נא להכיר: מיכל עבאדי-בויאנג'ו - השם החדש של בנק ישראל

החיבור לליכוד והקשרים עם ראש הממשלה נתניהו ■ עימותי העבר וה"התבגרות", כדברי מקורביה ■ חוסר הניסיון הבנקאי ■ מיהי עבאדי-בויאנג'ו, שעשויה להחליף את רוני חזקיהו בינואר הקרוב?

25 שנים אחרי גליה מאור, האם צפויה לנו מפקחת על הבנקים? מיכל עבאדי-בויאנג'ו, ה-CFO של הבנק הבינלאומי, אישה צעירה ונמרצת, אסרטיבית ואנרגטית, היא כנראה המפקחת הבאה על הבנקים. שניים כבר הביעו חוסר עניין בתפקיד - המשנה למנכ"ל לאומי, זאב נהרי, בחר שלא להתמודד עליו, ודוד ברוך, מנכ"ל אקסלנס ולשעבר מנכ"ל בנק ירושלים, החליט מסיבותיו הוא שאינו מעוניין בו - וכעת עבאדי נחשבת המועמדת המובילה להחליף בינואר הקרוב את רוני חזקיהו.

כבר בשנת 2006 סומנה עבאדי בפרויקט 40 על 40 (ארבעים הצעירים המבטיחים מתחת לגיל 40) של "גלובס" כהבטחה גדולה. היא היתה אז בת 39 וסיימה לא מכבר את תפקיד סמנכ"לית קופות חולים במשרד הבריאות. היא התמנתה לתפקיד זה ב-1998, בהיותה בת 31, לאחר קדנציה קצרה כיועצת כלכלית לשר הבריאות. הישגה הגדול ביותר בתפקיד היה גיבוש הסכם לייצוב קופות החולים, שהיו שרויות בגירעונות כבדים. היא גם התעמתה אז ממושכות עם שירותי בריאות כללית בנושא הביטוח הסיעודי - עימות שהסתיים בניצחונה המוחץ.

"חושבת כמו רגולטור"

ב-2003 מינה אותה שר האוצר אז בנימין נתניהו לתפקיד יו"ר נכסים מ.י, והיא מילאה אותו במקביל לתפקידה במשרד הבריאות. שמה אף עלה באותה תקופה לתפקיד ראש אגף תקציבים. כיו"ר נכסים מ.י, ניהלה עבאדי את הפרטת דיסקונט והיתה מהראשונים שזכו להתעמת עם החשכ"ל ירון זליכה.

לאחר שזליכה ביצע מהלכי הפרטה בלאומי מאחורי גבה, היא התפטרה. עם סיום תפקידה במשרד הבריאות, הצטרפה לבינלאומי כראש אגף החשבות. מי שהמליץ עליה לתפקיד היה ג'וש רוזנצוויג, יו"ר הבנק, שאימן אותה בתקופת הסטאז' שלה כעורכת דין.

הרקע הבנקאי של עבאדי דליל - חמש שנות כהונה כסמנכ"לית בבנק בינוני. גם התפקיד שמילאה אינו נחשב תפקיד ליבה כמו ראש חטיבה עסקית או קמעונאית. עם זאת, מאחר שהבינלאומי הוא בנק קטן יחסית עם הנהלה מצומצמת, היתה עבאדי שותפה לתהליכים ארגוניים ועסקיים רבים בבנק וצברה ידע גם מעבר לדל"ת אמות החשבות.

על חולשותיה כבנקאית אמורה לפצות היכרותה עם מערכות השלטון. חזקיהו שילם מחיר בתחילת כהונתו על חוסר ניסיונו ונדרשו לו כמה חודשים עד שהבין איך מנווטים בשדה המוקשים הירושלמי. לעבאדי לא צפויה בעיה בתחום הזה. הרקע שלה במשרדי הממשלה הוא יתרון עצום, כך גם יכולותיה המוכחות להתנהל מול חברי כנסת ולפעול בביורוקרטיה הממשלתית.

עבאדי נחשבת מנהלת שיודעת לפקח ולבקר, לנהל מערכות, להוביל תהליכים ובעלת הבנה משפטית וחשבונאית מצוינת - יתרון חשוב מאחר שחלק גדול מהרגולציה הבנקאית נשען על תחומי המשפט והחשבונאות. "מיכל חושבת כמו רגולטור", אומר עליה בנקאי בכיר המכיר אותה היטב. במערכת הבנקאית יש קונצנזוס על יכולותיה. "היא חריפה מאוד, מבינה את החומר ולא מהססת להביע את דעתה", אומר קולגה מבנק אחר.

אחד היתרונות הגדולים שלה הוא יכולתה להפריד בין טפל לעיקר. אם תיבחר למפקחת על הבנקים, עבאדי כנראה לא תעסוק בשאלות הרות גורל כמו מהו המרחק הראוי בין משרדו של סגן יו"ר בנק ליו"ר הבנק - סוגיה שהעסיקה רבות את יואב להמן, למשל.

חיבור פוליטי לליכוד

אין ספק שהמינוי של עבאדי יהיה מינוי מקצועי, אבל יש בכל זאת פיל שעומד באמצע החדר, והוא החיבור הפוליטי שלה. קשריה המצוינים בליכוד וקרבתה למפלגה ולראש הממשלה בנימין נתניהו אינם סוד. ללא קשר, בעלה, רופא השיניים ד"ר אנדי בויאנג'ו, הוא אחד המקורבים ביותר לראש מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אם כי ייתכן שקרבה זו לא תועיל לה, אלא דווקא תזיק.

ליכודניקית או לא, זה לא הפריע לעבאדי להתעמת בחריפות, כשהיתה במשרד הבריאות, עם קופת חולים לאומית שהגיעה לסף קריסה. עבאדי לא טייחה ולא נרתעה מלמנות חשב מלווה לקופה המזוהה עם הליכוד, ולהתחיל בתהליך הבראתה.

בפינצטה ולא בפטיש

אבל לא החיבור הפוליטי או חוסר הניסיון הבנקאי הוא הבעיה העיקרית במינוי של עבאדי, אלא נטייתה להפעיל כוח באופן לא פרופורציונלי. המפקח על הבנקים הוא תפקיד עם עוצמה אדירה, שהממלא אותו צריך לפעול ברוח אמרתו של טדי רוזוולט: "דבר ברכות ושא מקל גדול". בעבר, עבאדי לא היססה להפעיל את סמכותה ביד רמה או להתעמת עם הגופים המפוקחים. היא קודם ירתה, רק אחרי זה שאלה שאלות.

בפיקוח על הבנקים הדברים פועלים אחרת. המפקח לא נוהג להכתיב אלא מבהיר את ציפיותיו כרגולטור, והמפוקחים, ממושמעים בדרך כלל, יודעים שעליהם להתיישר.

אם זה לא קורה, בנק ישראל מסוגל להיות אלים, ובבנק הפועלים יכולים לספר על כך, אבל בדרך כלל התנהלות הפיקוח מתונה מאוד. המפקח עובד בעדינות, עם פינצטה ולא עם פטיש.

איך תפעל עבאדי כמפקחת על הבנקים? "מיכל השתנתה והתבגרה, חמש שנים בבנק יישרו את הקצוות החדים", אומר אדם המכיר אותה היטב. אבל קשה, כמעט בלתי אפשרי, לחזות כיצד ינהג אדם הנכנס לתפקיד חדש. חזקיהו היה הפתעה גדולה - בנינוחות ובנעימות הוליך בבטחה את המערכת הבנקאית דרך המשבר ובמקביל הוביל מהפכות וביצע שינויים מרחיקי לכת.

סביר להניח שעבאדי כמפקחת לא תהגג עצמה לדעת כמו הממונה החדש על אגף שוק ההון באוצר, עודד שריג, אלא תהיה ממוקדת יותר ומשימתית, אבל השאלה אם תפעל בפינצטה או בפטיש, נותרת פתוחה.

רק פישר יקבע

ועדת האיתור מתקרבת לקו הסיום. בסיום עבודתה ימליץ המשנה לנגיד, פרופ' צבי אקשטיין, לסטנלי פישר על שלושה שמות, וביניהם עבאדי. שם אחר יהיה סגן המפקח דודו זקן. "הלוואי שדוד ברוך היה מתמודד", אומר לנו בכיר בבנק ישראל, אבל ברוך העדיף את הכסף הגדול על פני חזרה לשירות הציבורי, וכרגע מסתמן שהבחירה היא בין עבאדי לזקן.

יש הטוענים כי במקרה זה צריך להעדיף את המועמד הביתי, דודו זקן, מועמד שיש עליו קונצנזוס וייצור המשכיות. אבל את ההחלטה יקבל פישר בעצמו, כרגיל. האם רוצה הכלכלן האמריקני המהוקצע את רואת החשבון הישראלית האסרטיבית? נדע בקרוב.