מודה ועוזב, גאידמק

יש הרבה נגד האקס-אוליגרך, אך מקרב כל הישראלים שסרחו, הוא לפחות התייצב למשפט

לארקדי גאידמק היו 650 מיליון סיבות להישאר ברוסיה. ולא רק בגלל כתב האישום שהוגש נגדו באשמת הלבנת הון בהיקף 650 מיליון שקל והמשפט בגינו שייפתח מחר (ד').

גאידמק, אריה בר-לב בשבילנו, עזב את ישראל במפתיע לפני כשנתיים, כשהוא מלא כרימון בטענות על היחס הרע שקיבל מאתנו. רגע לפני, הספיק להפסיד מאות מיליוני שקלים בסדרת השקעות כושלות - ונחל כישלון מוחץ גם במירוץ לראשות עיריית ירושלים.

לא עזרה לו תדמית הפילנטרופ האכפתי שניסה לרכוש לעצמו במיטב כספו, כשהקים עיר אוהלים לתושבי הצפון בעת המלחמה, הסיע את תושבי הדרום באוטובוסים לנופש באילת והיטיב עם ההמונים הנזקקים בכל הזדמנות. אהבנו את כספו - אך לא התאהבנו בו.

אחרי כל הביקורת שמתח על ישראל המכוערת, כפוית-הטובה, פלוס אישום פלילי חמור, איש לא האמין שיחזור. הסיבה הרשמית לעזיבה הפתאומית של ישראל הוסברה במצבו הבריאותי. כולם חשבו שזה תירוץ.

הציבור הישראלי לא נתן לגאידמק ליהנות מהספק, ואפילו השופטים שדנו בתיקים נגדו לא הסתירו את חוסר האמון בהצהרותיו כי ישוב. "מי שחושב שהוא יגיע לארץ למשפט - משלה את עצמו", אמרה אחת השופטות.

אם ההתייצבות שלו למשפט כנגד כל הסיכויים תעזור לו לנקות את שמו, זו כבר שאלה אחרת. יש בו משהו בגאידמק שגורם לנו אי-נוחות, מעורר תחושה שהוא איננו נקי, ואף פעם לא יהיה. כנראה שלעולם יהיה דמות מסתורית ואפלולית בעינינו.

ועם זאת, היה משהו קצת מכמיר-לב בתמונות הראשונות של ארקדי ששודרו השבוע בערוץ 2. חמושה במצלמה סלולרית, בבית-קפה הומה בתל-אביב, ליד עוברים ושבים, ניגשה סיוון רהב-מאיר לגאידמק, איש פרטי לכל הדעות, ודרשה הסברים.

קצת קשה היה לזכור כי האיש שיושב שם, מתפתל כמו חיה שנפלה ברשת, נהנה עד לא מזמן מתדמית האוליגרך הכל-יכול. מהאיש שהתקשורת הכתירה כברון רוטשילד של שנות האלפיים נשאר היום רק אות קין שצרוב חזק על מצחו. גאידמק של היום הוא "איש בחזקת אשם".

זו לא הפעם הראשונה שנושא האשמים-בטרם-נשפטו, עולה לדיון. רשימת "אשמים" בטרם הגיעו למשפט, אותה רשימה שחורה שמנוהלת על-ידי התקשורת, כבר חרגה מזמן מ"זכות הציבור לדעת" - וזה עוד במקרה הטוב. במקרה הרע היא פשוט רשימה שמונעת ממציצנות ומקעקעת את יסודות הצדק והמשפט בישראל.

אנחנו לא יודעים איך גאידמק עשה את הכסף שלו, לא יודעים כמה הוא שווה, ולא ממש יודעים למה פרץ לחיינו לפני כמה שנים - ונעלם אי-אז, בסוף שנת 2008.

מה שאנחנו כן יודעים הוא שבניגוד לישראלים רבים אחרים שסרחו או סתם השאירו חובות של מיליונים וברחו מהארץ מבלי לטרוח לחזור - גאידמק דווקא חזר לנסות ולהוכיח את חפותו, אז לפחות תנו לו לשתות את הקפה שלו בשקט.