תחנת הרוח של סטנלי פישר

די להתערבות! היא לא עוזרת. הייצואנים מתלוננים סתם - והנה גרף ההוכחה

טל זהר עבדה הוא מנכ"ל FXCM ישראל, מבתי ההשקעות הגדולים בעולם בתחום המטבעות

במסיבת העיתונים האחרונה שקיים סטנלי פישר הוא דיבר על המדיניות המוניטרית של בנק ישראל לאור מחירי הנדל"ן הגואים.

הוא הסביר שאת שוק הנדל"ן חייבים לצנן, מצד היצע או מצד הביקוש. עדיף לפעול מצד ההיצע - בנייה, הפשרה, הגבלת רכישה של גופים זרים ועוד ועוד. הגדלת היצע הדירות אינו כלי שעומד לרשות בנק ישראל אלה נתון בידי הממשלה.

פישר הזהיר שאם לא תטפל הממשלה בשוק מצד ההיצע, בנק ישראל יטפל בה מצד הביקוש על ידי העלאת הריבית נוספת, ובכך כמו שכולנו יודעים, שופך את המים עם התינוק, כי הוא מצנן את כלל השוק ולא רק את הנדל"ן ובכך פוגע בצמיחה.

עד כאן - טוב ויפה. ועכשיו לחלק המעניין:

באותה מסיבת עיתונים ענה הנגיד לטענה שהעלאת הריבית גוררת הפסד ביתרות המט"ח האדירות של בנק ישראל כיוון שהיא מחזקת את השקל.

הנגיד ענה תשובה שהפתיעה רבים - תפקידו של בנק ישראל על פי חוק הוא לשמור על יציבות המחירים בלבד. "בשום מקום בחוק לא כתוב שבנק ישראל צריך להרוויח כסף" אמר הנגיד.

מצד שני, אדוני הנגיד, גם לא כתוב בחוק שצריך לבזבז או להוציא כסף על מדיניות שלא עובדת.

ההתערבות לא עובדת. גם אתה הודאת בזה רק לאחרונה. היא לא מחזקת את הדולר והיא לא מסייעת לייצואנים. אילו היא היתה מסייעת לייצוא, היה ראוי להתווכח אם כדאי לגרור את אזרחי ישראל להפסיד 650 מיליון שקלים בכול אגורה שהשקל מתחזק. אבל היא לא, ולכן אין זה ראוי.

הנהלת בנק ישראל מסתמכת בוודאי על נתונים בהחלטותיה ולכן כדאי שנביט בגרף הבא:

השינוי בדולר ביחס לשקל, לאירו, לין היפני ולזהב בשישה החודשים החולפים

גרף: טל עבדה - התערבות
 גרף: טל עבדה - התערבות

ישראל כחלק מאירופה

מהגרף ניתן לראות בברור שהמשקיעים רואים את השקל מושפע בעיקר מהאיחוד האירופי וארה"ב. ולהתערבויות, גדולות כלל שיהיו אין השפעה ארוכת טווח של שער הדולר ביחס לשקל. המעט שאולי ניתן לזקוף לזכות ההתערבות הוא ייצוב תוך יומי של השער. היתרון הזה ממש לא שווה את הסיכון אליו כבר הכניסה אותנו ההתערבות בשוק המט"ח.

דבר מעניין נוסף שניתן לראות הוא שגם העלאת הריבית לא משפיעה באופן מובהק על שער הדולר-שקל, בניגוד למודלים הכלכליים הקלאסיים, לאור הסיטואציה הגלובלית שהיא ההשפעה המרכזית של שער הצמד.

לכן, הייצואנים יכולים להתלונן על הריבית ש"גורמת להפסדים", ולרתום את יובל שטייניץ לשיכנועים. אבל הנתונים מראים שהמאבק הוא פוליטי בין משרד האוצר ובנק ישראל, ואין לו דבר עם המצב הכלכלי. המדינה מפסידה מיליארדים ריבית על האג"ח, החברות מפסידות עלויות אשראי, האזרחים הממושכנים מפסידים, וגם בעלי האוברדרפט והמשלמים בתשלומים. הייצואנים לא.

יקירי בבנק ישראל, האחריות הכבדה על כתפיכם, ומולכם הממשלה שאין לה יכולת או רצון לסייע ומעמיסה גם את אחריותה עליכם. אני מעריך אתכם בכל יום, שעה וציטוט שחולף.

אבל די. פשוט תפסיקו לקנות דולרים. זה ניסוי שכשל. הגלובליזציה ניצחה שוב. הדולר נחלש בעולם, והוא יחלש גם בישראל, ועוד שנה או שנתיים הוא יתחזק בעולם, ואיזה פלא, כך יהיה גם בישראל. ואם נצליח לעבור את התנודה הזו בלי שכולנו נפסיד את המכנסיים בגלל ההתערבות הזו, מה טוב.

  1. לפרטים ושאלות Tzohar@fxcm.co.il
  2. אין לראות בנכתב הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם