1.5 טריליון שקל

זה השווי הכולל של תיקי ני"ע שמחזיקים בנקים עבור לקוחות ונותנים בידם עוצמה אדירה

כולנו יודעים כמה הבנקים חזקים, אבל כדי להבין את מלוא העוצמה שבידיהם צריך להתבונן על המספר הזה: 1.5 טריליון שקל או 1,504 מיליארד שקל. זהו השווי הכולל של תיקי ניירות הערך (ללא קרנות נאמנות, וקופות גמל) שמחזיקים הלקוחות בבנקים.

ואלו רק ניירות ערך. לא צריך הקצאת הון ואין סיכוני אשראי. הלקוח קונה, מוכר או אפילו לא עושה כלום ורק יושב על הנייר, בכל מצב הבנק חותך את ליטרת הבשר שלו. מתיקי ניירות הערך של הלקוחות הבנקים גובים עמלות ניהול (פעם קראו לזה דמי משמורת) וחותכים קופון בכל פעולה. לא פלא שההכנסות מניירות ערך מהווים כ-10% מהכנסות הבנקים, מעל 3 מיליארד שקל בשנה.

הבנק המוביל בתחום הוא בנק הפועלים המטפל ב-609 מיליארד שקל - כ-40% מהנכסים. בנוסף, מחזיקים לקוחותיו בקרנות נאמנות בסכום כולל של 41.6 מיליארד שקל, כ-30% מהשוק. במילים אחרות, בית השקעות שלא מסתדר עם הפועלים צריך להביא בחשבון כי בממוצע שליש מהמשקיעים בקרנות שלו הם לקוחות של הבנק.

אחרי הפועלים נמצא לאומי עם 483 מיליארד שקל, כשביחד מחזיקים שני הבנקים הגדולים 73% מנכסי הלקוחות. במקום השלישי הבינלאומי עם 177 מיליארד שקל, אחריו מזרחי טפחות עם 132 מיליארד שקל ודיסקונט עם 113 מיליארד שקל, כעשירית מסכום זה במרכנתיל.

ומה עם הכספים שנמצאים בניהול תיקים בבתי השקעות? ובכן, גם הכסף הזה נמצא ברובו המכריע בבנק. על פניו זה נשמע מוזר, הרי לאדם שמנהל את השקעותיו דרך בית השקעות, שגם הוא חבר בורסה, זול יותר להחזיק את ניירות הערך שם, ולחסוך את דמי המשמורת (כ-0.5% מהתיק בממוצע).

אז למה זה לא קורה? ראשית, פסיכולוגית, הלקוח מעדיף את הכסף שלו בבנק. מעבר לכך, נסו למצוא את בית ההשקעות שיעז להוציא את כספי לקוחותיו מהבנק ויסתכן בריב איתו. האחרון שניסה היה כלל פיננסים, ולא פלא שההוראה הראשונה של טל רז כמנכ"ל הייתה לחדול מכך.

אבל זה לא הכל. הבנקים גם מתפעלים קופות גמל. חמש שנים אחרי רפורמת בכר אפשר היה לצפות שתתפתח תחרות בתחום, אבל עדיין לא קם אף גוף רציני שמסוגל להתחרות במערכות התפעול הבנקאיות. הנה המספרים: הבנקים מתפעלים 95% מהשוק, מעל 270 מיליארד שקל. פועלים ראשון עם 86 מיליארד שקל, ואחריו לאומי עם 60 מיליארד שקל. במקום השלישי מזרחי טפחות עם 55 מיליארד שקל ואחריו בינלאומי (40 מיליארד) ודיסקונט (30 מיליארד).