משרד השיכון: "אנו נאבקים במחסור של עשור בקרקעות זמינות"

משרד השיכון בתגובה למסיבת העיתונאים של התאחדות הקבלנים: "חוסר דיוק בהצגת הנתונים" ■ משרד שיכון: הקבלנים ממשיכים להאמין שיוכלו לגבות מחירים גבוהים יותר"

במשרד השיכון מגיבים היום (ב') למסיבת העיתונאים של התאחדות הקבלנים שהתקיימה הבוקר ומציינים כי בשנה האחרונה מתנהלים דיונים עם משרד האוצר לגבי סבסוד משכנתאות והפחתה של מיסים לדירה ראשונה, אולם עד כה כל הפניות והניסיונות נתקלים בהתנגדות האוצר. בזה יש צדק בטענת התאחדות הקבלנים.

בשיכון מסבירים כי במושב החורף של הכנסת מוביל המשרד, באמצעות ח"כים מכל סיעות הבית, הצעת חוק לפיה יסובסדו משכנתאות לדירה ראשונה בפריפריה לזוגות צעירים בסך 800 ₪ לחודש למשך 20 שנה, לצד הצעות נוספות שעיקרן הבחנה מתמשכת לאורך כל התהליך של הדיור בין דירה ראשונה לדירה שנייה, שתביא להוזלת מחירי הדיור כמו גם ביטול הפטורים ממס שבח לדירה שנייה ומעלה. במשרד רואים צורך להוריד את נטל מיסוי המקרקעין, עם דגש על הזוגות הצעירים.

ביחס לטענות התאחדות הקבלנים על עליית המחירים לכאורה במכרזי המקרקעין מציינים במשרד השיכון כי מכרזי מינהל מקרקעי ישראל כפופים להערכות השמאי הממשלתי שבמשרד המשפטים. במכרזי המינהל הערכת השמאי אינה מתפרסמת מראש, והמחיר נקבע על ידי הצעות הקבלנים עצמם, העולים לעתים במאות אחוזים מהערכת השמאי, וזאת כיוון שהקבלנים ממשיכים להאמין שיוכלו לגבות מחירים גבוהים יותר.

במשרד מדגישים כי הקבלנים משחקים בשוק של היצע וביקוש, והם מבקשים לגבות את המחיר הגבוה ביותר בו יוכלו למכור, גם כאשר הם בונים על קרקעות שנרכשו לפני 5 או 6 שנים במחירי שפל. "בזה יש חוסר דיוק בהצגת הנתונים", כך על פי תגובת המשרד. עוד מוסיפים בשיכון כי הרוב מכריע של המכירות בשנתיים האחרונות נעשו על קרקעות שנרכשו לפני עליית המחירים.

"אנו נאבקים במחסור של עשור בקרקעות זמינות בתוכניות מאושרות לבנייה ברחבי הארץ בדגש על אזור המרכז", כך אומרים במשרד השיכון. בשנה האחרונה שיווקו מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון 30,000 יחידות דיור, כפול מהממוצע השנתי בעשור האחרון, שעמד על 15,000 יחידות דיור בשנה.

במחצית הראשונה של 2010 נרשם גידול של 17% בהתחלות הבנייה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בחודשים יוני-אוגוסט 2010 נרשמה ירידה של 17% בהיקף העסקאות לרכישת דירות לעומת התקופה המקבילה אשתקד ובאוגוסט 2010 ירידה של 25% לעומת אוגוסט 2009.