ד"ר שיינין על הריכוזיות: לא לפרק הקבוצות, לחזק הרגולציה

(עדכון) - נתניהו מקים ועדה לבחינת הריכוזיות במשק, שתגיש המלצות תוך 4 חודשים ■ שטייניץ: "עולה תמונה שאכן קיימת ריכוזיות משקית"

"ארה''ב היא החריגה במקרה ולא הנורמה. רק שם יש הפרדה בין אחזקות פיננסיות לריאליות. במדינה קטנה כמו שלנו, אסור לשפוך את המים עם התינוק בפנים", כך אמר ד"ר יעקב שיינין, חבר בפורום המייעץ לשר האוצר יובל שטייניץ, בנושא הריכוזיות במשק.

שיינין הוסיף כי "לפני שמפרקים ומחייבם אנשים למכור, צריכים לתקן את הממשל התאגידי, להשתמש ברגולציה ובחקיקה. אם זה לא יילך, אז אפשר לבחון אפשרויות אחרות, אבל אני חושב שזה יהיה מספיק".

בהתאם להערכות שפורסמו לראשונה אמש ב"גלובס", מנכ"ל משרד ראש הממשלה איל גבאי ומנכ"ל האוצר חיים שני יעמדו בראש הוועדה הבין-משרדית שתטפל בנושא הריכוזיות במשק. כך הכריע אתמול (ד') ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לדברי שיינין, ישנם במדינה הרבה רגולטורים חזקים: "תראה מה קרה בשוק הסלולר עם הקישוריות. הרגולטור החליט להצניח את הקישרויות מ-25 אגורות ל-5 אג' והצליח. תסכים איתי שחברות הסלולר הם החזקות ביותר במשק; עם זאת, הם לא הצליחו והרגולטור הצליח - זו דוגמה קלאסית של הצלחה גורפת של רגולטור מול חברות חזקות מאוד. אז אפשר להניח שיש לנו רגולטורים חזקים".

נתניהו החליט להקים ועדה

אתמול בשעה 15:30 כינס נתניהו דיון מיוחד בו השתתפו כלל הרגולטורים במשק, שר האוצר, נגיד בנק ישראל, מנכ"לי המשרדים ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ובסופו הוחלט על הקמת הוועדה שתגיש המלצותיה לראש הממשלה, לשר האוצר ולנגיד בתוך 4 חודשים.

בוועדה יהיו חברים גם המפקח על הבנקים רוני חזקיהו, יו"ר הרשות לנירות ערך פרופ' זוהר גושן, הממונה על התקציבים באוצר ד"ר אודי ניסן, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אבי ליכט, הממונה על ההגבלים העסקיים רונית קן, ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה פרופ' יוג'ין קנדל וכן מנהלת חטיבת המחקר בבנק ישראל ד"ר קרנית פלוג.

ראש הממשלה הגדיר לועדה כמטרה לשפר את הבטחת הנכסים הפיננסיים שבידי הציבור ולהגן על כספי המשקיעים בחברות ציבוריות, כמו גם שיפור ושמירת יציבות המערכת הפיננסית והמערכת הבנקאית בפרט. כיעד שלישי לוועדה הוגדר לפעול "להגברת התחרותיות והיעילות בפעילות המשקית".

הוועדה תבחן צעדי מדיניות שונים, בהם צעדים לחיזוק הממשל התאגידי, מדיניות ההגבלים העסקיים וכן בחינת האפשרות להקשיח את התנאים עבור קבוצות עסקיות בבואן לרכוש נכסים ממשלתיים ולקבל רשיונות וזכיונות.

שטייניץ: "עולה תמונה שיש ריכוזיות במשק"

שר האוצר יובל שטייניץ בירך על ההחלטה: "התקבלה החלטה אמיצה להקים ועדה רצינית שתבחן באופן מקצועי ואחראי את הריכוזיות הקיימת במשק הישראלי. מדיונים שהתקיימו בחודשים האחרונים בצמרת משרד האוצר ומבדיקות שקיימו עבורי ועבור המשרד אנשי אקדמיה בכירים העוסקים בתחום עולה תמונה שאכן קיימת ריכוזיות משקית, ועל הוועדה תוטל האחריות לזהות את מרכיביה ולהציע דרכים להתמודד עימה".

תגובות ראשונות להחלטה התקבלו גם מצד ראשי המשק, כשאיש העסקים נוחי דנקנר התייצב ראשון וממהר לברך גם הוא על ההחלטה.

"קבוצת IDB מברכת על הקמת ועדה מקצועית להגברת התחרותיות במשק. אנחנו משוכנעים שהקמת ועדה בהשתתפות הרגולטורים הבכירים בישראל תאפשר למידה מעמיקה ובחינה אמיתית ומקצועית של הנושא, לתועלת המשק ולעידוד המיגזר העסקי", נכתב בהודעה שהוציא לעיתונות. דנקנר הוסיף כי "קבוצת IDB תשמח לשתף פעולה עם הוועדה בכל הנדרש, כדי להבטיח שהמשק ימשיך להיות תחרותי, חזק ויעיל".