מדד אמון הצרכנים: עוד זינוק בנכונות לרכוש דירה

למרות עליית המחירים המתמשכת: 11.9% מהמשיבים בספטמבר הביעו נכונות לרכוש דירה בחצי שנה הקרובה

דיבורים לחוד וכוונות לחוד: למרות ריבוי האזכורים בתקשורת לרמה הגבוהה של מחירי הדיור, העפילה הנכונות לרכישת דירה בטווח הקרוב לשיא בחודש ספטמבר. כך עולה ממדד אמון הצרכנים של "גלובס מחקרים", בשיתוף קסלמן קסלמן PwC. מנתוני המגמה, המבוססים על ממוצע נע של שלושת הסקרים האחרונים, עולה שיותר מאחד מכל 10 משיבים - 10.7% - הביעו נכונות לרכוש דירה חרף הדיבורים על בועה.

נתון זה מנוטרל מהשפעות רגעיות, ולפיכך שיעור הנכונות הממוצע מתקשה להתרומם מעל רמה של 10%. הפעם האחרונה בה התקרב לרמה זו הייתה באוקטובר 2009, אז עמד על 10.2%. לשם השוואה, מהסקר האחרון בספטמבר לבדו עולה כי שיעור הנכונות לרכוש דירה בחצי השנה הקרובה אף גבוה יותר ועומד על 11.9%, כשמספר המשיבים גדל ברבע תוך חודש.

מפילוח התשובות עצמן ניכרת עלייה משמעותית הן בנכונות לרכוש דירה חדשה והן בנכונות לרכוש דירת יד שנייה, עם צמיחה משמעותית של 40% ו-28% תוך חודש אחד, בהתאמה. למרות שבמקרה הזה לא מדובר ברמות שיא, מדובר במגמה השומרת על עצמה בחודשים האחרונים.

ובכל זאת, את הבועה בשוק ניתן לראות בשני פרמטרים: האחד הוא ההטיה לטובת דירות יד-שנייה, שמלמדת על כך שדירות חדשות הולכות ומתרחקות מהישג ידו של הישראלי; השנייה היא העובדה שמספר המתלבטים כמעט שווה למספרם של אלו שהביעו נכונות לרכוש דירת יד שנייה.

בסוף השבוע שעבר פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני הביקוש לדירות. על אף שלא ניתן לראות מתאם "יבש" בין הדירות החדשות שנמכרו (ביוזמה פרטית וציבורית) לבין שיעור הנכונות בשנה שחלפה, הרי שבחודשים האחרונים ניכרת התקרבות במגמה בין השניים. הביקוש עצמו, שהנתון האחרון שפורסם לגביו מתייחס לאוגוסט, עמד בחודש זה סמוך לרמתו הגבוהה ביותר השנה - 2,102 דירות.

11
 11