כנס קרן המטבע: שטייניץ קורא להטיל מצור ימי על איראן

OECD יקיים את כנס התיירות בירושלים כמתוכנן למרות הצהרות שר התיירות מיסז'ניקוב ■ התעניינות גדולה של האמריקנים בתקציב הדו-שנתי של ישראל

ועידת התיירות של OECD, הארגון לשת"פ כלכלי ולפיתוח, שאך באחרונה הצטרפה ישראל לשורותיו, תתקיים בירושלים, כמתוכנן, בעוד כשבועיים, למרות הזעם שעוררה בארגון הכרזתו של שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו), שעריכת הכנס בבירה נותנת ביטוי להכרת הארגון בירושלים כבירת ישראל.

באיגרת מחאה כתב מזכ"ל OECD, אנחל גורייה, לרה"מ, בנימין נתניהו, שהכרזת מיסז'ניקוב אינה מקובלת על הארגון ושבגינה יהיה קשה יותר בעתיד ליזום עריכת כנסים כאלה בישראל. הדברים התפרשו כאיום שהארגון יבטל את הוועידה ברגע האחרון או יעביר אותה לתל-אביב. גוריה התרעם על כך ששר התיירות העניק לוועידה המתוכננת הקשר פוליטי, בניגוד לאופי הא-פוליטי של הארגון.

אך בפגישה בין שר האוצר, יובל שטייניץ, לגוריה, בוושינגטון (שניהם משתתפים בוועידת קרן המטבע והבנק העולמי), יושרו ההדורים. בעקבות בקשתו של שטייניץ, הבטיח גוריה כי הוועידה תתקיים בירושלים, למרות תקרית מיסז'ניקוב, ושני הצדדים הסכימו שיש צורך להרגיע את הרוחות ולהוריד את פרופיל ההתבטאויות, נזיפה מרומזת בשר התיירות.

שטייניץ ביקש מגוריה לא לבטל את הוועידה, מפני שביטול כזה ייצור תקדים בעייתי. גוריה ביקש, שישראל תקפיד בעתיד להימנע מהתהלמויות פוליטיות מפני ש-OECD הוא ארגון שמדיר רגליו מפוליטיקה. בריטניה וספרד הודיעו שלא יישתתפו בוועידה, אך שטייניץ אומר, כי הסיבות לאי השתתפותן אינן פוליטיות אלא טכניות.

מצור ימי על איראן

במהלך השהות בוושינגטון, נפגש שטייניץ עם הצמרת הכלכלית של ממשל אובמה ועם פקידי ממשל בכירים שעוסקים בסוגיות המזה"ת.

בפגישה עם דניס רוס, שמחזיק ב"תיק" האיראני בבית הלבן, קרא שטייניץ לארה"ב להטיל מצור ימי על איראן אם הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה לא ישכנעו את משטר האייתאללות להפסיק לפתח נשק גרעיני.

שטייניץ הודה לרוס על "ההתקדמות המרשימה" באכיפת הסנקציות, שהשפעתן מורגשת בשטח, אך דן עמו גם בצורך "לסתום את החורים" ברשת העיצומים. שר האוצר גורס, שלמרות הידוק הסנקציות, אין ודאות שהמשטר באיראן יתכופף. ייתכן שצריך לנקוט צעד נמרץ יותר, אולי אולטימטום, אולי מצור ימי. הוא גורס זה מכבר, שנכונותה של ארה"ב להטיל על קובה מצור ימי, בעיצומו של משבר הטילים ב-1962, חסכה מהעולם מלחמה.

בעוד שממשל אובמה מכריז, כדבר שבשגרה, שכל האופציות מונחות על השולחן, אין זה סוד שפעולה צבאית נגד איראן היא הדבר האחרון שהבית הלבן רוצה להסתבך בו, בעיצומה של מלחמה מרה באפגניסטאן. בקונגרס, לעומת זאת, יש אהדה גדולה יותר לאופציה הצבאית.

שטייניץ נפגש גם עם שר האוצר, טימותי גייתנר; סגנו ניל וולין; תת שר האוצר שממונה על עניינים בינלאומיים, סטוארט לוי, "צאר הסנקציות"; אוסטאן גולסבי, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן; וג'ק לו, שמונה לעמוד בראש המשרד למינהל ותקציבים (OMB) בבית הלבן.

שטייניץ חזר מהפגישות עם הצמרת הכלכלית האמריקנית ב"תחושה לא קלה": המשבר עדיין לא מאחורי הכלכלה הגלובלית. הסכנה של משבר מיתון עמוק, בנוסח שנות ה-30, אולי חלפה, אך יש תחושה בממשל שההתאוששות תהיה איטית עד כאב. ישראל, כמדינה שכלכלתה תתקשה לחמוק מההשלכות של מצב זה, גם אם נתוניה הכלכליים טובים יותר מאלה של מדינות רבות.

בני שיחו של שטייניץ גילו התעניינות רבה בתקציב הדו-שנתי של ישראל וביקשו לשמוע נתונים ולקחים. התחושה בצד הישראלי היתה, שהאמריקנים התרשמו מאוד מיזמת התקציב הדו-שנתי.