גאידמק: "אני חף מפשע; אם מישהו יודע במה מאשימים אותי, שיגיד"

איש העסקים אמר את הדברים לעיתונאים עם כניסתו לאולם לביהמ"ש המחוזי בת"א, שם נפתח משפטו בפרשת הלבנת ההון בבנק הפועלים ■ כל הנאשמים בתיק כפרו באישומים נגדם

"פעם ראשונה בחיים שלי שמוגש נגדי כתב אישום ושאני מגיע לבית משפט, אבל אני חף מפשע. מה שקרה זה שהבנק (הפועלים - ח.מ) לא העביר דיווח לבנק המרכזי בישראל על פתיחת החשבון שלי" - כך אמר היום (ד') ארקדי גאידמק ל"גלובס" עם התייצבותו לפתיחת משפטו בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, לאחר שנתיים שלא היה בארץ.

"אם מישהו מכם יודע במה מאשימים אותי, שיגיד עכשיו. אני לא אשם", אמר גאידמק לעיתונאים הרבים שהקיפו אותו בכניסה לאולם הדיונים.

כפר בכל האישומים

גאידמק, המואשם בהלבנת הון של 650 מיליון שקל ובקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, ויתר הנאשמים בתיק הודיעו לשופט גלעד נויטל כי הם כופרים בכל האישומים נגדם.

גאידמק הכחיש את הפרסומים לפיהם הפסיד הרבה כסף ברוסיה. "הדבר הכי חשוב זה שמחה - מתי יש שמחה יש הכול ואני שמח", אמר ל"גלובס".

לשאלה היכן הוא מתכוון לגור בישראל או ברוסיה השיב גאידמק: "רוסיה זה לא רחוק כל-כך מישראל, רק 3 שעות טיסה, ואני יכול להיות פה ושם. אני יכול לגור בישראל, ואני יכול לגור ברוסיה. אני מתכוון להישאר כעת בישראל מספר שבועות".

- איפה יותר טוב לחיות, בישראל או ברוסיה?

"כשאתה חף מפשע טוב לחיות בכל מקום".

- מה לגבי בית"ר ירושלים?

"אם לא אהיה עסוק בענייני המשפט, אבוא למשחק כדורגל של בית"ר ירושלים. אני מאחל לקבוצה בהצלחה. לפעמים צפיתי במשחקים מרוסיה".

- האם תנסה לחזור לפוליטיקה?

"מעולם לא הייתי בפוליטיקה בישראל - התמודדתי על ראשות עיריית ירושלים, וזאת לא פוליטיקה אלא פעילות למען התושבים. אין לי תוכניות לנסות שוב".

- האם תחזור לעשות עסקים בישראל?

"לא. אני פנסיונר".

- איך הבריאות?

"יותר טוב".

- מה אתה מצפה שיהיה בסוף המשפט?

"צדק".

הסתרת הרוכש

מועד פתיחת משפטו של גאידמק נדחה מספר פעמים עקב סירובו לחזור לארץ, בטענה כי מצבו הבריאותי אינו מאפשר זאת.

יחד עם גאידמק נאשמים חברת "פועלים שירותי נאמנות"; מנהליה הבכירים לשעבר, חיים שמיר ושלמה רכט; היועץ המשפטי של החברה, רם לוי; נחום גלמור, שפעל לפי האישום כאיש-קש מטעם גאידמק; ומנהלת קשרי לקוחות בסניף בנק הפועלים ברחוב הירקון בתל-אביב, קרן ללום.

בכתב האישום נטען כי "פועלים שירותי נאמנות", הנמצאת בשליטת בנק הפועלים, וראשיה, פעלו יחד עם גאידמק וגלמור, כדי לאפשר לגאידמק לרכוש במירמה את החברה ההולנדית "טרמופוסט", הפועלת בתחום הפוספטים, תוך הסתרת זהותו כרוכש החברה וכבעל הכספים ששימשו לרכישתה. זאת, תוך הצגתו של גלמור כרוכש החברה ותוך הצגת 50 מיליון דולר מכספיו של גאידמק ככספים השייכים כביכול לגלמור.

עניין זה התאפשר, לפי כתב האישום, הודות לשיתוף-פעולה מצד החברה ומנהליה, והתבטא בשורת מצגים בנקאיים כוזבים שהוצגו לבעלי המניות של החברה בהולנד.

לפי כתב האישום, העברות הכספים הסיבוביות לרכישת טרמופוסט נעשו דרך חשבונות של חברת קאזפוספט שבבעלות גאידמק "פועלים שירותי נאמנות" ובסניף הירקון של בנק הפועלים בתל-אביב.

גאידמק מיוצג בידי עוה"ד פרופ' דוד ליבאי, דפנה ליבאי, נתי שמחוני ורונן רוזנבלום; נחום גלמור - בידי עוה"ד נבות תל-צור וז'ק חן; "פועלים שירותי נאמנות" - בידי עוה"ד פנחס רובין ודנה גרובר ממשרד גורניצקי; ושלמה רכט - בידי עו"ד תימור בלן ממשרד גורניצקי.