מחלוקת בהקמת קרן ממשלתית ליצוא הון: "יש מספיק קרנות"

בכיר בחשכ"ל: "לא צריכים להקים קרנות מוזרות. אם רוצים להשקיע בחו''ל, שהממונה על שוק ההון יחייב את קרנות הפנסיה. בשביל זה יש רגולציה" ■ טוען עוד: "מדובר בפתרון עקום"

"יש כבר קרן ממשלתית שמייצאת הון - קוראים לה בנק ישראל. היא כבר פועלת בהפסד של כ-2%. מי שרוצה להקים עוד קרן ממשלתית כזו ולהשתמש בכספי הפנסיה, מבקש להעביר את הפסדי בנק ישראל לקהל העמיתים הרחב. לא צריכים להקים כל מיני קרנות מוזרות. אם רוצים להשקיע בחו''ל כי שיעור ההשקעה של קרנות הפנסיה בניירות ערך זרים נמוך מדי, אז שהממונה על שוק ההון יחייב את קרנות הפנסיה לעשות זאת. בשביל זה קיימת רגולציה", כך אמר הבוקר (ב') בכיר באגף החשב הכללי במשרד האוצר.

הדברים נאמרו כתגובה לחשיפת "גלובס" מאמש, שלפיה בכירים באוצר מבקשים לשקול ולקיים דיון בעניין הקמת קרן ממשלתית ליצוא הון. לפי יוזמה זו, שפיתחו בתחילת השנה פרופ' נתן זוסמן ופרופ' אביה ספיבק, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל, הקרן הממשלתית תנפיק אג''ח שקליות לטווחים ארוכים לטובת קרנות הפנסיה המעוניינות להחזיק נכסים שקליים. הקרן תשקיע את הכספים שתגייס בהנפקות השקליות בחו''ל, וכך ייווצר תזרים הון לחו''ל כנגד עודפי היצוא. כדי להשקיע בני"ע זרים, יהיה צורך ברכישה מאסיבית של דולרים, דבר שיתרום לבלימת היחלשות הדולר מול השקל.

"בלחיצת כפתור"

לדברי הבכיר בחשכ"ל, "ישנן מספיק קרנות פנסיה פרטיות שיודעות היטב לעשות את העבודה. תאמין לי שהיום להשקיע בנייר זר זה לא מורכב מדי, וניתן לעשות זאת בלחיצת כפתור. לא צריכים לחשוב על פתרון עקום כדי לגרום לקרנות להשקיע בחו''ל".

לשאלת "גלובס" מדוע אם זה כל כך פשוט להשקיע בחו''ל, הקרנות לא עושות זאת, השיב הבכיר: "הבעיה היא בקודים של שוק ההון הישראלי. מנהל הקרן לא חושב רק על טובת העמית ופיזור הסיכונים של הפנסיה שלו, אלא על התשואה החודשית שישיג לעומת התשואה החודשית שהמתחרה שלו ישיג, על קידומו ועל הבונוס שלו. בדיוק בשביל לפתור בעיות כאלו נוסדה הרגולציה".

נזכיר כי החשב הכללי, שוקי אורן, הוא המתנגד העיקרי להקמת קרן ממשלתית ליצוא. בין תפקידיו השונים, אורן מנהל את חוב מדינת ישראל שנאמד בראשית 2009 ב-110 מיליארד שקלים; 89% מהחוב נקוב בדולר. "אורן מפחד מזינוק חד של הדולר, שיטיס את החוב הדולרי במונחי שקלים לשמיים", הסביר בכיר באוצר לשעבר, שהיה מעורב בדיונים.