עדיין במשבר תזרימי: דלק נדל"ן שוב דוחה פירעון חוב להפניקס

החברה הודיעה על דחיית פרעון הלוואה של כ-50 מיליון שקל ב-3 שבועות, לסוף חודש אוקטובר ■ בסביבת הפניקס מביעים ביטחון בהחזר ההלוואה

דלק נדל"ן שבשליטת יצחק תשובה נמצאת עדיין במשבר התזרימי המלווה אותה מאז 2008. היום דיווחה החברה, כי היא דוחה שוב החזר הלוואות שלקחה מקבוצת הביטוח הפניקס, הנמצאת אף היא בשליטת תשובה (באמצעות קבוצת דלק).

מדובר בדחייה של שלושה שבועות - מ-3 באוקטובר עד 24 באוקטובר - בתשלום של כ-50 מיליון שקל, שבמקור היו אמורים לעבור להפניקס כבר באוגוסט האחרון, ואף קודם לכן. יתרת ההלוואות שהעמידה הפניקס לדלק נדל"ן עומדת כיום על 140 מיליון שקל.

כאמור, זו איננה הפעם הראשונה שבה דוחה דלק נדל"ן את החזר ההלוואה להפניקס, אולם הפעם לא מדווחים הצדדים על שינוי צפוי בתנאי ההלוואות, כפי שנעשה בעבר. בהסכם בין הפניקס לדלק נדל"ן ניתנה לחברת הנדל"ן האפשרות להשתמש לבחירתה בארכה בתשלום, של עד 21 ימי עסקים. מבחינה זו, הדחייה שעליה הודיעה דלק נדל"ן אינה מהווה חריגה מההסכם עם הפניקס.

בהתאם להסכמי ההלוואות, הפניקס רשאית להעמיד את כל ההלוואות לפירעון מיידי, במקרה שבו דלק נדל"ן לא פורעת תשלום במשך שבעה ימי עסקים ממועד תום הארכה, אך ספק אם תעשה זאת, שהרי מדובר בשתי חברות הנשלטות על-ידי אותו בעל בית.

בהפניקס בטוחים

בסביבת הפניקס, המנוהלת בידי אייל לפידות, מביעים ביטחון בהחזר ההלוואה, ומציינים שיחד עם הריבית הגבוהה במיוחד בהלוואות הללו, המאופיינות במח"מ קצר, לחברה ניתנו גם ביטחונות מצוינים בהיקף גבוה ומספק.

תחילת ההתקשרות בין החברות עוד ב-2004, כשהפניקס, שעוד לא הייתה אז בשליטת תשובה, העמידה הלוואות לדלק נדל"ן, שהייתה אז חלק מקבוצת דלק הציבורית ונחשבה לחברת נדל"ן מוצלחת במיוחד.

בתחילת 2005 חתמו הצדדים על הסכם שאפשר לדלק נדל"ן להגדיל את האשראי מהפניקס, מה שאכן קרה באוגוסט 2008, כשהפניקס כבר הייתה בשליטת קבוצת דלק, ולאחר שדלק נדל"ן החלה את הסחרור החריף מטה.

כעבור זמן מה התברר לדלק נדל"ן כי לא תוכל לעמוד בתנאי ההלוואות המקוריים, והיא החלה לדון עם הפניקס בהכנסת שינויים במבנה ההלוואות ובדחיית תשלומים והקלת התנאים, בתמורה לייקור הריבית ושיפור הביטחונות. לבסוף שונה ההסכם בין הצדדים, לקראת סוף 2009.

אין שינוי בתנאי ההתקשרות

באוגוסט השנה שוב התברר כי דלק נדל"ן מתקשה בהחזר ההלוואות, והצדדים סיכמו על דחייה נוספת בתשלום, של כ-47 מיליון שקל. עתה, כאמור, מודיעה דלק נדל"ן שוב על דחיית התשלום, אם כי בניגוד לעבר הודעתה הפעם היא במסגרת תנאי ההסכם, ולא כוללת (לפחות לפי שעה) שינוי נוסף בתנאי ההתקשרות בין הצדדים.

דלק נדל"ן, בניהולו של ערן מיטל, פועלת בתחום הנדל"ן המניב בחו"ל (בעיקר באנגליה ובגרמניה) באמצעות חברת DGRE (שהודיעה היום על חלוקת דיבידנד של כ-30 מיליון שקל), בתחום תחנות דלק וחנויות נוחות באמצעות חברת דלק בלרון, ובתחום המגורים בישראל באמצעות חברת אלעד ישראל מגורים (לשעבר דנקנר השקעות).

בשנה האחרונה מימשה דלק נדל"ן נכסים בהיקף של 1.1 מיליארד שקל. יחד עם זאת, מצבה עדיין קשה, והיא סיימה את המחצית הראשונה של השנה בגירעון של 837 מיליון שקל בהון העצמי, מול התחייבויות ענק של כ-20 מיליארד שקל. ברבעון השני רשמה החברה הפסד של כרבע מיליארד שקל.

בדלק נדל"ן הדגישו עם פרסום הדו"חות הכספיים שההפסד שנרשם הוא חשבונאי (תזרים המזומנים מפעילות שוטפת עמד על 118 מיליון שקל).

גלגולה של הלוואה

שנת 2004

הפניקס מעמידה לדלק נדל"ן הלוואות בסך כ-132 מיליון שקל, לפירעון עד 2014

אוגוסט 2008

הפניקס מעמידה לדלק נדל"ן הלוואה של 75 מיליון שקל (ההלוואות ניתנו או סוכמו טרם רכישת השליטה בהפניקס בידי קבוצת דלק)

נובמבר 2009

הצדדים מסכמים על דחיית תשלומי קרן וריבית בעד חצי שנה, בתמורה להעלאת הריבית ושיפור ביטחונות

אוגוסט 2010

דלק נדל"ן דוחה תשלום של 47 מיליון שקל ב-3 חודשים בתמורה למתן זכות סירוב ראשון להפניקס לרכישת עד 20% ממניות ויתניה

אוקטובר 2010

דלק נדל"ן מודיעה על דחיית התשלום מ-3 באוקטובר עד 24 באוקטובר