שלא נדע: דרום אפריקה נכנעה - אינה יכולה לבלום נפילת הדולר

דרום אפריקה בחרה לפרוש מ"מלחמת המטבעות" העולמית ■ העלייה של 37% בשערו של הרנד לשיא של קרוב ל-3 שנים פגעה ביצוא והרחיבה את האבטלה במדינה

דרום אפריקה בחרה לפרוש מ"מלחמת המטבעות" העולמית, מאחר שהיא אינה יכולה לבלום את העלייה בשער הרנד שלה, שהעלתה את המטבע הזה לשיא של כמעט שלוש שנים, ופגעה ביצוא והרחיבה את האבטלה במדינה זו.

בעוד ברזיל, סין, טורקיה ומדינות מתעוררות נוספות פועלות כדי להחליש את המטבעות שלהן, נגיד הבנק המרכזי הדרום אפריקני, ג'יל מרקוס, אומר שהמדינה אינה יכולה להרשות לעצמה להיות אגרסיבית יותר בקניית מט"ח. שר האוצר הדרום אפריקני, פרבין גורדהן, קורא במקום זאת לפעולה בינלאומית מתואמת, קריאה שבינתיים לא זוכה למענה.

מאמציו של הבנק המרכזי לא מנעו את הייסוף של הרנד ב-37% מול הדולר האמריקני מתחילת 2009 - הביצוע השני בגובהו במדינות המתעוררות אחרי הריאל של ברזיל. עם שיעור אבטלה של כ-25% וצמיחה כלכלית של כשליש מזו של סין, טורקיה וברזיל, דרום אפריקה צריכה להעניק ליצרנים שלה הקלות מס כדי לקזז את התחזקות הרנד, לפי המלצת קרן המטבע הבינלאומית.

"להישאר במקום"

"הסכנה היא שהם יישארו מאחורי כל המדינות המתעוררות שמתחילות לשחק עם המטבעות שלהן. דרום אפריקה צריכה לפעול רק כדי שתוכל להישאר במקום", אומר פיטר אטארד מונטלטו, כלכלן בנומורה אינטרנשיונל בלונדון.

מדיניות הריבית השואפת לאפס בארה"ב, ביפן ובמרחב האירו יצרה ביקוש לנכסים מניבי תשואה בשווקים מתעוררים כמו דרום אפריקה, שהריבית הבסיסית בה היא 6%. זרים רכשו 88.6 מיליארד רנד (13.1 מיליארד דולר) במניות ואג"ח מקומיות השנה (בניכוי פדיונות), לפי נתונים של JSE, החברה שמפעילה את בורסת יוהנסבורג.

מדינות כמו ישראל וטורקיה קנו דולרים כדי להגביל את העלייה של מטבעותיהן. ישראל הוסיפה 25 מיליארד דולר ליתרות המט"ח שלה מתחילת 2009, והעלתה אותן ל-66.3 מיליארד דולר (כשליש מהתמ"ג שלה).

דרום אפריקה, שכלכלתה גדולה מכלכלת ישראל בכמעט פי 1.5, צברה בתקופה זו יתרות מט"ח וזהב של 10.4 מיליארד דולר בסך הכול, והיתרות שלה מסתכמות ב-44.1 מיליארד דולר.