המועמדים למפקח על הבנקים: ברוך, עבאדי וגוטמן

ועדת האיתור למפקח על הבנקים פנתה למספר מועמדים: מיכל עבאדי בויאנג'ו, ה-CFO של הבנק הבינלאומי וזאב גוטמן משנה למנכ"ל ומנהל הסיכונים הראשי של הבנק הבינלאומי

לאחר חזרתו של המשנה לנגיד בנק ישראל, פרופ' צבי אקשטיין, מכנס קרן המטבע מאיצה ועדת האיתור למפקח על הבנקים את עבודתה. הוועדה התחילה היום (ה') את סבב הראיונות, וראיינה מועמדים במשרדי הבורסה בתל אביב.

בכוונת אקשטיין לסיים את המיונים, לשוחח עם המועמדים ולהעביר לנגיד, פרופ' סטנלי פישר, רשימה של שלושה שמות לבחירתו עד סוף אוקטובר. הוועדה החלה לפנות למועמדים שזיהתה כמתאימים. שני מועמדים שאליהם נעשתה פנייה הם מיכל עבאדי בויאנג'ו, ה-CFO של הבנק הבינלאומי, וזאב גוטמן, משנה למנכ"ל ומנהל הסיכונים הראשי של הבנק הבינלאומי. כך נודע ל"גלובס".

גוטמן (58), לשעבר ראש אגף ניהול פיננסי בבינלאומי ויו"ר בנק אוצר החייל, הוא בנקאי ותיק ומנוסה, אך ברמה האישית הוא לא נתפס כדמות ניהולית.

עבאדי בויאנג'ו (45) היא סמנכ"לית בבינלאומי מ-2006. לפני כן הייתה סמנכ"לית לקופות חולים במשרד הבריאות ויו"ר נכסים מ.י במשרד האוצר. עבאדי בויאנג'ו מקושרת פוליטית; לפני מינויה במשרד הבריאות נחשבה מקורבת לליכוד, ובעיקר לשר האוצר דאז, בנימין נתניהו. בעלה, ד"ר אנדי בויאנג'ו, הוא אחד האנשים המקורבים ביותר לראש מפלגת "ישראל ביתנו", שר החוץ אביגדור ליברמן.

"מועמד מצוין" הבנקאי הבכיר ביותר ששמו עולה כמועמד לתפקיד הוא המשנה הבכיר למנכ"ל בנק לאומי, זאב נהרי, שמתלבט ועדיין לא הגיש את מועמדותו. נהרי נהנה מתמיכה גורפת של ראשי המערכת הבנקאית, אך כל עוד לא יציג את מועמדותו באופן רשמי - לא תוכל הוועדה לדון בה.

מועמד רציני נוסף הוא דוד ברוך, מנכ"ל אקסלנס ולשעבר מנכ"ל בנק ירושלים וסגן ראש אגף התקציבים באוצר. ברוך מוגדר על ידי אחד מחברי הוועדה "מועמד מצוין", ובקרב בכירים בבנקים שורר קונצנזוס לגבי יכולותיו והתאמתו לתפקיד. עם זאת, עד עתה שניהם לא הגישו טפסים לוועדת האיתור.

המועמד הפנימי העיקרי הוא דודו זקן, אחד מארבעת סגניו של חזקיהו. פישר רוצה בעליל מועמד חיצוני לתפקיד, ולא למנות לתפקיד את אחד מאנשי הפיקוח על הבנקים. אף על פי כן, ההערכות הן כי בכל סיטואציה, זקן יהיה אחד משלושת השמות הסופיים.

מועמדים נוספים ששמם עלה הם שוקי בורשטיין, מנכ"ל בנק לאומי למשכנתאות; יעקב אורבך, מבקר הפנים של בנק הפועלים ולינדה בן שושן, לשעבר סמנכ"ל בנק דיסקונט.

בבנק ישראל היו רוצים מאוד כי שי טלמון, מנכ"ל כלל ביטוח ולשעבר המשנה למנכ"ל בנק הפועלים והחשב הכללי באוצר, יציג מועמדות - אך הוא הודיע כבר כי אין לו עניין בתפקיד.

תחת אקשטיין חברים בוועדה פרופ' מנואל טרכטנברג, ראש הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה; סם ברונפלד, יו"ר הבורסה; אסתר דומיניסיני, מנכ"לית ביטוח לאומי ועו"ד טידה שמיר, היועצת המשפטית של בנק ישראל.