תושבים בת"א נגד העירייה: "מתחם דפנה - מיזם נדל"ן הרסני"

המתחם החדש, בו מתוכננות לקום כ-1,300 יח"ד, צמוד לשיכון הקצינים היוקרתי, שיושב על קרקע בין היקרות בארץ" ■ השכנים: "נגור באתר בנייה במשך 20 שנה"

תושבי שיכון הקצינים היוקרתי בתל אביב נגד העירייה: תכנית הפינוי-בינוי במתחם דפנה, במסגרתה מתוכננות כ-1,300 יחידות דיור במגדלים של עד 50 קומות, הינה "מיזם נדל"ני הרסני" שיפגע באופן דרסטי במרקם העירוני הקיים".

את הדברים אמר עו"ד אלי וילצ'יק ממשרד כהן, וילצ'יק, קמחי, המתמחה בתכנון ובנייה ושמייצג את דיירי שיכון הקצינים. השיכון מתאפיין בצמודי קרקע - מחזה נדיר בנוף התל אביבי - וצמוד למתחם בתי רכבת ישנים שנמצא בין הרחובות דפנה, שאול המלך וארלוזרוב, אותם מעוניינת העירייה להרוס ולבנות במקומם מגדלי מגורים חדשים.

לפי התכנית המוצעת להפקדה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה - תל אביב, על הריסות 470 יחידות דיור ישנות, ייבנו 1,288 יח"ד במגדלים של 60 קומות, 40 קומות, ובניינים בני שמונה וחמש קומות.

אך התכנית מעוררת את זעמם של השכנים: ביום חמישי האחרון גילו תושבי שיכון הקצינים כי התקיים דיון של הוועדה המקומית בנושא מבלי ליידע את הציבור, לטענתם. לדבריהם, התכנית אינה בשלה להפקדה ומדובר "בפרויקט יזמי נדל"ני, המתוכנן על קרקע מבין היקרות במדינה, שלפי התכנון הנוכחי שולי הרווח היזמי שלו עצומים, ומנגד הוא יפגע אנושות במרקם העירוני הקיים, ובשיכון הקצינים בפרט".

עוד טוענים התושבים, כי "הפרויקט מוצג בפני הועדה כפרויקט של פינוי בינוי, אבל לא הוצגה כלל בדיקה שמאית לבחינת היחס הנדרש בין הבינוי הקיים למוצע. למעשה, מדובר במיזם שכל מטרתו מקסום רווחי היזמים".

לדברי בא-כוח הדיירים, "פוטנציאל ההשפעות הסביבתיות והתנועתיות של הפרויקט על שיכון הקצינים הוא 'הרסני ממש'. מדובר בפגיעה, בין היתר, בהיבטים של תנועה ומפגעי גישה ובטיחות תנועה, זיהום אויר, רעש, הצללה, משטר רוחות ועוד. גם העובדה שלא נבדקו חלופות לתיחום הגיאוגרפי של הפרויקט מעידה על חוסר החשיבה התכנונית".

עוד עולה מנייר העמדה של ועד שכונת הקצינים, כי התוכנית, שמוסיפה גורדי שחקים ואלפי רכבים, מתבססת על ספירות תנועה מ-2003 ו-2004. "לא יעלה על הדעת שפרויקט בסדר גודל כזה מתבסס על ספירות ארכאיות ובלתי עדכניות", אומרים דיירי השכונה.

עוד טוענים בשכונה: "סדר הגודל של הפרויקט, והחלוקה לשישה מתחמים, משמעותו שתושבי שיכון הקצינים יחיו באתר בניה במשך עשרים השנים הקרובות במקרה הטוב, ובמקרה הגרוע, למימוש חלקי של הפרויקט תוך עיכוב של עשרות שנים בבניית מלוא הפרויקט".

ביום חמישי דרש ועד שיכון הקצינים להסיר את פרויקט דפנה-ארלוזורוב מסדר היום, ולזמן ישיבה חדשה רק לאחר שהודעה תימסר עליה לכל בעלי העניין שהוגדרו ככאלה שיש לשתפם בהליך, ובפרט תושבי שיכון הקצינים.

מעיריית ת"א נמסר בתגובה, כי "הנושא ירד מסדר היום של הוועדה המקומית לאחר שנציגי התושבים טענו כי הפרסום שניתן למועד הדיון - באתר האינטרנט העירוני - אינו מספיק. לדיון בנושא ייקבע מועד חדש ונציגי התושבים יעודכנו בו. כל טענות התושבים יקבלו מענה במסגרת הדיון בוועדה המקומית, ואין טעם להתייחס אליהן לפני שהדיון התקיים".