צה"ל עובר לירוק: ישקיע מיליארד שקל בהתייעלות אנרגטית

בין השאר, יקים בבסיסיו כ-20 תחנות כח סולאריות, עשרות בסיסים יחוברו לרשתות ביוב אזרחיות ועוד

צה"ל ישקיע כמיליארד שקל ב-5 השנים הקרובות כדי לייעל את תצרוכת האנרגיה בבסיסיו ובמתקניו בכל רחבי הארץ. במסגרת התכנית, שאושרה בימים האחרונים בידי הרמטכ"ל, גבי אשכנזי וגובשה בתום עבודת מטה ממושכת, הוא עתיד להקים בחלק מבסיסיו למעלה מ-20 תחנות כח סולאריות; עשרות בסיסים יחוברו לרשתות ביוב אזרחיות ובקרבת בסיסים מרוחקים מתשתיות כאלה, יוקמו מכונים קטנים לטיהור שפכים.

הרמטכ"ל אשכנזי עתיד להשיק את תכנית המיליארד היום (ג'), במהלך אירוע שיקיים צה"ל בנושא בבית הספר לקצינים, בה"ד 1. בסיס זה נבחר באחרונה בידי צה"ל כאתר ראשון שבו תבוצע ההתייעלות האנרגטית רחבת ההיקף וזאת, לאחר שבאחרונה הושלמה בנייה של חווה סולארית ובה כ-400 קולטי שמש ובאמצעותם, יסופקו חמים למקלחות ולמטבח. בצה"ל אומרים כי בזכות חווה זו, יחסכו מדי שנה כ-90 אלף ליטרים של סולר, באמצעותם עד כה חימם הצבא את מי הבסיס שבדרום.

את התוכנית מוביל ביחד עם צה"ל גם משרד הביטחון באמצעות החטיבה לתשתיות ולהגנת הסביבה, שהוקמה באחרונה באגף המבצעים אמו"ן, שבראשות סמנכ"ל המשרד, תת אלוף במיל', בצלאל טרייבר.

נוסף לאלה, הצבא יפרוס במתקניו ברזים חכמים שבכוחם לחסוך עד 35% מתצרוכת המים; יתקין חסכמים כמעט בכל ברז; יתקין מערכות של חיישנים בחדרי התדרוכים ובמשרדים השונים שידעו לכבות את התאורה בעת שהם ריקים; יחליט את נורות הפלורסנט בנורות חסכניות ועמידות יותר ועוד.

"זאת מהפכה אמתית", אמרה אתמול בשיחה עם "גלובס", מפקדת מרכז הבינוי של צה"ל, אל"מ עפרה רהב. בימים אלה היא מציינת 4 שנים לשירותה בתפקיד, תקופה בה ראתה בעיניה את מה שהיא מגדירה "ההתפתחות האבולוציונית של הטכנולוגיות הירוקות": "במסגרת עבודות ההכנה שעשינו באותן שנים, ראינו איך טכנולוגיות שלא היו בשלות מספיק אז, פתאום התחילו להוכיח את עצמן ולעבוד. המון טכנולוגיות הבשילו לכדי הפעלה בשטח ומתוך כ-100 כאלה שבדקנו, 20% נמצאו טובות ומתאימות לצרכי הצבא", אמרה.

לדבריה, כבר במהלך שנת העבודה הנוכחית, השקיע הצבא סכום של כ-35 מיליון שקל על פיתוח של מיזמים ירוקים בבסיסיו. התקציב שהיקפו כמיליארד שקל, יוקצה החל מהשנה הבאה לעוד פעולות, כמו טיהור קרקעות מזוהמות וסילוק אסבסט מבסיסים: "ברור לנו שכל ההשקעה האדירה הזו במסגרת התכנית תחזיר את עצמה בתוך שנים אחדות, כי נחסוך בהיקפים אדירים בעלויות. תוך כדי פעילות, נמשיך לבדוק תמיד עוד טכנולוגיות חדשות, נשלב ונטמיע אותן, אך לא ברור לנו עדיין כמה כסף נחסוך בעתיד בשל כך", אמרה.

המרוויחות הגדולות מהתכנית, שזכתה במטה-הכללי לכינוי "צה"ל שומר סביבה", הן רבות מחברות קלינטק ישראליות ויצרניות של פאנלים ורכיבים שונים להרכבת מערכות סולאריות. צה"ל פרסם באחרונה כמה מכרזים בתחום, לקראת בניית כ-20 תחנות להפקת אנרגיה סולארית. למרות שאין מדובר במכרזים הפתוחים רק לחברות ישראליות, בצה"ל מדגישים את היתרון היחסי של החברות הישראליות בתחום: "מעבר לרצון שלנו לעודד את הכלכלה המקומית ולרכוש מתוצרת כחול-לבן, יש כאן אמון מוחלט מצד הצבא, כמערכת שרוצה את הציוד האמין והעמיד ביותר - בתעשייה המקומית ובתחומים אלה, ישראל פורצת גבולות החדשנות והידע", אמרה אל"מ רהב.

כך, במסגרת התכנית יושמו דגשים רבים גם על בניית המבנים העתידיים של צה"ל, ברוח הזמן ובתכניות אלה ישולבו אלמנטים הלקוחים מהתקנים המחמירים בעולם בנוגע לבנייה ירוקה. כך, מבנים שיוקמו בעתיד, יביאו בחשבון את המיקומים שבהם יותקנו חלונות; מיקום המשרדים ביחס לכיוון השמש ברוב שעות היום ומחשבה תושקע גם בחומרים שבהם יבנו בניינים אלה, תוך התייחסות לכושר הבידוד שלהם בין חום לקור ואת החוזק שלהם לטווח של עשרות שנים: "התכנית הזאת מתבקשת, בייחוד נוכח שורה ארוכה של מתקני צבא שקיימים על חורבות בסיסים היסטוריים של הבריטים או הטורקים, לעשות סדר ולהתאים את עצמנו לזמן. אני חושבת שההחלטה על הקצאת מיליארד שקל בפריסה של 5 שנים למען המהפכה הזאת, היא דמי רצינות גבוהים מספיק כדי להוכיח שהצבא מתכוון למה שהוא מתכנן", אמרה.