גושן על אכיפה מינהלית: "לרשות ני"ע אין אינטרס להרתעת יתר"

יו"ר רשות ני"ע בכנס של פורום CFO: "אכיפה מינהלית היא כורח, מכיוון שבמצב הנוכחי אנו מתמודדים עם בחירה בין המסלול הפלילי ללא כלום"

רשות ניירות ערך אין אינטרס להרתעת יתר", כך אמר יו"ר הרשות, זוהר גושן, במהלך פגישה עם ועדת ההיגוי של פורום מנהלי הכספים (CFO) של החברות הגדולות במשק, שדנה בחוק האכיפה המינהלית.

חוק האכיפה המינהלית צפוי להעלות בשבועות הקרובים לאישור הכנסת, ועיקרו הוספת הליך מינהלי להליך האכיפה האזרחי והליך האכיפה הפלילי העומדים בפני הרשות.

גושן התייחס לחששות שהעלו מנהלי הכספים מהקנסות הגבוהים שתוכל הרשות להטיל במסגרת ההליך המינהלי, שעומדים על מקסימום של מיליון שקל ליחיד ו-5 מיליון שקל לתאגיד.

לדבריו, "כמו בכל חוק, גם כאן מדובר בעונשי מקסימום אשר נועדו רק למקרים הכי חמורים. אני יודעים שרוב האנשים רוצים להרוויח את לחמם ביושר. כל הרעיון בבסיס האכיפה המינהלית הוא שהיא מאפשרת שיקול-דעת, בניגוד להטלת עיצומים כספיים", אמר גושן למנהלי הכספים.

גושן המשיך והסביר כי הרשות תפעיל את ההרתעה הכספית רק במקרים קיצוניים של חריגה מהנורמה. "אכיפה מינהלית הינה כורח", אמר, "מכיוון שבמצב הנוכחי אנו מתמודדים עם בחירה בין המסלול הפלילי ללא כלום. אנו מקווים שלאכיפה המינהלית יהיו שני אפקטים: ראשית, הורדת הלחץ מההליך הפלילי, באופן שבו יישמר ההליך הפלילי רק למקרים הקשים. שנית, הכנסת חלק מהנושאים שכיום יש לגביהם תת-אכיפה להליך המינהלי".