לא לפספס: 10 הארגונים האנטי-ישראלים הגדולים בארה"ב

הארגון מפרסם את רשימת עשרת הארגונים הפעילים ובעלי ההשפעה הגדולה ביותר בקמפיין נגד ישראל ■ רובם בעלי קשר ערבי/מוסלמי, אך בולט בהם ארגון יהודי: "קול יהודי למען השלום"

מאות ארגונים אנטי-ישראליים פעילים כיום בארה"ב - כך מדווחת הליגה נגד השמצה, הארגון היהודי הפעיל ביותר במאבק נגד אנטישמיות ונגד מדינת ישראל, בדו"ח חדש שפורסם אמש (ה').

הדו"ח מזהה את עשרת הארגונים האנטי-ישראליים הפעילים ובעלי ההשפעה הגדולה ביותר, אך אומר שיש רבים אחרים שאין להם נוכחות כלל-ארצית או שרמת הפעילות שלהם אינה גבוהה דיה כדי להיכלל ברשימת עשרת הגדולים.

בין הארגונים האנטי-ישראליים הקטנים יותר נמצאים "נטורי קרתא", "הרשת היהודית האנטי-ציונית הבינלאומית", "עדאללה ניו-יורק" (שהתפרסם בקמפיין להטיל חרם על חנות התכשיטים של לב לבייב בניו-יורק) ו"הקמפיין האמריקני לחרם אקדמי ותרבותי על ישראל".

זו רשימת עשרת הארגונים האנטי-ישראליים הגדולים. רובם בעלי זיקה ערבית/מוסלמית, אך אחד מהם הוא יהודי: "קול יהודי למען השלום". הם מופיעים להלן בסדר שרירותי:

• "פעולה עכשיו כדי להפסיק את הממלחמה ולשים קץ לגזענות" (ANSWER): הארגון קושר את פעילותו האנטי-ישראלית לאידיאולוגיה "נגד המלחמה" בכלל ומתאמץ ליצור זיקה עם ארגונים שמאלניים ואנטי-מלחמתיים אחרים. פעיליו מתארים את מדיניות ישראל כ"אימפריאליסטית" או "קולוניאלית". הם טבעו את הסיסמה, "הכיבוש הוא פשע, בעיראק, אפגניסטאן ובפלסטין (באנגלית זה מתחרז) ומאשימים את צבא ארה"ב וצה"ל בכך שהם "הטרוריסטים האמיתיים במזה"ת".

• "אל עוודה" (Al Awda): הארגון הפלסטיני-אמריקני העממי הגדול ביותר. מרכזו בקליפורניה אך יש לו השפעה בזירה הכלל-ארצית. הארגון הוא אחד המובילים בארגון עצרות מחאה עממיות נגד ישראל ומקיים ועידה שנתית שמושכת כמה מאות פעילים. הארגון מגדיר עצמו כ"קבוצה למען זכויות הפלסטינים" שמצדדת ב"זכות" השיבה והאידיאולוגיה שלו מושתתת על הרעיון שישראל אינה מדינה לגיטימית, ציונות היא גזענות ושהתנגדות (מזוינת) לישראל היא מוצדקת. אחת מפעילותיו היא עורכת-הדין הפלסטינית-אמריקנית דיאנה באטו, שהיתה פעם פרקליטת אש"ף. היא אמרה פעם, שאזרחי ישראל צריכים להיות מוחזקים אחראים למדיניות ממשלתם.

• "המועצה ליחסים אמריקניים איסלמיים" (Council on American Islamic Relations או CAIR). הארגון פועל למען יחס הוגן למוסלמים בארה"ב, אך במקביל מקדיש משאבים משמעותיים לגינוי קוווי מדיניות שונים של ישראל כלפי הפלסטינים. בחלק מהתבטאויותיו חצה הארגון את גבול האנטישמיות. כך, למשל, באחת מהודעותיו אמר הארגון שישראלים ויהודים הם סוכנים מושחתים ששולטים על מדיניות החוץ של ארה"ב ושאחראים לרדיפת מוסלמים בארה"ב. הארגון אף תיאר את ישראל כמדינה טרוריסטית. מייסדי הארגון היו מנהיגי ארגון אחר שקשור בחמאס.

• "ידידי סאביל אמריקה הצפונית (Friends of Sabeel North America). הזרוע האמריקנית של סאביל, ארגון פלסטיני-נוצרי שיושב בירושלים. היא יעילה במיווחד בכריתת בריתות עם כנסיות פרוטסטנטיות מהזרם המרכזי. בכנסים של הארגון בארה"ב ובביקורים מאורגנים בישראל מופיעים דרך קבע דוברים שמאשימים את ישראל בגזענות, דיכוי והפרות של זכויות האדם.

• "לו האמריקנים ידעו" (If Americans Knew). התנועה האנטי-ישראלית בארה"ב טענה מאז ומתמיד שהסיקור על ישראל בתקשורת האמריקנית הוא מוטה ומעוות את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הארגון, שנוסד ב-2001, הציב לו כמטרה להזים את הדיווחים החיוביים, כביכול, של המדיה על ישראל ולגייס תמיכה בדרישה לשים קץ לתמיכה האמריקנית בישראל. חומרים של הארגון, שמופצים בכנסים אנטי-ישראליים, טוענים שהיחסים המיוחדים בין ישראל לארה"ב פוגעים באינטרסים האמריקניים. מייסדת הארגון, אליסון וויר, שמרבה להופיע בעצרות בקמפוסים, נוהגת לתת פומבי לתיאוריות קונספירציה. למשל: ישראל גוזלת אברים מגוויות של פלסטינים.

• "תנועת הסולידריות הבינלאומית" (International Solidarity Movement). הארגון ממלא תפקיד חשוב בקמפיין נגד המצור הישראלי על רצועת עזה. מאז היווסדו, ב-20021, שולח הארגון מתנדבים לישראל כדי למחות על נוכחות צה"ל בשטחים. מתנדבים אלה מקיימים הפגנות שבועיות, יחד עם פלסטינים, נגד גדר ההפרדה. הארגון טוען שהוא אינו דוגל באלימות, אך ההפגנות שהוא יוזם בשטחים התדרדרו לפעמים לעימותים אלימים. הוא השתתף בארגון המשט לעזה במאי השנה, יחד עם הארגון הטורקי IHH, שתומך בחמאס.

• "קול יהודי למען שלום" ( (Jewish Voice for Peace. ארגונים יהודיים אנטי ציונים, כמו גם יהודים בודדים, ממלאים תפקיד חשוב בתנועה האנטי-ישראלית בארה"ב. בקרב אלה, "קול יהודי למען השלום" הוא הארגון הבולט, המשפיע והפעיל ביותר. הוא נוסד בברקלי, קליפורניה, ב-1996 ויש לו שישה סנופים בארה"ב. הוא מאשים את ישראל בנקיטת מדיניות אפרטהייד ותומך במשיכת ההשקעות מחברות שעושות עסקים עם ישראל. כמו ארגונים יהודיים אנטי-ציוניים אחרים, גם "קול יהודי למען שלום" מנצל את זהותו היהודית לדחיית טענות על אנטישמיות. בעצרות מחאה נגד ישראל, מופיעים פעילי הארגון בחולצות טי שמכריזות בגלווי על יהדותם.

• "האגודה המוסלמית אמריקנית" (Muslim American Society ). הארגון מוביל בייזום פעילויות אנטי-ישראליות בארה"ב ומצליח למשוך משתתפים רבים, בין השאר בגלל קשריו עם מסגדים גדולים ברחבי אמריקה. העצרות שלו מאופיינות בהצהרות האנטי-ישראליות החריפות ביותר ובתמיכה בארגוני טרור. הארגון שואב השראה מארגון "האחים המוסלמיים" במצרים. בעצרות שלו מופיעים נואמים שמביעים תמיכה בהתנגדות מזוינת לישראל. הם נוהגים לומר, בין השאר, שחיסול ישראל הוא חובה דתית שמוטלת על כל המוסלמים.

• "סטודנטים למען צדק בפלסטין" (Students for Justice in Palestine ). לארגון יש נוכחות בקרוב ל-75 קמפוסים ברחבי ארה"ב. בעצרות המחאה שלהם הם משתממשים בעזרים מתוחכמים: למשל: "חומות אפרטהייד" או "נקודות ביקורת" של חיילי צה"ל. כמה סניפים של הארגון היו פעילים בקמפיין לשכנע את האוניברסיטאות שבהן הם פועלים למשוך את השקעות הקרנות שלהן מחברות ישראליות או מחברות זרות שנושאות ונותנות עם ישראל.

• "הקמפיין האממריקני לשים קץ לכיבוש הישראלי" (US Campaign to End the Israeli Occupation ). זה הגוף המוביל במאמצים לשכנע את הממשל להפסיק את הסיוע לישראל. פעיליו טוענים שארה"ב מעורבת בפשעים של ישראל בגלל הסיוע שהיא מושיטה לה. הארגון ממקד את מאמציו ביזמות לובינג בקונגרס.