הפניקס ממשיכה לגלגל את ההלוואות שהעניקה לדלק נדל"ן

חוב בסך 50 מ' ש' אותו הייתה אמורה החברה להחזיר בשבוע הבא יוחזר רק בינואר 2011 * שתי החברות הן בשליטת יצחק תשובה

קבוצת הביטוח הפניקס ממשיכה "לגלגל" הלוואה שהעמידה לדלק נדל"ן. שתי החברות נמצאות בשליטת יצחק תשובה. דלק נדל"ן , הפעילה במערב אירופה ובישראל, חייבת לחברת הביטוח כ-135 מיליון שקל, מתוכם אמורה הייתה להחזיר ביום שני הקרוב (1 בנובמבר) כ-50 מיליון שקל. מועד התשלום כבר נדחה כמה פעמים, בפעם האחרונה בתחילת החודש.

כעת הסכימו הצדדים על דחייה נוספת, עד ינואר 2011, מועד שבו תשלם דלק נדל"ן כ-80 מיליון שקל בסה"כ. יתרת החוב לאחר הפירעון, בסך של 55 מיליון שקל, עומדת לפירעון באוגוסט 2011.

בהודעת החברות היום לבורסה ניתן ההסבר הבא להסכמת הפניקס ללכת לקראת דלק נדל"ן: "לאור הזמן הנוסף הדרוש לדלק נדל"ן לשם השלמתן של עסקאות שאותן היא מקדמת, היא מבקשת את אישור הפניקס לדחות את התשלום שאמור היה להתבצע". בשוק ההון מעריכים, שהפניקס מסכימים לדחיית ההלוואה בשל הריבית הגבוה שלה העומדת על 10% בתוספת הצמדה למדד. כמו כן, לפניקס יש ביטחונות חזקים ששוים גבוה פי 3 מהיקף ההלוואה.

זכאות לפירעון

במהלך תקופת הדחייה של ההלוואה תהיה הפניקס זכאית להעמיד את ההלוואות לפירעון מיידי בהודעה בכתב לדלק נדל"ן, ללא הודעה מוקדמת, וזאת ככל שלדעת הפניקס תחול הרעה במצבה של דלק נדל"ן. ועדת הביקורת והדירקטוריון של הפניקס אישרו את הדחייה הנוספת, אך בהתאם לחוק החברות (סעיף 275) יש צורך באישור של האסיפה הכללית. אגב, הפניקס היא גם החברה המבטחת את נושאי המשרה בדלק נדל"ן.

תחילת ההתקשרות בין החברות בשנת 2004, כשהפניקס (אז עדיין לא בשליטת קבוצת דלק של תשובה) העמידה הלוואות לדלק נדל"ן, שנחשבה חברת נדל"ן אגרסיבית וצומחת. בתחילת 2005 חתמו הצדדים על הסכם שאפשר לדלק נדל"ן להגדיל את האשראי מהפניקס, מה שאכן קרה באוגוסט 2008, כשהפניקס כבר הייתה בשליטת קבוצת דלק.

בהמשך, בעקבות המשבר בשווקים, התברר שדלק נדל"ן אינה יכולה לעמוד בתנאי ההחזר המקוריים של ההלוואות, והיא החלה לדון עם הפניקס בהכנסת שינויים בהסכמים ביניהן.

ההסכם בין הצדדים שונה לקראת סוף 2009: התשלומים נדחו ובתמורה הועלתה הריבית, וכן נוספו ביטחונות שהחשוב בהם הוא אחזקותיה של דלק נדל"ן בחברת הנכסים ויתניה (46%).

מאז כניסתו של ערן מיטל לתפקיד מנכ"ל דלק נדל"ן, בנובמבר 2009, פועלת החברה למימוש מרבית החזקותיה, מלבד מניות השליטה באלעד ישראל (לשעבר דנקנר השקעות) ובחברת DGRE (85%), המרכזת את פעילות החברה במערב אירופה. מאז תחילת 2010 מימשה דלק נדל"ן נכסים בכ-1.5 מיליארד שקל (מניות מבני תעשיה, קניון חיפה, קניון ראש פינה, בית הדר, בניין בקנדה, בניין באנגליה ועוד).

מתוך החוב להפניקס, שעמד בסוף 2009 על יותר מ-230 מיליון שקל, הקדימה דלק נדל"ן את לוח הסילוקין ופרעה כ-100 מיליון שקל. בשבועות הקרובים היא מתכוונת להמשיך ולממש נכסים ולהיפטר מהחוב עוד לפני המועד האחרון לתשלום.

מצבה של דלק נדל"ן שברירי בגלל מינוף אימתני והתחייבויות ענק של כ-20 מיליארד שקל. הכנסות החברה במחצית הראשונה של 2010 הסתכמו ב-1.2 מיליארד שקל ובשורה התחתונה נרשם הפסד ענק של 464 מיליון שקל.

הלוואה מתגלגלת

2004

הפניקס מעמידה לדלק נדל"ן הלוואות בסך כ-132 מיליון שקל

אוגוסט 2008

מעמידה הלוואה נוספת של 75 מ' ש'

נובמבר 2009

הסכמה על דחיית תשלומי קרן וריבית בעד חצי שנה, בתמורה להעלאת הריבית ושיפור ביטחונות

אוגוסט 2010

דלק נדל"ן דוחה תשלום של 47 מ' ש' ב-3 חודשים, תמורת זכות סירוב ראשונה להפניקס לרכישת עד 20% ממניות ויתניה

אוקטובר 2010

דלק נדל"ן מודיעה על דחיית התשלום מ-3 באוק' עד 24 באוק'

אוקטובר 2010

הסכמה על דחיית התשלום עד ינואר 2011