בתמונה, אבל מי שסיפק את הסחורה היה אבי. הוא ידע גם לשאול את השאלות הנכונות וגם לייצר את הפתרונות", הוא מוסיף.

ואכן, ניסנקורן היה האיש של עיני בכל נקודה רגישה בשנים האחרונות - מהסכם קיבוצי עבור עובדי הביטוח הלאומי ועד תפירת עסקת החבילה במשק ותקציב המדינה.

איך קורה שבכיר בהסתדרות זוכה לשבחים מצד בכיר במשרד שלעתים קרובות נמצא במסלול התנגשות מול ארגון העובדים הגדול? "אם אני צריך לבחור בין סוציאליסט לאיש מקצוע מצוין, אז ניסנקורן קרוב יותר לאיש מקצוע", הוא מסביר. "מדובר בבחור מאוד אנליטי, מאוד יצירתי, בעל חשיבה כלכלית לא פחות טובה משל כלכלני האוצר", הוא מוסיף.

ובכל זאת, באוצר מצביעים גם על נקודות חולשה: ניסנקורן, כך טוענים שם, מאוד שמרן בכל הנוגע לעמדות המסורתיות של ההסתדרות לגבי חוסר הגמישות הניהולית שמאפיינת את המגזר הציבורי. הוא גם לא מראה הצלחה רבה בריסון עובדי הנמלים, שנוקטים בשביתות איטלקיות למרות ההוראה של עיני לחזור לעבודה סדירה. זה אחד המבחנים הבולטים של ניסנקורן בזמן הקרוב, אומר אותו בכיר באוצר, אך זה לא מפריע לו לקבוע בצורה נחרצת: "מבחינת האוצר יש לנו פרטנר שהוא לא פראייר, כזה שיודע גם להרים את הקול כשצריך ולפוצץ כל ישיבה באופן טקטי. אבל עד עכשיו זה מישהו שיודע לספק את הסחורה, והמינוי הזה טוב ליהודים", הוא מתלוצץ.

צמח בהסתדרות

עו"ד נעמי לנדאו, לשעבר היועצת המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, מקווה גם היא לראות את ניסנקורן בתפקיד יו"ר ההסתדרות. "אם עופר אכן יחליט שהוא לא ממשיך לקדנציה נוספת, הוא יפנה את התפקיד לניסנקורן. אני בהחלט רואה אותו בפוזיציה הזאת", היא טוענת. לנדאו מדגישה כי בניגוד לרושם שנוצר כאילו ניסנקורן "הוצנח" מהשוק הפרטי אל התפקיד החזק בהסתדרות אחרי יו"ר הארגון, הרי שניסנקורן למעשה צמח בארגון הזה. "לא תהיה שום התקוממות בארגון אם ניסנקורן יחליף את עיני, כי למען האמת היתה לו אפיזודה קצרה יחסית במשרד הפרטי שהוא הקים.

הוא התמחה אצל עו"ד בני כהן שייצג את ועדי העובדים של ההסתדרות, הוא עבר להסתדרות כדי לנהל את מחלקת ההסכמים הקיבוציים, ולאחר מכן התמנה ליועמ"ש של האגף לאיגוד מקצועי. גם כשפרש הוא המשיך לייצג את ההסתדרות בתיקים שונים, כך שזה טבעי לחלוטין שהוא יהיה שם, גם בקצה הפירמידה".

לנדאו גם מתארת את ניסנקורן כאשף במו"מ, "יודע להשתיק את העובדים בתמורה לעוד כמה מיליונים מצד המעסיק". לנדאו טוענת כי ניסנקורן יברח מהתעסקות פוליטית פנים-הסתדרותית, ולכן ייכנס לנעליו של עיני רק אם יחליט שהוא הופך את ההסתדרות לאיגוד מקצועי, נטול כל פוליטיקה (סיסמה שעיני הנהיג בבחירות האחרונות, אך לא ממש קיים - ש.נ), או שמישהו אחר יתעסק ב'לכלוך' הפוליטי במקומו.

חסר כריזמה?

גם עו"ד בני כהן חולק לאבי ניסנקורן שבחים. "כבר מהיום הראשון שהוא התמחה אצלי הוא גילה עניין בתחום המו"מ הקיבוצי, יותר ממשפט העבודה הפרטי. אבי בלט במציאת פתרונות וחלופות, ואם המעסיק לא הסכים למתווה אחד הוא מיד שלף חלופה אחרת. כשהוא במשא ומתן הוא תמיד משדר נינוחות ושקט נפשי, בזמן שאני מקצין ומחמיר". תיאור הנינוחות הזו חזר על עצמו בפי מרואיינים נוספים, אבל אלה הקפידו לציין שהתכונה הזו שלו עשויה להטעות.

"נינוחות זה לא אומר חוסר אסרטיביות", מבהיר כהן. "הוא עומד על העקרונות שלו והוא תקיף כשצריך להיות תקיף". לדעת כהן, אגב, מוקדם מאוד לדבר על האפשרות שניסנקורן יהיה יו"ר ההסתדרות הבא. "זו הפעם הראשונה שהתמנה לראשות האגף לאיגוד מקצועי איש מקצוע ולא אדם פוליטי. לי נראה שהוא בא למלא תפקיד מקצועי, והוא ישלול על הסף את הרעיון לשמש יו"ר ההסתדרות. עם זאת, תמיד יש הפתעות בחיים".

גם יו"ר הוועד של עובדי בזק, שלמה כפיר, מדבר על הפתעות. "אף פעם אי אפשר לדעת מה יהיה. היית מאמין שאולמרט יהיה ראש ממשלה? לפעמים יש קונסטלציות שיוצרות אפשרויות שונות. אם עיני ימצא את עצמו למשל מול הזדמנות פוליטית שתקרב אותו מאוד להנהגה, אז יכול להיות שניסנקורן עוד יהיה יו"ר ההסתדרות", הוא אומר.

כפיר מכיר את ניסנקורן זה שנים, במיוחד מאז שסגר את ההסכמים הקיבוציים שליוו את הפיכתה של בזק מחברה ממשלתית למופרטת. הוא יודע את מה שיודעים רבים אחרים: לניסנקורן אין את הכריזמה שמצפים שתהיה למנהיג עובדים, ויש מי שאומר זאת בלשון המעטה.

"פקיד אפור", הגדיר אותו שלא לייחוס אחד הגורמים שעמם דיברנו. כפיר טוען שכמו שהנינוחות של ניסנקורן מטעה, כך גם הכריזמה: "יש בו מקצועיות ואמינות ולכן אנשים מאמינים בו והולכים אחריו. עוד לא ראיתי אותו באספות פוליטיות, אבל בדרך המקצועית והשקטה שלו אני בהחלט יכול לראות איך הוא רוכש את האמון של האיגודים המקצועיים".

"לפחות כרגע זה לא רלוונטי"

עו"ד נחום פינברג, שמייצג את גדולי המעסיקים במשק ומי שישב מול ניסנקורן אינספור פעמים סביב שולחן המו"מ, מספק הצצה מרתקת אל דמותו של מספר 2 בהסתדרות. "אבי משדר צניעות, אבל הוא יודע לדפוק על השולחן. הוא דעתן מאוד ואמנם אנשים לא תמיד אוהבים את הדעות שלו, אבל כולם מכבדים אותו.

בשנים האחרונות הוא נעשה אידיאולוג יותר, אבל מצד שני הוא בן אדם פרגמטי שיודע להכניס את האידיאולוגיה למגבלות של מציאות. הוא מבין את הצד השני, אבל גם צריך להביא תוצאות לחיילים שלו. יש בו גם קמצוץ של שיגעון הכוח, והשביתה בנתב"ג זו דוגמה מצוינת. אתם בממשלה לא בסדר, הוא אמר להם, אני אלמד אתכם דרך ארץ".

בנוגע לאפשרות שניסנקורן יחליף את עיני: "לדעתי הוא לא הלך לישון עם הרעיון הזה אפילו לילה אחד. לפחות כרגע, זה לא רלוונטי", קובע פינברג.

גורם אחר שמעורה מאוד בהסתדרות וביקש לדבר שלא לייחוס חיזק את התיאוריה שניסנקורן יכול להוות המשך טבעי לאידיליה שנוצרה בתקופתו של עיני בין הממשלה, המעסיקים וההסתדרות - אידיליה שגוררת גם לא מעט ביקורת מצד גורמים שסבורים כי ההסתדרות נוחה מדי למדינה ולמעסיקים הגדולים.

"ניסנקורן מתאים מצוין למודל הזה של המשולש, ולכן הוא מקובל על כל הגורמים. הוא גם לא יתקע סכין בגב של עיני רגע אחרי שיחליף אותו, כפי שעיני עשה לעמיר פרץ". כך או אחרת, על דבר אחד כולם מסכימים: הפיכתו של ניסנקורן למספר 2 היתה צעד מפתיע אך חכם במיוחד של עיני, שיכול עכשיו להוריד הילוך ולהתכונן לתפקיד הבא - בעסקים או בפוליטיקה. בהסתדרות בחרו שלא להתייחס לכתבה, ובפרט לשאלות אם עופר עיני החליט שלא להתמודד בבחירות הקרובות לראשות ההסתדרות, ואם ניסנקורן רואה את עצמו מועמד לראשות הארגון.

האקזיט של ניסנקורן

בפברואר האחרון הודיעה ההסתדרות על מינויו של עו"ד אבי ניסנקורן לתפקיד יו"ר האגף לאיגוד מקצועי. בהודעה לעיתונות הקפידו לציין כי לצורך כך ניסנקורן סוגר משרד פרטי מצליח, והדבר נתפס כהקרבה כלכלית של ממש מצד איש אמונו של עיני, שנקרא אל הדגל. אבל ניסנקורן, כמו שאומרים עליו באוצר, ממש לא פראייר.

ל"גלובס" נודע כי הוא ניהל מו"מ עם כמה משרדים כדי להעביר אליהם את לקוחותיו תמורת סכום שהוגדר על פי מקורות אחדים כ"גבוה מאוד". "זה היה מו"מ כלכלי לחלוטין, אבל הוא היה הוגן, ראוי וענייני מאוד", מספר עו"ד בני כהן, שלדבריו ויתר בסופו של דבר על התענוג. מי שזכתה בלקוחותיו של ניסנקורן והסכימה לדרישות הכלכליות שלו היא עו"ד ארנה לין.

שלא כמו כהן, יש מי שמבקר את המהלך הזה של ניסנקורן. "על פי רוב, הלקוחות הם אלה שקובעים אם הם רוצים לעבור משרד, לכן מה שנעשה פה נוגד, לטעמי, את הקונספציה של מערכת יחסי אמון אישיים בין עו"ד ללקוח", טוען אחד מעורכי הדין שעמם דיברנו. גורם אחר אמר על כך: "אם היו"ר החדש של האגף לאיגוד מקצועי או מי מטעמו פונה אל ועדים כמו בנק ישראל, בזק ורשות שדות התעופה ומבקש מהם לעבור למשרד מסוים, סביר להניח שהם יסכימו. בסופו של דבר הם זקוקים לאותו יו"ר אגף והם לא ימהרו להמרות את פיו".

ניסנקורן הרוויח כנראה גם מהעברת תחום הפנסיה וקופות הגמל מהמשרד שסגר אל משרדם של סטריקובסקי, גל, ברוך ושות'. המעבר מעורר פחות ביקורת, שכן שותפו של ניסנקורן, עו"ד אבנר בן חיון, הוא שעבר אל המשרד החדש כשותף, כך שלפחות לכאורה מדובר בצעד לגיטימי שנתפס כעוד מיזוג בענף. בהסתדרות בחרו שלא להתייחס לידיעה. מארנה לין לא התקבלה תגובה עד סגירת הגיליון.