השמש העולה של שוק הסלולר

שוק הסלולר היפני, משלב בין יכולות המצלמות הדיגיטליות וטכנולוגיות השידור של יצרניות מסכי הטלוויזיה

שוק הסלולר הוא תחרותי, אבל כדי להבין את ממדי הפוטנציאל, כדאי להעיף מבט על השוק היפני, שם יש 115.6 מיליון מנויים, נכון לסוף הרבעון הראשון של 2010.

למעלה מ-95% מהלקוחות הללו מנויים על שירותי דור שלישי ומעלה - היקף שאין לו תקדים בעולם - וחלק גדול מהם נחשב לצרכנים כבדים של שירותי ערך מוסף ומשדרגים נמרצים, כאלה שלא מחזיקים מכשיר טלפון יותר משנה או שנה וחצי.

המספרים האלה הופכים את שוק הסלולר היפני לגן עדן סגור ומשגשג ליצרני טלפונים ולמפתחי טכנולוגיות אינטרנט.

מאסה כזו של לקוחות מאפשרת לוותר על הצבת יעדים גלובליים שאפתניים כמו נוקיה וסמסונג ולהסתפק בנתח של 15% מסך המשדרגים השנתי כדי להצדיק את עלויות הפיתוח של טכנולוגיות סופר-מתוחכמות.

זו הסיבה, שביפן משגשגים בפלח זה יצרנים שכמעט לא מוכרים במערב בתחום הטלפונים הניידים דוגמת קיוסרה, שארפ, פוג'יטסו, קסיו וטושיבה.

אבל גם לגן העדן הזה הגיע הנחש עם התפוח, הבתפוח של אפל, שכבש נתח של יותר מ-40% משוק הטלפונים החכמים של יפן.

אמנם, רוב היפנים עדיין נשארו נאמנים לתצורה המתקפלת הוותיקה, או לפחות לתצורת סליידר, אבל השוק החדש מתפתח במהירות ומאלץ את היצרניות להגדיל מאמצי המו"פ.

הפיקסלים עולים

את התוצאה של הקידמה הטכנולוגיות-תחרותית רואים בדגמים החדשים מקולקציית חורף/אביב 2011 של מפעילת הסלולר KDDI, השנייה בגודלה ביפן, שנחשפה אתמול (ב').

נקודת התורפה של רוב הטלפונים החכמים השטוחים, ובראשם האייפון, היא איכות הצילום הדלה. זהו נושא קריטי ביפן, שבה הומצא טלפון המצלמה הראשון, ולכן אין זה מפתיע שהיבול החדש מעלה את הרף הגבוה.

סוני-אריקסון, למשל, דחקה לתוך הקולקציה החדשה של KDDI את הדגם S-006, שנושא את הסמל המסחרי Cyber Shot של סדרת המצלמות הדיגיטליות הייעודיות של השותפה היפנית בצמד.

הטלפון המתקפל, שמשקלו 140 גרם, מצויד בחיישן CMOS, הדומה לזה של המצלמות המקצועיות של החברה ומציע רזולוציית צילום של 16.2 מגה-פיקסל - הגבוהה ביותר שהוצעה עד כה בשוק. הטלפון מסוגל לצלם תמונות גם בתנאי תאורה נמוכים ומגיע עד לרגישות של 12,800 ISO.

גם קסיו העניקה לטלפון המצלמה החדש שלה, CA006, את השם של סדרת המצלמות המקצועיות EXILIM ולמרות שהוא מסתפק ברזולוציה של 13.2 מגה-פיקסל "בלבד", הוא דוחף את הז'אנר קדימה עם יכולות כמו זום של פי שלושה, שמלווה בעיבוד נתונים כבד לטובת שיפור הרזולוציה בהגדלה.

הטלפון-מצלמה של קסיו מסוגל לצלם רצף תמונות סטילס בקצב של עד 30 פריימים לשנייה, יש לו ייצוב תמונה ועל מסך 3.2 אינץ' הראשי שלו אפשר להציג סרטים וקליפים באיכות HD מאתרים כמו יו-טיוב. הטלפון גם מצלם וידיאו באיכות HD, עם אפשרות לבצע זום תוך כדי הסרטה, ויכול להסריט עד 60 דקות ברצף באיכות הזאת.

את התמונה, תרתי משמע, משלימה פנסוניק עם טלפון-מצלמה הנושא את השם המחייב LUMIX, כשמן של המצלמות האיכותיות מתוצרתה. כאן הושם דגש רב על איכות האופטיקה, שכוללת עדשת לייקה רחבה (27 מ"מ) בשילוב עם מנוע העיבוד VENUS, שנמצא בלב המצלמות הייעודיות שלה. הרזולוציה מסתפקת ב-14.1 מגה-פיקסל, אולם לצידה ניתן למצוא סופר-זום דיגיטלי, מסך מגע בגודל 3.3 אינץ' והרבה פונקציות מתוחכמות לעריכה ושיתוף של תמונות על גבי מסך הטלפון. לחיוג הטלפוני אחראית מקלדת סליידר.

מהמסך בסלון למסך הסלולר

היפנים נחושים שלא להשאיר גם את זירת הטלפונים החכמים פרוצה בפני אפל ובקולקציה החדשה של 2011 ניתן למצוא כמה דגמים, שנראים טיפוסיים לז'אנר - גוף שטיח ודקיק ומסך מגע ללא מתגים בולטים.

אבל כשיורדים לעומק המפרט הטכני שלהם, מגלים כמה פרטים מעניינים שאפל תציג, אולי, בדור השישי או השביעי של האייפון.

כך, למשל, הדגם החדש של טושיבה, REGZA IS04, שקרוי על שם סדרת הטלוויזיות השטוחות של החברה, מציע מסך 4 אינץ' שכל מילימטר שלו מנוצל לטובת ביצועים טלוויזיוניים.

הוא מאפשר צפייה בקליפים של יו-טיוב באיכות HD מלאה ומצויד במקלט טלוויזיה אלחוטי פנימי, שמאפשר להקליט בזמן אמת סרטים ותוכניות טלוויזיה באורך מלא ובאיכות גבוהה לכרטיס הזיכרון (עד 32 ג'יגה). בנוסף, יש לו גם חיבור WiFi, מצלמה ברזולוציה של 12.2 מגה-פיקסל ומערכת הפעלה עדכנית מבית אנדרואיד על שלל יישומיה. כל זה בגוף שעוביו 12.2 מ"מ ומשקלו פחות מ-150 גרם.

גם שארפ לא נשארת מאחור. המכשיר החדש שלה, Aquos Shot, נראה כמו עוד טלפון חכם, אבל הוא תומך בהקרנה ניידת של סרטים באיכות HD, שמוזנים לתוכו מנגני הבלו-ריי של החברה - אידיאלי למי שרוצה לצפות בסרטים בדרכים. טלפון המגע השטוח הזה גם מסריט וידיאו באיכות HD ומקליט תוכניות.

גם במקרה של הטלוויזיות, אפשר למצוא את סוני-אריקסון. החברה רתמה את מעבד ה-Snapdragon של קוואלקום במהירות 1 ג'יגה-הרץ לטובת שדרוג ביצועי הטלוויזיה של טלפון ה-BRAVIA החדש שלה. כאן כבר ניתן להסריט או להקליט משידורי הטלוויזיה באיכות משובחת של 60 פריימים בשנייה, לתכנת יומן הקלטות ולערוך סרטי וידיאו.

המסך גם תוכנן לתמוך בהורדה ובהצגה של ספרים אלקטרוניים בצבע, כולל חוברות קומיקס מאגנה, אותן ניתן להוריד מהרשת.