כלכלת ארה"ב צמחה ב-1.7% ברבעון השני - מעט מעל הציפיות

(עדכון)- מדד מנהלי הרכש של שיקגו זינק ל-60 נק' לעומת צפי כי ירד ל-56 נק' ■ כפי שחשש ה'פד': הצמיחה בארה"ב האטה ברבעון השני ביחס לרבעון הראשון ■ מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה ירדו ל-453 אלף לעומת צפי כי ירדו ל457 אלף

שטף של נתוני מאקרו טובים מהמצופה זרם היום למשקיעים בוול סטריט שמגיבים בהתאם ושולחים את המדדים בוול סטריט לעליות של כ-1%, מה שיסיע לחודש ספטמבר המסתיים היום להיות החודש החזק ביות בוול סטריט מאז שנות ה-30' של המאה שעברה

לפני תחילת המסחר פורסמה הקריאה השלישית והאחרונה לצמיחת התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג, GDP) ברבעון השני שעלתה על הציפיות המוקדמות ורשמה עלייה של 1.7% במונחים שנתיים לעומת צפי לצמיחה של 1.6%.

הנתון אמנם הצביע על רבעון נוסף בו צמחה כלכלת ארה"ב, אך גם הצביע על כך שחלה האטה בצמיחה, כפי שחשש הפדרל ריזרב. זאת לאחר שברבעון הראשון של השנה צמחה הכלכלה הגדולה בעולם ב-3.7%, וזאת לאחר שברבעון הרביעי של 2009 נרשמה צמיחה בשיעור של 5% בתמ"ג האמריקני.

מסקר שנערך בחודש האחרון צופים הכלכלנים עלייה קלה בשיעור הצמיחה עד סוף השנה, זאת בעוד שרמת האבטלה במשק האמריקני קרובה ל-10%, מה שאינו מעודד את הצריכה וזאת בעוד שוק הדיור מדשדש ברמות שפל היסטוריות.

נתוני התעסוקה השבועיים שגם הם פורסמו באותה השעה גם הם הפתיעו לטובה כאשר מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה ירדו ב-16 אלף ל-453 אלף בשבוע שהסתיים ב-25 בספטמבר לעומת צפי כי ירדו ל-457 אלף, זאת לאחר שהנתונים של השבוע הקודם דווקא עודכנו כלפי מעלה והצביעו על כך שמספר התביעות הראשוניות הסתכם ב-469 אלף ולא כפי שדווח בשבוע שעבר, 465 אלף. הירידה במספר הפניות החדשות לקבלת דמי אבטלה מאותתת על כך שהחברות הקטינו את הפיטורים בקרב עובדיהם, על אף ההאטה בהתאוששות הכלכלית.

גם המספר הכולל של אנשים המקבלים בארה"ב ביטוח כנגד אבטלה ירד ומספרם של אלו שמקבלים קיצבאות גם הוא ירד. עם זאת עדיין לא ניראים גיוסים גדולים בקרב החברות של עובדים חדשים, כך שרמת האבטלה בארה"ב עדיין קרובה לשיא של 26 שנה.

לאחר תחילת המסחר בוול סטריט, ב-15:45 שעון ישראל, פורסם נתון חשוב נוסף, שגם הוא עלה בגדול על התחזיות בשוק. מדד מנהלי הרכש של איזור שיקגו (PMI) הפתיע כשהצביע על זינוק בספטמבר ל-60.4 נקודות לעומת צפי כי ירד ל-56 נקודות, וזאת לעומת רמה של 56.7 נקודות שנקבעה לו בחודש הקודם. נזכיר כי מחר צפוי להתפרסם מדד מנהלי הרכש של כלל ארה"ב, מדד ה-ISM.