תכירו: החבר הפוליטיקאי של הרמטכ"ל אשכנזי ומפקד חיל הים

יש באצבע הגליל כאלה החושבים, שהידידות בין הרמטכ"ל לבין ראש מועצת מבואות החרמון חרגה במקרה מסוים למה שעלול להיראות כסיוע לחבר במסע בחירות ■ דובר צה"ל: "דוחים בתוקף ניסיון לצבוע אירוע הנצחה חשוב זה כאירוע המשויך למסע בחירות"

בראש השנה, יום שישי בצהריים, במרפסת של בית קפה בראש פינה, ישב הרמטכ"ל גבי אשכנזי עם חברו הטוב וראש המועצה האזורית מבואות החרמון, בני בן מובחר. הרמטכ"ל לחץ ידיים לעוברים ושבים ואיחל שנה טובה.

באצבע הגליל יש לרמטכ"ל אשכנזי אוהדים רבים, שבוודאי יגידו שאין כאן סיפור ומדובר בקנטרנות. אבל לאחרונה שומעים שם גם ביקורת, וזאת בעקבות מה שנחשף בפרשת מסמך גלנט וקשריו של אשכנזי עם חברו החשוד בזיוף המסמך בועז הרפז, בעקבות דו"ח מבקר המדינה על אופן המינוי של קצינים בכירים, הביקורת החריפה על "מקח וממכר" בהליך מינוי אלופי צה"ל, על הליכי מינוי בלתי תקינים של תתי אלופים ואלופי משנה, כולל הביקורת על הליך מנויו של אחיו של הרמטכ"ל, תא"ל אבי אשכנזי.

כל אלה עוררו לאחרונה סערה זוטא באזור אצבע הגליל. במרכז הענין צפים אירועים הקשורים במערכת הבחירות שנערכה במועצה האזורית מבואות חרמון, במושבים של אצבע הגליל, בחודשים ספטמבר-אוקטובר-נובמבר 2007. בסיומה של מערכת הבחירות, ב-27.11.07, הוכרז המנצח: בני בן מובחר.

שמותיהם של הרמטכ"ל רב אלוף גבי אשכנזי ומפקד חיל הים אלוף אלי מרום (צ'ייני), שורבבו לאותה מערכת בחירות.

חברות אישית קרובה

בני בן מובחר, ממושב שדה אליעזר ליד ראש פינה, הוא יו"ר המועצה האזורית מבואות החרמון, המאגדת את המושבים באצבע הגליל. בני בן מובחר ואביו משה הם למעשה החמולה החזקה ביותר במושבי אצבע הגליל וכמובן במושב שדה אליעזר, והם מקושרים היטב מבחינה פוליטית במפלגות הגדולות (על ענייני הנדל"ן והניהול שלהם פורסמה הכתבה "אולמרט נכנע להם, שטרית אורח כבוד שלהם", מוסף גלובס נדל"ן, 14.10.07).

לבני בן מובחר קשרים טובים גם בצה"ל, וקשר מיוחד יש לו עם רב אלוף אשכנזי.

בן מובחר היה נהגו של גבי אשכנזי במהלך הקריירה של אשכנזי בפיקוד צפון. בין השניים התפתחה מערכת של חברות אישית קרובה הנשמרת עד היום. אשכנזי ומשפחת בן מובחר מבלים יחד לעתים מזומנות ושומרים על קשר קרוב. כאשר אשכנזי מונה לרמטכ"ל, ב-14.2.07, היתה שמחה גדולה בבית בן מובחר בשדה אליעזר.

מיכל בן מובחר, אשתו של ראש המועצה, היא קצינה בכירה בצה"ל באגף כוח אדם בדרגת אל"מ.

במארס 2009, מינה אשכנזי את מיכל בן מובחר לתפקיד ראש מחלקת הסגל באגף כוח אדם.

"מעידה חד פעמית"

קצין בכיר נוסף המקורב לבני בן מובחר הוא מפקד חיל הים, אלוף אלי מרום (צ'ייני). קירבה זו כוללת את כל משפחת מרום, שהיא משפחה שכנה של בן מובחר במושב שדה אליעזר. בן מובחר וצ'ייני גדלו יחד במושב. צ'ייני בנה בית בהרחבה במושב, אך מכר אותו ואינו מתגורר בשדה אליעזר.

למרות מועמדות ארוכת שנים של צ'ייני לתפקיד מפקד חיל הים, הרמטכ"לים שאול מופז, בוגי יעלון ודן חלוץ, לא מינו אותו לתפקיד, וסיבותיהם עימם. אשכנזי החליט באוגוסט 2007 למנות את צ'ייני לתפקיד מפקד חיל הים.

בפרשת הביקור במועדון החשפנות עם הוויסקי והסיגר בתחילת 2009, אשכנזי נהג כלפי צ'ייני ברכות. הוא קיבל את ההתנצלות של צ'ייני על "מעידה חד פעמית", למרות כתבות ומאמרי מערכת לוהטים על כך שלא מדובר כלל באירוע "חד פעמי". הסלחנות של אשכנזי כלפי צ'ייני לא תואמת את התנהגות הרמטכ"ל במקרים אחרים בהם קצינים בכירים כשלו מוסרית.

מכל מקום, בקיץ 2007, בני בן מובחר, כך נראה, היה מחובר לא רע לצמרת הגבוהה ביותר צה"ל. בספטמבר 2007, התחילה מערכת בחירות באצבע הגליל, ונפתח המאבק על תפקיד ראש המועצה האזורית מבואות חרמון.

לקציני צה"ל אסור להזדהות בבחירות

מערכת הבחירות לראש המועצה האזורית התחילה בספטמבר 2007, למשך שלושה חודשים הנקובים בחוק, לקראת הבחירות בסוף נובמבר.

בני בן מובחר ממושב שדה אליעזר התמודד על התפקיד מול יצחק עלי ממושב אליפלט.

עלי נהנה אז מתמיכה של משפחה מוכרת באצבע הגליל - משפחת בלחסן ממושב רמות נפתלי. רס"ן איתן בלחסן ז"ל, מפקד סיירת צנחנים, נהרג במהלך פשיטה בלבנון. אביו, קלוד, דמות מכובדת ובעל משקל ציבורי משמעותי באזור, ובנו ירון, תמכו במועמדות של יצחק עלי לראשות המועצה האזורית.

כאן יש להבהיר את המגבלות החלות על קציני צה"ל בענייני בחירות, ובעיקר את המגבלה על ערבוב שכול ובחירות.

חוק הבחירות (דרכי תעמולה), המתייחס לבחירות לכנסת, לעיריות ולמועצות המקומיות, מטיל מגבלות על תעמולת בחירות שנועדה למנוע כל מעורבות של כוחות הבטחון בבחירות ולמנוע שימוש בשכול במסגרת בחירות לכנסת או בחירות מוניציפליות.

החוק אומר: "לא ייעשה שימוש בתעמולת בחירות בשמו או בדמותו של איש כוחות הביטחון שנפצע בלא הסכמתו או שנהרג עקב היותו איש כוחות הביטחון, בלא הסכמת בן משפחתו בכתב ובלבד שבן משפחה אחר לא התנגד לכך בכתב. לא ייעשה שימוש בתעמולת בחירות בצבא הגנה לישראל באופן העשוי ליצור רושם כי צבא הגנה לישראל מזוהה עם מפלגה או עם רשימת מועמדים".

השאלה היא, האם האירועים שיתוארו כאן תקינים ותמימים, האם הם עומדים בסתירה לחוק, או שמדובר בקו האפור.

אשכנזי הגיע בבגדים אזרחיים

לקראת אמצע אוקטובר, כשמערכת הבחירות למועצת מבואות החרמון התלהטה, נערך בקרית שמונה טורניר טניס על שם רס"ן בלחסן ז"ל.

הרמטכ"ל אשכנזי הגיע לטורניר, בבגדים אזרחיים. השבועון-מקומון מידע 8, של קרית שמונה ואצבע הגליל, פרסם באמצע אוקטובר תמונה, בה נראה אשכנזי מחבק את הוריו של איתן בלחס"ן ז"ל, ציונה וקלוד, כאשר ליד קלוד בלחסן ניצב בני בן מובחר. קלוד בלחסן נראה בתמונה כמי שהמעמד אינו נוח לו.

בכיתוב מתחת לתמונה מדובר על כך ש"הרמטכ"ל גבי אשכנזי וראש המועצה בני בן מובחר, מכבדים את משפחת בלחסן בטורניר ההנצחה לזכרו של רס"ן איתן בלחסן ז"ל". הכיתוב לתמונה הסתיים במילים אלה: "והרי לכם משפחת בלחסן, הרמטכ"ל אשכנזי וראש המועצה בני בן מובחר".

המתמודד בבחירות מול בן מובחר, יצחק עלי, משוכנע שהמעמד והצילום נועדו לתמוך במועמד בן מובחר, החבר של הרמטכ"ל, על ידי הצגתו של קלוד בלחסן כמי שמחובר לבני בן מובחר.

יצחק עלי אומר: "קלוד בלחסן לא רצה להצטלם, אבל נראה שהרמטכ"ל אשכנזי סחב את קלוד לצילום משותף עם בני בן מובחר. אשכנזי גרר אותו לתמונה משותפת, כדי שתתפרסם, והוא ידע שזה יתפרסם בעיתונות. לדעתי, כל זה כאילו בא להזים את העובדה ואת השמועות שבלחסן תומכים בי".

"בני בן מובחר הביא את אשכנזי"

- קלוד בלחסן, באוקטובר 2007 בזמן טורניר הטניס על שם בנך ז"ל, הרמטכ"ל אשכנזי הופיע והשתתף או אפילו יזם צילום, והתמונה נראית כאילו היא לטובת מועמד מסוים. הוא לקח אותך לתמונה משותפת עם בני בן מובחר, וזה עלול להיראות כאילו זה קטע של תמיכה פוליטית. האם היה אירוע כזה ואיך הרגשת אז?

בלחסן: "בוא נאמר ככה, היה אירוע כזה. בני בן מובחר הביא את הרמטכ"ל בזמנו אלינו לטורניר הטניס בקריית שמונה. אני לא רציתי להתעמת איתו, זאת אומרת לא התעמתי בנושא הזה ולא רציתי פשוט לפרש כל מיני פרשנויות כאלה ואחרות. אבל היה דבר כזה".

- בתמונה שפורסמה בעיתון אתה נראה קצת מסויג.

בלחסן: "ראש המועצה בני בן מובחר הביא את אשכנזי. ראש המועצה מחובר מאוד לרמטכ"ל אשכנזי. הם מחוברים מאוד מאוד. לנו, מצד אחד, זה כבוד גדול לקבל את הרמטכ"ל אצלנו, אמנם הוא בא בלי מדים, זה היה ביקור פרטי, אז הוא הגיע על אזרחי".

- נותר בך הרושם שאולי זה היה גם כדי לסייע לבני בן מובחר בבחירות?

בלחסן: "אני לא רוצה, איך אומרים, לפרשן פרשנויות מיותרות. יכול להיות. מה אני אגיד לך? הכל יכול להיות היום. בני בן מובחר מאוד אוהב את הפרסום ומאוד אוהב את התקשורת, אוהב להתקרב למפורסמים כאלה ואחרים, ובמיוחד לרמטכ"ל, לפחות לפני הבחירות. הוא יזם את זה".

בן מובחר: "לא היתה זיקה פוליטית"

שבוע אחרי הצילום של הרמטכ"ל אשכנזי עם בלחסן ובן מובחר, כשמערכת הבחירות למועצה האזורית חמה עוד יותר, הופיע בשבועון-מקומון מידע 8 צילום אחר. מפקד חיל הים הטרי, אלוף אלי מרום, מחבק את בני בן מובחר, השכן והחבר ממושב שדה אליעזר. אלוף מרום הצטלם במדים.

הצילום נראה כצילום רשמי של המועצה האזורית מבואות החרמון. מתחת לצילום יש מטר ברכות ושיר הלל לאלוף אלי מרום. הכיתוב מתחת לצילום נגמר במילים: "מצדיעים ומאחלים הצלחה, בני בן מובחר, ראש המועצה האזורית מבואות החרמון ותושביה".

בסופו של דבר, ב-27 בנובמבר 2009, ניצח בני בן מובחר את יצחק עלי בהפרש גדול של 80% לעומת 20% והתמנה לראש המועצה האזורית מבואות החרמון.

בני בן מובחר אומר: "רב אלוף גבי אשכנזי הוא חברי הטוב מזה עשרות שנים. הרמטכ"ל אשכנזי נטוע בצפון ומחובר אל התושבים אל הישובים ואל ראשי המועצות בשל העובדה שאת רוב שנותיו שירת בפיקוד צפון.

"האירוע היה ביוזמת עירית קרית שמונה שהזמינה את הרמטכ"ל ואת ראשי הרשויות מהצפון. לאירוע לא היתה זיקה פוליטית כל שהיא.

"האלוף אליעזר מרום (צ'ייני) הוא יליד ותושב לשעבר של המועצה האזורית מבואות החרמון שהגיע לדרגה בכירה בצה"ל בזכות עצמו ועל כך הוא מהווה מקור גאווה לתושבי המועצה ולישוב בו משפחתו מתגוררת".

אשכנזי: "ללא כל קשר למועצת מבואות חרמון"

דובר צה"ל מסר בתגובה: "הרמטכ"ל לא משתתף במסעות בחירות. הרמטכ"ל הוזמן, ואף הגיע מספר פעמים, כמו חלק מקודמיו, לאירוע לזכרו של רס"ן איתן בלחסן ז"ל, מפקד סיירת הצנחנים שנפל בלבנון ושימש בחייו ובנפילתו דוגמא ומופת. נציין כי האירוע מאורגן בכל שנה ע"י עיריית קריית שמונה ללא כל קשר למועצת מבואות החרמון. אנו דוחים בתוקף ניסיון לצבוע אירוע הנצחה חשוב זה כאירוע המשויך למסע בחירות כלשהו.

"מפקד חיל הים הוא בן כיתתו ובן המושב שדה אליעזר, בו מתגורר בן- מובחר, והם חברים ומיודדים מזה עשרות שנים. הטענה, כאילו יש בחברותם משום סיוע למסע הבחירות של בן- מובחר היא מופרכת מן היסוד".