העדר שועט: כמעט שיא במשכנתאות באוגוסט - 4.7 מיליארד ש'

כך עולה מנתוני בנק ישראל ■ מדובר בעלייה של 7.6% לעומת חודש יולי וזינוק של 23% לעומת אוגוסט אשתקד

היקף מתן המשכנתאות בחודש אוגוסט עלה ב-7.6% (בהשוואה ליולי) והסתכם ב-4.7 מיליארד שקל. כך על פי נתוני בנק ישראל. מדובר במספר הקרוב לשיא שנרשם ביוני (4.8 מיליארד שקל), כלומר היקף ביצועי המשכנתאות השני בגודלו בהיסטוריה של מדינת ישראל. נתוני בנק ישראל כוללים גם את מחזורי המשכנתאות, ולא רק מתן משכנתאות חדשות.

החגיגה בשוק המשכנתאות נמשכת חרף הוראת המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, מחודש מאי האחרון, שנכנסה לתוקפה ביולי. חזקיהו, כזכור, הורה לבנקים להגדיל את ההפרשות לחובות מסופקים בגין משכנתאות שניתנות במימון של יותר מ-60%, מה שאמור היה להקשיח את התנאים לקבלת משכנתא, להקטין את הביקושים לדירות ובכך לרסן את עליית המחירים הפרועה.

מחירי הדירות זינקו ב-20% בשנה האחרונה וב-49% מאז אמצע 2007, אז החל גל העליות הגדול. בבנק ישראל הביעו מספר פעמים בחודשים האחרונים חשש מפני העלייה במחירי הדירות ובהיקפי המשכנתאות הנלווית מכך, בשל העלייה ברמת הסיכון של משקי הבית ומכאן העלייה בסיכון הבנקים.

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, העלה את הריבית לחודש אוגוסט ב-0.25% ל-2% בגלל שוק הנדל"ן המבעבע. בבנק ישראל הבהירו מספר פעמים בחודשים האחרונים כי הם ינקטו בצעדים נוספים כדי לרסן את הביקושים למשכנתאות. את החשש היטיב פישר לתאר במסיבת עיתונאים שכינס בתחילת השבוע, אז אמר: "למשבר פיננסיים יש נטייה להתחיל בשוק הנדל"ן, ואנחנו לא ניתן לזה לקרות בישראל".

בחזרה לנתוני המשכנתאות הטריים של בנק ישראל; הנתונים מצביעים על כך שהיקפי המשכנתאות בחודש אוגוסט היו גבוהים ב-23% לעומת אוגוסט 2009. מתחילת השנה עלו היקפי מתן המשכנתאות ב-18%.

יש לציין כי חרף העלייה בהיקפי המשכנתאות, היקפי הפיגורים המצטברים בהחזרי המשכנתא ירד ל-0.99% בלבד מסך היקפי המשכנתאות (כ-2 מיליארד שקל), לעומת 1% ביולי ו-1.14% באוגוסט אשתקד. זאת, הודות לשיפור במצב המשק וירידת שיעור האבטלה (העומד היום על 6.2% בלבד), אולם יש להדגיש כי נתון זה אינו משקף כמובן את העלאות הריבית הצפויות בשנה הקרובה, אשר ייקרו את רכיב הפריים במשכנתאות.