מריל לינץ': פישר צריך לסייע לשוק הדיור - ולא בהעלאת ריבית

כלכלני בנק ההשקעות: בנק ישראל יאט את העלאות הריבית - יותיר ב-2% השנה, ויעלה ב-0.75% ב-2011 ■ "ניכר שיפור בהיצע הדירות, אך זו לא המגמה הצפויה להמשך"

התחזקות השקל בחודשים האחרונים מול הדולר, נתוני מאקרו מקומיים טובים ופער גדל והולך בריביות בין ישראל לארה"ב צפויים להחזיר את ישראל לאור הזרקורים. בסקירה של כלכלני בנק ההשקעות מריל לינץ' על המשק הישראלי שהגיעה לידי "גלובס", מעריכים כי לבנק ישראל לא תהיה ברירה אלא להאט את קצב העלאות הריבית ובשנה הנוכחית ככל הנראה להותיר את שיעורה על רמתו הנוכחית (2%) וב-2011 להעלות ב-0.75% נוספים. זאת, לעומת הערכות קודמות במריל לינץ' להעלאה של 1.25% בשנה הבאה.

הכלכלנים מציינים את התערבות בנק ישראל בשוק המט"ח במטרה לעצור את הידרדרות הדולר מול השקל, וסבורים כי זה מסבך את מקבלי ההחלטות באשר למדיניות המוניטרית והחתירה ל"נורמליזציה". "אם שוק המט"ח, בין השאר, ימשיך להיות סוער בנק ישראל יהיה חייב להתמקד בשוק הדיור, ולמצוא דרך לסייע לריסון המחירים הגואים שלא דרך העלאות ריבית שמשפיעות על כל הנתונים המאקרו כלכליים, וכן להתמקד בתחזית הצמיחה ל-2011", אומרים הכלכלנים.

כן מציינים במריל לינץ', כי בעקבות מדד המחירים לצרכן לספטמבר ציפיות האינפלציה בישראל עומדות על 2.4% במונחים שנתיים וזה לא תורם לדאגות של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר באשר למחירי הדיור. לדברי הכלכלנים "ניכר שיפור בהיצע הדירות בהתחשב בהתחלות הבנייה בחודש שעבר, אך אין הדבר מלמד על מגמה לטווח הארוך או לחודשים הקרובים".

הכלכלנים איפוא סבורים כי כלי העלאות הריבית לא יסייע, וכי "יש להן השפעות שלא תמיד באות לטובת המשק הישראל - כמו ההשפעה על הייצוא הישראלי, ולהערכתנו פישר צריך לבצע מהלכים 'מאקרו-יציבותיים' ממוקדים כדי לסייע לשוק הדיור". נציין למשל את תוכנית המגירה שנחשפה ב'גלובס' בשבוע שעבר, לפיה פישר מתכנן מגבלות חמורות על המשכנתאות כדי לצמצם את הביקושים.