כביש 6 הזניק מחירי הדירות בקרית גת ב-23%, 17% בפרדס חנה

פירמת רואי החשבון BDO–זיו האפט: נגישות תחבורתית למרכז הביאה לעליית מחירים עודפת של עד 15% בערי הפריפריה הסמוכות למחלפי כביש 6 החדשים, בהשוואה ליישובים אחרים באיזורן

נגישות תחבורתית למרכז הביאה לעליית מחירים עודפת של עד 15% בערים הפריפריה הסמוכות למחלפי כביש 6 החדשים. כך טוען רו"ח שחר זיו, שותף בכיר ומנהל חברת הייעוץ בפירמת רואי החשבון BDO-זיו האפט.

"בהשוואה לעול,ם ישראל היא מדינה צפופה עם 300 נפש לקמ"ר", אמר רו"ח זיו. "בנוסף סביב העיר ת"א קיים מרכז אורבני-עיסקי דומננטי ובכלל בישראל שיעור התושבים המתגוררים בערים הוא גבוה בהשוואה עולמית ובשונה מחלק נרחב מהמדינות המפותחות צמיחת האוכלוסייה היא חיובית וגבוהה - בשיעור של כ-2% בשנה".

רו"ח זיו ציין כי בדומה לעולם המערבי ניתן להצביע על הקשר בין המרחק מהמרכז לעלייה בשיעור האבטלה, ירידה ברמת השכר הממוצעת. עם זאת, ועל אף שחלה באופן יחסי ירידה במספר המשכורות הדרושות לרכישת דירה ככל שמתרחקים מהמרכז, טוען רו"ח זיו: "בישראל, אין למשפחות וזוגות צעירים אלטרנטיבה של ממש להתרחקות מהמרכז והבעיה היא תשתיתית, התחבורה לא מפותחת, אין מספיק מקורות תעסוקה ושירותים נוספים עדיין לא ניתנים ברמה הדומה למרכז".

כאן נכנסים לתמונה נתוני מחקר על השפעת התשתיות על מחירי הדיור. בדיקת BDO העלתה כי בישובים הסמוכים לאזורים בהם בוצע שדרוג תשתיתי מאסיבי, דוגמת חיבור סמוך לכביש 6 או פתיחת תחנת רכבת, נרשמה עליית מחירים עודפת על הממוצע באזור הגיאוגרפי בו הן ממוקמות.

לדברי רו"ח זיו באזור הצפון שיעור העלייה העודפת במחיר נעה בין 10% ל-15% ואילו באזור הדרום מדובר על עלייה עודפת של 5%-10%.

ברמת ישי נרשמה בשלוש השנים האחרונות עלייה ממוצעת שנתית של 14%, נתון הגבוה פי 7 מהעלייה באזור.הטריגר לעליית המחיר המואצת היה פתיחת מחלף עין תות בקצה הצפוני של כביש 6 (נכון לעכשיו). ביוקנעם, הסמוכה לרמת ישי ולמחלף עין תות, גם כן נרשמה עלייה של 9%.

על רקע פתיחת מחלף עירון, פרדס חנה רשמה עלייה שנתית ממוצעת של 17%, למול 1% בלבד באיזורה הגיאוגרפי. בנימינה זינקה ב-9% בממוצע שנתי גם על רקע מחלף עירון וככל הנראה גם על רקע פתיחת מחלף תות.

עלייה שנתית משמעותית ביותר מבין הדוגמאות שהוצגו על ידי רו"ח שחר זיו נרשמה בקרית גת - 23% (!) לעומת 13% באזורה. זאת, ככל הנראה בשל מחלף קריית גת של כביש 6, כמו גם תחנת הרכבת בעיר.