WSJ מדליק נורת אזהרה: "המשבר באירלנד מזעזע את אירופה"

ה"וול סטריט ג'ורנל" מנתח את משבר החוב באירלנד ומזהיר מפני ההשלכות, בימים בהם רושמות הבורסות באירופה ובעולם עליות שערים נאות

אירלנד נאבקת לרסן את המשבר הפיננסי במדינה - ולשכנע את המשקיעים שהיא לא תזדקק לכך שמדינות אירופיות אחריות יחלצו אותה - ע"י הזרמת מיליארדים נוספים לבנקים החבוטים ביותר שלה. כך מדווח היום (ו') העיתון "וול סטריט ג'ורנל", במאמר שכותרתו "המשבר באירלנד מזעזע את אירופה".

המהלך, שנעשה שנתיים לאחר מאמצים לחלץ את הבנקים, מדגיש את הסטטוס החדש של אירלנד כמרכז של הסערה הפיננסית באירופה. הזעזועים בדבלין מוסיפים לחששות שמא מדינות מסוימות באירופה, שהינן עמוסות חובות כמו אירלנד, יזדקקו לסיוע של חברות אחרות באיחוד האירופי, כפי שקרה עם יוון לפני מספר חודשים.

הממשלה האירית אמרה אתמול שהעלות הכוללת של תיקון הבנקים שלה, שנפגעו לאחר שהתפוצצה בועת נדל"ן, יכולה, במקרה הגרוע ביותר, להסתכם ל-68 מיליארד דולר, סכום גבוה בהרבה מהסכום לו התחייבה המדינה קודם לכן. כתוצאה מחילוץ הבנקים, הגירעון התקציבי של אירלנד יתרחב ל-32% מהתפוקה הכלכלית שלה השנה - פי 10, בקירוב, מהגבול של האיחוד האירופי והגדול ביותר בתולדות מרחב האירו.

אירלנד מהמרת שביכולתה לספוג את בעיות הבנקים ולהראות שהגרוע ביותר הסתיים. אולם, המדינה כבר יישמה את אחת מהתוכניות הקשוחות ביותר באירופה לצמצום התקציב, וכעת היא צפויה לבצע קיצוצים גדולים יותר בתקציב החדש בנובמבר. אם הקיצוצים הללו יחנקו את הכלכלה אף יותר, יוצתו חששות שמא אירלנד, בדומה ליוון, תזדקק יום אחד לעזרה מקרן החילוץ שהקימו האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית מוקדם יותר השנה. חששות דומים קיימים לגבי ספרד ופורטוגל.

פקידים אירופים ואנליסטים רבים טוענים כי עדיין אין זה סביר שאירלנד תזדקק לעזרה, אך בהתחשב באי הוודאות הכלכלית ובהעמקת הקיצוצים בתקציב, הרי שהשאלה תשוב ותעלה החודשים הבאים.