ברוך הבא: ברקליס יפתח סניף ויקבל רישיון לפעילות בנקאית

בכוונת הבנק להתמקד בבנקאות עסקית לחברות גדולות ובבנקאות פרטית ללקוחות פרימיום ■ כיום פועלים בישראל כ-20 נציגויות של בנקים זרים כמו קרדיט סוויס, דויטשה בנק ו-UBS

שחקן חדש בבנקאות הישראלית. בנק ברקליס (Barclays) הבריטי, אחד מהבנקים החשובים בעולם, פותח סניף בישראל, כך נודע ל"גלובס". בחודש שעבר הגישו נציגי ברקליס לפיקוח על הבנקים בבנק ישראל את הניירת הנדרשת וצפויים לקבל אישור במהירות.

בכוונת ברקליס להתמקד בבנקאות עסקית, בעיקר לחברות גדולות עם מחזור עסקים של יותר מ-100 מיליון דולר ובבנקאות פרטית ללקוחות פרימיום שמנהלים תיק מעל 2.5 מיליון דולר. מקורב לתהליך אמר כי אין בכוונת ברקליס לעסוק בבנקאות קמעונאית. בתחום האשראי העסקי לבנק זר יתרון גדול על פני בנק מקומי, מאחר שאין לו מגבלה אפקטיבית של לווה בודד או קבוצת לווים.

ברקליס, שנוסד בשנת 1690 ונסחר לפי שווי של 54 מיליארד דולר, הוא אחת מהקבוצות הבנקאיות החשובות בעולם. הקבוצה עוסקת בבנקאות קמעונאית, בנקאות עסקית ומסחרית, כרטיסי אשראי, בנקאות השקעות וניהול נכסי לקוחות. לברקליס 147 אלף עובדים, 48 מיליון לקוחות ונוכחות ב-58 מדינות, בעיקר באירופה ואסיה, מטה הבנק ממוקם בלונדון.

פעילות ברקליס קפצה מדרגה בארצות הברית לאחר שרכש את חטיבת ניהול הנכסים של ליהמן ברדרס, עם פשיטת הרגל של החברה האם. ברקליס פעל בישראל עד שנת 1993 כאשר היה שותף עם דיסקונט בבנק ברקליס דיסקונט (כיום מרכנתיל דיסקונט).

ברקליס קפיטל, זרוע ההשקעות של בנק ברקליס, פועל בישראל מאז סוף 2008, עת רכש הבנק את הנציגות הישראלית של ליהמן ברדרס. בראש הנציגות הישראלית עומד לן רוזן. נציגות ברקליס קפיטל דומיננטית בישראל ונחשבת לבנק השקעות מרכזי בתחום ליווי עסקאות, מיזוגים ורכישות (A&M). מנכ"ל ברקליס קפיטל בוב דיאמונד אמור להתמנות לתפקיד מנכ"ל ברקליס באפריל הקרוב.

לפני שנה וחצי הקים ברקליס קפיטל פעילות מסחר באג"ח ואף הפך לעושה שוק באג"ח ממשלתיות. לצורך כך העביר אליו בן לילה את כל צוות המסחר במט"ח ובאיגרות חוב של דויטשה בנק, באמצעות תנאי העסקה טובים במיוחד.

כיום פועלים בישראל כ-20 נציגויות של בנקים זרים כמו קרדיט סוויס, דויטשה בנק, UBS ו-UBP, אך רק לארבעה רישיון בנקאי: סיטיבנק, HSBC, BNP PARIBAS, והבנק ההודי SBI (state bank of india), הפועל במגזר היהלומים. הבנק אחרון שפתח סניף בישראל היה BNP הצרפתי ב-2007. כל הבנקים הזרים פועלים רק בתחום הבנקאות העסקית ולא הקמעונאית. לחלקם יחידות בנקאות פרטית. בנוסף פועל בישראל בנק דקסיה שבבעלות תאגיד הבנקאות הצרפתי/ בלגי דקסיה, ועוסק בעיקר במגזר המוניציפלי ותשתיות.

נציגות בנק זר, להבדיל מסניף, אינה כפופה לפיקוח בנק ישראל. מותר לה למסור מידע אך לא לבצע פעולות בנקאיות, אלא רק להפנות לקוחות לסניף אחר של הבנק. נציגות אינה רשאית לתת אשראי, לקבל פיקדונות או לנהל כספי לקוחות. סניף לעומת זאת נמצא תחת רגולציה של בנק ישראל ויכול לבצע את כל הפעולות הבנקאיות. ברקליס סירבו להגיב.